DET SOM OVERRASKET MEG MEST MED Å BLI MAMMA!

God kveld alle sammen! Håper dere har hatt en grei mandag i dag. Jeg sovnet alt for sent i natt, men heldigvis gikk det veldig greit å komme seg opp likevel. Første dagen med lite søvn går alltid greit, andre dagen derimot.. Not so much.

Sett bort i fra overraskelsen i hvor mye man er stand til å elske et annet menneske, sin egen lille baby, var det spesielt èn ting som overrasket meg noe helt voldsomt med det å bli mamma. Nemlig hvor lite søvn man er i stand til å overleve på. 6 timer søvn er faktisk luksus, den slags er jeg ikke vant til. 5 timer? Ingen problem. 4? 3? Til og med bare 2 timer? Jeg skal ikke si at det er verken sunt eller bra, men det går fint og man overlever helt fint. Selv over tid! Jeg merket faktisk ofte at da jeg våknet opp etter en tøff natt da barna var enda yngre, og så inn i øynene på et lite barn som var så glad for å se meg om morgenen (og det, dere, skal man virkelig ikke kimse av! Haha!) her satt jeg i tidenes styggeste gamle nattkjole, et hår som ligner mer på en utslitt halloween-parykk, og gårsdagens sminke i hele ansiktet.. Og så ligger babygutten min ved siden av og smiler sånn at jeg lurer på om han ikke blir sliten i ansiktet 🙈 Det må være verdens beste følelse!

Barna er stort sett alltid flinke til å legge seg nå, og det er en sann fryd. Likevel kan jeg virkelig ikke si at det alltid har vært sånn.  I perioder kan man, som foreldre ofte er kjent for, sove ekstremt lite. Åpenbart er man trøtt og det får aldri blitt noen følelse man roper høyt hurra for, men heldigvis tåler en så veldig mye mer enn man gjerne tror på forhånd! Før jeg fikk barn klarte jeg ikke en gang tanken på lite søvn – men nå har jeg innfunnet meg for lengst med at det er sånn småbarnslivet er og at det må man bare håndtere på den beste måten man kan.Apropos lite søvn og små barn.. I dag tidlig bladde jeg gjennom bildene mine på pcen, og fant igjen de aller første bildene tatt av Leo hos fotograf da han var baby! Jeg husker så utrolig godt da jeg delte et par av disse bildene med dere, og det er så morsomt hvordan jeg fremdeles kan se helt tydelig at det er min lille Leo. Tross at han er mye større nå, så er han på samme tid helt lik seg selv!

Nå som jeg har fått to barn og sitter på en god del erfaring hva angår graviditet og tiden med baby – vet jeg at hvis jeg skulle være så heldig å få oppleve å bli mamma en gang til, så er det et par ting jeg ville gjort annerledes. Det er alltid lett å være etterpåklok, men likevel: Jeg ville ha satt mer pris på og tatt det mer med ro under graviditeten, jeg ville unngått stress så godt det lar seg gjøre (med to barn fra før er det kanskje Mission impossible?) ikke minst ville jeg sovet mye mer!

Så når noen gravide spør meg om råd, pleier jeg faktisk råde dem til å sove så mye som mulig før babyen kommer. Jeg vet at du som er gravid får høre det hver dag av svigermor, men helt seriøst.. Gjør det.

Ha en nydelig kveld videre ❤️

4 kommentarer
    1. Mange uten barn sliter også med søvnproblemer… Jeg sov greit frem til jeg begynte i fulltidsjobb etter studiene, men nå sover jeg gjerne annenhver natt eller hver tredje natt, ikke fordi barn gråter, men simpelthen fordi det er da jeg våkner og ikke får til å sove noe mer før et par dager senere. Jeg har fått den medisinske diagnosen “insomnia” av leger og psykologer, og har blitt reseptert såkalte “sovetabletter” av ulike slag, men fellesnevneren er at de gjør at jeg føler meg helt dopa dagen derpå og at jeg dermed ikke klarer å gjøre det som er forventet av meg i jobbsammenheng. Så det er bedre å gå uten søvn.

      Småbarnsforeldre har ofte den fordelen at de har permisjon den første tiden med småbarn, mens vi vanlige dødelige som av ulike årsaker utvikler alvorlige søvnproblemer må karre oss opp klokka 6 på morgenen og prestere i åtte timer i strekk på jobb uavhengig av søvnbehov og søvnmangel. Hvis man går på vgs går det i verste fall utover en selv; hvis man er i en jobb kan man i verste fall miste jobben. Så sånn sett er du heldig med å ha fått barn såpass ung.

    2. For meg var det det mest unødvendige rådet jeg fikk 😂 Fikk nemmelig en skikkelig sovebaby! 😝😝 Hun sovner først og vokner sist, og bare et par timer etter hun har stått opp er det en ny tretimerslur 😂😂 Hun er 3mnd nå, så det kan jo forandre seg, men foreløpig elsker hun søvn 😅 Føler oss vanvittig heldigige, men det sies at man ikke får mer enn man kan takle, så der er vel grunnen 😅

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg