DET SKAL DE ALLTID VITE!

Nå er det juni, og juni er jo pride-måned: Selv om verden kjemper flere, andre viktige kamper akkurat nå: Ville jeg bare ta meg tid til å skrive noen ord i forbindelse med pride-måned også.

Jeg har aldri forstått meg på de som kaster ut barna sine i tenårene når barnet over lang tid har oppdaget at det ikke er jente slik det ble født som, men en gutt.

For kjære mamma som har et barn som er transperson som du har kastet ut. Husker du ikke at du satt spent og gravid på legekontoret når du skulle ta ultralyd, mens du klemte din kjære hardt i hånden fordi du var nervøs? Kjønnet betydde ingenting, sa du. Du ville bare ha et friskt barn. Jeg har et spørsmål til deg: Når sluttet det å være det viktigste?

Jeg elsker ikke klærne guttene mine har på seg eller det faktum at minstemann elsker å leke med tog. Jeg elsker ikke det faktum at jordmoren sa “Det er en gutt” når de ble født. Jeg elsker det mennesket de er. Om det mennesket skulle vise seg å være homofil, heterofil, bifil, transseksuell – er derfor ikke av betydning.

Barna mine skal til den dagen jeg dør vite at det eneste som betyr noe for meg – er at de vet at de kan være hvem enn de er, og at de kan elske hvem pokker de vil ♥

17 kommentarer
    1. Jeg er gammel nok til å være moren din (nesten🤪)
      Men må si av av alle bloggere der ute,er du den mest reflekterte og «voksne» Utrolig bra skrevet!
      Ha en fin helg med de skjønne guttene dine💕

    2. Helt enig med deg

      Her vet min sønn allerede en del ,siden jeg selv er Bifil, så jeg vil alltid støtte han uansett hvem han velger og dele livet sitt med.

      Har dessverre akkurat opplevd at en nær slekting av meg ble hevet ut pga han var homofil,og har også en kompis som ble avvist av familien sin pga han er homofil ,han er fra iran,men født og oppvokst i norge

      1. Hvordan i alle dager kan en person være “fra” Iran, men FØDT og oppvokst i Norge? Hvis han er født i Norge så er han norsk, evt. andre/tredjegenerasjons iraner, eller “norsk med iransk opphav”.

    3. Dette er et viktig innlegg. Tusen takk! For meg hadde det overhode ikke vært et vanskelig innlegg å skrive, det burde være en selvfølge.

      1. Tror du misforstår hva jeg mener med at jeg synes det var vanskelig med å skrive det. Synes det er helt forferdelig å tenke på at noen foreldre behandler egne barn slik, og kun derfor er det vanskelig å skrive om det. <3 Synes jo det er vondt bare å tenke på det..

    4. Jeg er en av de mødrene som har et barn som ble født i feil kropp. Jeg er i dag stolt mamma til en nesten voksen sønn, og er like stolt av ham som de andre barna mine.
      Det kunne aldri falt meg inn å kaste ut et av mine barn fordi de ikke passet inn i andre sin oppfatning av kjønn. Når alt kommer til alt så er vi alle mennesker, om en vil kalle seg han, hun eller hen. Verdien av mennesket endrer seg ikke om de endrer kjønn.

      Jeg synes du er en av de få bloggerne som bryr deg og tør skrive hva du faktisk mener, selv om det er tema som mange ikke vil skrive om.

      Håper du og dine fine lille familie har en fin helg sammen.

    5. Jeg er helt enig i det du skriver og syns det er veldig fint (og det eneste riktige) at du har denne tankegangen. Men hvorfor skriver du på snapchat at dette var et “vanskelig innlegg å skrive”? Virker som du er veldig klar i den mening og da forstår jeg ikke helt hvorfor dette var vanskelig å skrive? Men det gjorde jo jobben sin for jeg gikk jo inn på bloggen din for å se hva du hadde skrevet 😉

      1. Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at noen foreldre behandler egne barn slik, og kun derfor er det vanskelig å skrive om det. <3 Synes jo det er vondt bare å tenke på det..

      1. Jeg skrev et blogginnlegg om homofili i 2017 som kanskje ligner noe på dette, men dette blogginnlegget er absolutt nytt ja:-) Dersom det skulle være slik at jeg aldri kunne skrive noe om jeg som lignet på noe jeg hadde skrevet om tidligere, så hadde det vært vanskelig å skrive blogg..

    6. Supert innlegg og gratulerer med dagen! 😊🎉 Du virker som en god mor med mye omsorg og kjærlighet for de flotte barna dine. Ville bare tipse deg om at “transseksuell” er et utdatert begrep, da ordet “seksuell” kommer fra tiltrekning, og det faktisk ikke har noe med det å gjøre. “Transperson” er nok det best mulige begrepet som de fleste er komfortable med. Å bruke ordet “skeiv” som et samlebegrep for de av oss som ikke er heterofile er også veldig innafor. Om noen som bryr seg leser dette så opplever jeg også at folk bruker ordet “transe”, men det er liksom negativt ladet på samme måte som “homse” og burde virkelig unngås.

    7. Supert innlegg og gratulerer med dagen! 😊🎉 Du virker som en god mor med mye omsorg og kjærlighet for de flotte barna dine. Ville bare tipse deg om at “transseksuell” er et utdatert begrep, da ordet “seksuell” kommer fra tiltrekning, og det faktisk ikke har noe med det å gjøre. “Transperson” er nok det best mulige begrepet som de fleste er komfortable med. Å bruke ordet “skeiv” som et samlebegrep for de av oss som ikke er heterofile er også veldig innafor. Om noen som bryr seg leser dette så opplever jeg også at folk bruker ordet “transe”, men det er liksom negativt ladet på samme måte som “homse” og burde virkelig unngås.

      1. Tusen takk for både fine ord, gratulasjon og tilbakemelding på hvordan jeg ordla meg <3 Når du sier det så forstår jeg så godt hva du mener, og er uten tvil helt enig med deg. Er takknemlig for at du sier i fra så jeg kan endre på det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg