DET ER EN SKAM!

Jeg orket egentlig ikke tanken en gang på å skrive noe særlig mer om coronasituasjonen på bloggen. Jeg er så mett av alt som har med corona å gjøre, og jeg regner med jeg ikke er den eneste.

MEN. Jeg følte jeg bare måtte skrive litt om akkurat dette. For er det èn ting coronakrisen virkelig har vist oss, så er det hvilke yrker som samfunnet vårt stopper opp uten. Jeg mener ikke at det ikke finnes andre viktige jobber (her kan jeg blant annet også nevne lærere og barnehageansatte som et annet viktig punkt) men hva som virkelig er helt avgjørende i en slik krisesituasjon vi har befunnet oss i den siste tiden.

Så, jeg sjekket årslønn for et par av yrkene som samfunnet vårt rett og slett stopper opp uten. Og dette er det jeg fant:

Gjennomsnittlig årslønn for de som jobber i butikk: 380 000,- i året.

Gjennomsnittlig årslønn de som jobber som sykepleiere: 537 000,- i året.

Gjennomsnittlig årslønn for renholdsarbeidere: 357 600,- i året.

Mitt spørsmål er: Burde ikke viktighetsgraden av jobben din og lønningen din ha en viss sammenheng? Dette er jo rett og slett en skam!

For å sette det litt i perspektiv har den gjennomsnittlige eiendomsmegler over 750 000,- i året. Nå skal jeg virkelig ikke påstå at det ikke er noen god jobb, for vi trenger åpenbart alle type jobber i samfunnet vårt – men er den helt avgjørende i samfunnet vårt? Stopper samfunnet vårt opp uten den? Nei, selvsagt ikke. Her kunne jeg også nevnt finansmeglere med sine 1 201 200,- i året, eller administrerende direktører med over 970 000,- i året. Eller store influencere, for den saks skyld.

Jeg kjenner jo unektelig at det er litt vanskelig å akseptere at de virkelig store influencerne nå stiter hemme og håver inn penger mens alt annet er stengt, mange tjener millioner i året fra før av, og reklamen for Nelly ruller ut på Instagram. Samtidig som sykepleier jobbe doble skift for å redde liv på sykehusene våre…

Nei, er det en ting som er sikkert så er det at utsagn som “Men du skal vel ikke jobbe i kassa på Rema resten av livet?” samt “Nei, jeg kunne aldri tenkt meg å være sykepleier og tørke folk i rumpa på jobb” og “Vil du ikke gjøre noe mer enn å vaske opp etter andre resten av livet?” burde være utryddet etter denne pandemien.

Noe annet ville om mulig vært en enda større skam.

Del gjerne dette blogginnlegget videre!

14 kommentarer
    1. Er enig i det meste her!
      Samtidig synes eg at krav til kompetanse i ei stilling må vere med å avgjere lønn. Sjølv om butikkansatte er like viktig som sjukepleier/lege skal det lønne seg å ta utdanning. Kven velger vel profesjonsstudier med 6 år skulegang (herunder tapt inntekt og betydelig studielån for dei aller fleste studentane) dersom dei kan få samme lønn utan å gå noko vidare skule?
      Utdanning skal lønne seg! Kor hadde vi vore i forhold til vaksiner, antibiotika osv dersom ingen hadde studert og opparbeidd seg den kompetansen?

      Om ein samanliknar helsefagarbeider og sjukepleiar er mange av oppgåvene like f.eks på ein sjukeheim -men sjukepleiaren har eit heilt anna ansvar og forventa kompetanse. Ein sjukepleiar må gå tre år høgskule etter fagarbeidere er gått ut i lønna lærlingtid. Om ein helsefagarbeider jobbar identiske vakter og har identisk ansiennitet tek det årevis å «ta igjen» helsefagarveideren mtp både lån og inntekt i lærlingtid.

      1. Et veldig godt poeng du kommer med her! Er enig i dette 🙂

        Jeg mener for øvrig ikke nødvendigvis at sykepleiere, butikkmedarbeidere og renholdere skulle hatt eksakt samme lønn – men at de skulle hatt betraktelig bedre, siden samfunnet stopper opp uten dem. Så må selvsagt kompetanse/utdanning spille en rolle i dette, men jeg mener også at viktighetsgraden bør ha mer å si!

      2. Hei! jeg har tatt bachelor i barnehagelærer utdanning, og tjener ikke mere enn 430 000 i året, og sitter igjen med en studiegjeld på 200 000kr… så jeg mener virkelig at dette er helt absurd…

    2. Enig! Som sykepleier føles det noen ganger litt urettferdig, ja, når en blogger som sitter hjemme håver inn massevis av penger ved å reklamere og legge til et sveip opp, tjener mer enn flesteparten av mine kolleger og meg, som ofte jobber dobbelt, går over 8 timer uten å kunne spise og gå på toalettet, må ivareta mennesker i sine dypeste kriser etc.. Når det er sagt er virkelig jobben verdt det når en ser hvor mye det har å si for de sårbare menneskene en møter hver eneste dag❤️

      1. Det skjønner jeg kjempegodt at kan føles urettferdig. En stor takk til deg og kollegene dine for den fantastiske jobben dere gjør! Måtte dere få dobbel lønn i fremtiden. Minst. <3

    3. Mange gode poenger her. Men vi må huske at det er staten og skattepengene våre som lønner sykepleiere. En einendomsmegler har som oftest resultatbasert lønn/provisjon og de helt nyutdannede tjener nesten ingenting. En annnen ting er de ingen skriver om, men som jobber døgnet rundt i kulissene. Innkjøpsavdelinger, logistikkavdeling, lastebilsjåfører, HR-avdelingen, kommuneansatte osv. Som sørger for at det er mulig å håndtere dette. Men det kanskje mest urettferdige er bøndene. De jobber døgnet rundt hele året og sørget for at vi har mat på bordet, og der snakker vi dårligere lønninger…

    4. Skal man gi lønn etter hvem som har mest samfunnskritiske jobber, så er vel bloggere/influensere lengst ned på listen! 😉 skal noen hoppe opp i lønn pga samfunnskritisk yrke, burde også noen hoppe ned! Enig i det du skriver, men det er nok mange som ikke får lønn etter hva de «fortjener». Som barnehagelærere feks, som er en ganske så viktig jobb, en av de viktigste ser man nå også i situasjonen landet/verden er i. Vi er et av de yrkene som tjener minst med en bachelorgrad, og legg også på studielån på 200000. Så lønn er nok ikke fordelt etter hva som er rettferdig, og kommer aldri til å bli det.

    5. Er forsåvidt enig i det! Men influencere tjener jo veldig variabelt, noen som drar opp snittet en del, mens mange ikke tjener så mye. En annen ting er jo at flere av de yrkene du nevner vil jo folk kunne jobbe i «hele livet» og gir en annen trygghet enn f.eks influencere har.
      Klart, f eks Caroline Berg Eriksen tjener til vanlig mer enn det jeg gjør, og det kan jo sikkert være litt urettferdig. Men ville ikke utlevert barna mine, levd på den måten likevel. Hun er kanskje bedre sikret enn mange andre da. Er i en samfunnskritisk jobb selv, og synes egentlig lønnen er grei (8-900 000/år) og har en trygg jobb i åresvis. I tillegg er den interessant og jeg får stadig utvikle meg 😉

    6. Er det noen spesiell grunn til at du spesifikt drar frem reklame fra Nelly og ikke fra feks Ellos, som du alv reklamerte for nylig?
      Det er ikke lurt å kaste stein i glasshus, du reklamerer selv og tjener penger på det, selv midt i koronakrisen.

      De som sjelden blir nevnt, de som jobber aller mest, de som ikke har tid å skrike høyt, er bøndene. I denne tiden må det fortsatt jobbe, kanskje mer enn ellers fordi lammene fødes nå, plantene skal i jorden snart. De fortjener virkelig både bedre betalt og mye mer oppmerksomhet og ros. I disse dager har vi virkelig fått se hvor viktig det norske landbruket er, det brukes svært lite antibiotika, det brukes svært lite giftige sprøytemidler. Og kommer det til en skikkelig katastrofe er det ikke sikkert vi får importert mat uansett hvor rik (og ekkel vi er som kjøper maten ut av munnen på sultne barn i andre land, ikke fordi vi må men fordi vi kan) vi er.
      Uten bønder vil det ikke være hverken sykepleiere, leger, butikkansatte, bloggere eller noen som helst andre. For mat må vi alle ha.

      1. Jeg er definitivt (!!!) ikke en av de som tjener millioner på blogg, så jeg tror du misforsto poenget mitt litt dersom du mener jeg kaster stein i glasshus. Jeg er nok såpass oppegående og har såpass med selvinnsikt at jeg ville latt være å skrive noe om dette i det hele tatt, om jeg så at jeg det var dobbeltmoralsk. Det er altså ikke tilfelle.

        Ellos-kampanjen du sikter til takket jeg for øvrig ja til før koronakrisen, men uavhengig av det mener jeg ikke at det er galt å tjene penger på blogg. Tvert i mot, skriver jeg i blogginnlegget at jeg tror samfunnet vårt trenger ALLE slags type jobber. Ja, til og med noen fornuftige bloggere.

        Men at det er fullstendig riv ruskende galt at store bloggere og influencere, blant andre yrker, skal tjene mer enn de som risikerer livene sine for å redde andre på sykehusene våre as we speak.

        1. Vekk fra nivåene i samfunnet og bort fra utdanningsgradene, bør det ikke glemmes når vi skriver om noen kriser, vi må ikke skille mellom en lege eller en renholder, en atomverden eller en ensom. Her spiller alle sin rolle i samfunnet, for eksempel sykepleieren og assistenten, i mange tilfeller jobber assistenten mer enn sykepleieren og utsetter seg for fare for å fortsette arbeidet, men sykepleieren vet godt at han ikke mister jobben hvis han ikke gjør plikten sin ordentlig, jeg snakker en hypotese, og han skjedde med meg Også i virkeligheten at vi lever nå.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg