DET ER HELT SYKT!

God lørdagskveld, kjære lesere!

Her har jeg brukt kvelden på å pakke inn samtlige julegaver, enda jeg mangler hvert fall 4 stykker å kjøpe til – de har jeg planer om å kjøpe tidlig neste uke. Hittil er jeg altså så fornøyd med julegavene jeg har kjøpt til de rundt oss, tror jeg aldri før har funnet gaver som passer dem så godt! Veldig glad for det, håper jeg blir minst like fornøyd med de siste gavene jeg skal kjøpe neste uke.

Fredrik og jeg er forresten så og si ferdig med det nye soverommet vårt nå!! Måtte bare fortelle dere det, da det har tatt evigheter. Vi mangler fortsatt et par småmøbler og å ha tid til å henge opp noen bilder og lignende, men ikke lenge til vi er i mål så da rakk vi det innen jul og herregud så deilig det er! Kan vise dere bilder når alt er på plass.

Men julegaver, ja. Var jo det jeg egentlig skulle skrive om: Det er utrolig trist at vi går over til at julen tilsynelatende i så stor grad skal handle om det materielle. I nyhetene leser jeg om nordmenn som kjøper julegaver på kreditt (!!!) og nettsider, butikker og kjeder som reklamerer for julegaver i 7000-kroners klassen og oppover. Altså, ærlig talt. Hvem bruker 7000 kroner PER julegave? Sånn jeg oppfatter det etter å ha sett på tallene for gjennomsnittslønningene i Norge: så kan vel det umulig være så veldig vanlig?

For all del: jeg kjøper gjerne dyre julegaver selv – og jeg unner de som har så mye å kjøpe julegaver for, å gjøre det – men samtidig har jeg innfunnet meg med at jeg aldri vil kunne kjøpe julegaver som i min oppfatning noen gang vil kunne være representative for hva de som skal få gavene betyr for meg og hvilken verdi de har for meg. For det er ingen gave som kan det!

Dessuten synes jeg veldig mange kjeder og butikker reklamerer for helt ville julegavepriser. Ny mobil for 10 000,- ny pc til 12 000, og så reklameres det for som “den perfekte julegave” og “julegavetips”? Det er uten tvil med på å normalisere dette vanvittige forbruket, og det at det liksom skal være normalt å gi for den summen PER gave. Det er det jo ikke.

Joda, julegaver er koselig både å gi og få. Men oppe i denne vanvittige kjøpefesten, tror jeg det kan være lurt å minne seg selv litt på hva julen faktisk egentlig handler om – for jeg er ganske sikker på at det ikke er gavene ❤️

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg