DENNE DAGEN HAR VI VENTET PÅ!

Hei alle sammen, og riktig god fredag! Denne fredagen er faktisk litt ekstra spesiell her hjemme hos oss, og grunnen til det er at barna hadde sin siste dag i barnehagen før sommerferien i dag! Nå har de fri ut juli og vi skal finne på masse morsomt i sommer. Jeg skal jo ikke begynne på skolen igjen før 19 august, så her er vi i hvert fall i feriemodus nå. Sånn bort sett fra at jeg blir nødt til å lese både norsk og historie i sommer for VG2, siden jeg hopper rett opp i VG3 på skolen til høsten! Men det kan jeg ta på kveldstid, jeg må tross alt unne meg litt fri etter dette skoleåret – og de små trenger faktisk ferie fra barnehagehverdagen, de også.

I går ettermiddag tok vi derfor turen på stranda for å tjuvstarte feiringen av sommerferien vår, så da pakket jeg med meg skyr mini til barna, nektariner, og kuli kun søtet med fruktsukker som drikke til guttene. Og vann! Vann er så viktig i denne varmen. Og så hentet jeg dem i barnehagen, før vi gikk rett ned på stranda. Veldig koselig, guttene storkoste seg og lekte i vannet og ved vannkanten. De siste dagene har det nemlig vært så herlig vær her i Larvik, og jeg håper inderlig at det fortsetter slik.

Når jeg har slike dager som jeg hadde med barna i går, hvor vi finner på ting sammen i nærområdet, så innser jeg hvor lite det skal til for å glede dem, og for å skape gode ferieminner. Klokken ble 18.00 og de nektet enda å bli med meg hjem fra stranda, for de hadde det så kjekt! Vi skal, som dere sikkert har skjønt, ha hjemmeferie i år også. Men så mye gøy man kan finne på likevel, og barna har virkelig gledet seg lenge til denne dagen, fordi de vet at vi skal ha ferie sammen!

Så før jeg runder av her for å lage middag, slappe av med den flotte lille familien min og skifte til bikini, vil jeg bare si et par ord om det å ha hjemmeferie med små barn:

Ferie handler ikke om prislapp og destinasjon. Holdningene som vi foreldre viser om at ferie må tilbringes i utlandet med bamseklubb og ørten badesklier i badebassenget, smitter over på barna. Og plutselig blir det synd på de barna som «bare» skal ha hjemmeferie i år.

Ferie handler ikke om prislapp og destinasjon, for barna sitter ikke igjen med å huske hvor mye ferien kostet og om hvorvidt den var verdt det, navnet på det ekslusive hotellet eller villaen du sjekket inn på, eller hva den fantastiske øya i Hellas het. De husker opplevelsene, uansett hvor de befinner seg!

3 kommentarer
    1. Pga. antall innlegg du har skrevet om denne problemstillingen virker det som om du føler deg veldig truffet når du ikke drar på ferie med dine barn. Jeg er enig i budskapet, men hvorfor stadig vende tilbake til samme tema? Føler jeg har lest mer eller mindre samme bloggposten hos deg 10 ganger før.

      1. Hei Oda!

        Føler meg overhode ikke truffet – kunne fint tatt med meg barna på familieferie til syden i morgen om jeg ville. Velger å la være, og ønsker å fremsnakke hjemmeferie. Med det sagt: Som blogger er det helt naturlig å skrive om de tingene som er aktuelle, det er noe man også blir oppmuntret til av “managementet” sitt. I sommermånedene er dette temaet alltid noe som er aktuelt og ikke minst snakket om i mediene generelt: Derfor vender jeg tilbake til samme tema 🙂

        Jeg beklager om du føler du har lest det samme før: Kanskje jeg dropper å si noe om det neste år? Kan for øvrig garantere deg at jeg ikke har skrevet så mange som 10 poster om dette tidligere, det er nok heller mer sånn 3 ganger over flere år, tenker jeg. Ønsker deg og dine en fin sommer, uansett hvor den blir tilbrakt <3

    2. Helt enig!
      Vi er en uke i Hellas nå uten barn. Det er vel nærmere 40 grader her midt på dagen. Ved siden av oss i bassenget er det en familie med en liten jente på kanskje 1 år (+\-)
      Jeg syns sååå synd på ho! Så fort ho ikke er i bassenget ser det ut som ho kan koke over når som helst. Foreldrene prøver febrilsk å få ho til å sove i vogna i sola fordi da kan de sole seg i mens.
      De er ute til seeeeent på kveld. Hvem sitt behov er det? Er det jentas eller foreldrene? Det er absolutt foreldrenes behov. Er 100% sikker på at ho hadde hatt det mye bedre hjemme i normale temperaturer frem til ho klarer å regulere det selv i kroppen.
      Sier ikke at det alltid er synd på barn i Syden, men det er lett å se at ungen ikke har det så bra. Og foreldrene ser ikke videre happy ut de heller, som “aldri får solt seg” fordi ungen må avkjøles hele tiden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg