DET VAR OVERRASKENDE!

Hei alle sammen og riktig god fredag♥ Det er jo en litt spesiell tid vi er inne i nå, men jeg tenker at det får dere antakeligvis nok informasjon om fra andre kanter, så jeg tenker å blogge som normalt – så fremt det går selvsagt.

Det var veldig overraskende når jeg spurte dere på Instastory for noen dager siden, om dere ville vært interessert i “ukeshandel”-blogginnlegg, samt øvrige tips til matvarer etc. Resultatet etter meningsmåling ble at 80% av dere ønsket det, mot 20% som ikke ønsket det. Det er jo et ganske tydelig ja, og jeg ble så glad og overrasket over at dere ønsket dette! Har vært inne på tanken mange ganger før, men har da tenkt at dere ville syntes at det var alt for kjedelig.

Jeg var i matbutikken i går, og innom den første butikken jeg var i var det helt kaos. Tomt for vogner, tomt for hvetemel, tomt for mye hermetikk og ekstremt lange køer. Jeg sto i kø en stund selv, og fikk med meg hvor mye enkelte hamstra. Så blant annet en person som hadde kjøpt med seg 20 pakker med egg. Så egoistisk. Selv handlet jeg for over ganske mye penger, men ingen hamstring. Kun en litt større ukeshandling, for å slippe å gå frem og tilbake til butikken den neste uken når jeg er hjemme med barna alene og skal ha undervisning via en plattform på skolepcen min.

Så her er litt av denne ukens handel:

Helt nederst i kjøleskapet ligger det bare gulrøtter, hvitløk og løk, i etasjen over har vi enda mer løk (haha), poteter og sopp. I første hylle har vi ananas og annen frukt, samt agurk og cherrytomater. Disse cherrytomatene er forresten desidert best! De koster nesten en femtilapp men jeg mener fremdeles de er verdt det. I tillegg pleier jeg å lage guacamole fra bunnen av, men akkurat nå i helgen kjøpte jeg bare et ferdigbeger fra Bama. For øvrig helt grei den også!

Ellers er jo selvfølgelig ikke hele kjøleskapet vårt vegansk, siden jeg bor med Fredrik og barna som ikke spiser plantebasert. Men jeg har alltid egen hylle med plantebasert melk som jeg kjøper inn, og da foretrekker jeg Alpro sin mandelmelk (til havregrøt, frokostblanding osv) og alpro barista til kaffe (eventuelt ikaffe fra Oatly). Kan variere litt og kjøpe havremelk fra Oatly også, men foretrekker plantemelk som er tilsatt B12, B2, D og E-vitamin. Har også gjerne egen soyaghurt, uten tilsatt sukker, liggende i kjøleskapet men den innser jeg nå at jeg har glemt å kjøpe inn. Da kjøper jeg oftest fra Alpro, mango yoghurt.

Vegansk deig til taco har jeg alltid liggende i fryseren, i dag ble det shape me mince fra Naturli’. Den er egentlig til å forme veganske “kjøtt”kaker- og boller, men jeg testet den ut da den plutselig var den eneste veganske deigen de hadde på nærbutikken min, og innså at den var kjempegod uansett om du former den eller ei. Så nå bruker jeg den til taco, og den kan anbefales. Ellers kan jeg, for dere som er kjøttspisere, anbefale Quorn sin vegetardeig i oransje forpakning i frysedisken. Den er nydelig både til taco, lasagne og alt du ellers bruker kjøttdeig til, men som du kunne tenke deg å teste ut i vegetarversjon.

Kjøpte også en god del tørrvarer, da det var en del vi manglet nå. Har ikke storhandlet på to uker nå, så måtte fylle på der vi manglet noe. Uten å hamstre da, selvfølgelig. Jeg vil at alle skal få muligheten til å kjøpe de det trenger, og det mener jeg alle burde ofre en tanke før de hamstrer inn 200 pakker med dopapir og egg. Hjelpes meg altså, å se voksne mennesker holde på sånn er i grunn litt sprøtt.

Bildene i dag ble litt dårlige fordi kameraet mitt er i ferd med å ta kvelden, så brukte bare telefonen min. Har ikke sett ordentlig på det med kameraet mitt enda fordi jeg ble så irritert over at det ikke ville funke i går, så jeg skal gjøre det senere i dag. Neste ukeshandel-blogginnlegg blir definitivt i bedre kvalitet! Ellers kan vårt nokså rotete småbarnshjem skimtes i bakgrunnen på siste bilde her, haha♥

Jeg pleier forresten alltid å handle på Meny da de har så bra utvalg der. Vet at det er litt ekstra dyrt, men er det en spesifikk vare som er veldig dyr på Meny, kjøper jeg den bare på Rema eller Coop istedenfor. Det er fordelen med å bo så og si i sentrum, og ha gangavstand til alle butikkene som finnes. Nesten. Kan også anbefale å handle på Iceland (finnes i Oslo sentrum, Asker, Larvik så vidt jeg vet om) der har de utrolig bra vegetar- og vegansk-matavdeling, samt masse engelske og amerikanske matvarer. Curly fries, pizzaer, osv.

Nå skal jeg slappe av litt før jeg skal i gang med å lage middag til barna! Ønsker dere alle en riktig god helg ♥

4 kommentarer
    1. Vil anbefale deg å oppbevare tomatene romtemperert, de holder seg mye lenger og smaker mye mer 🙂 Vet mange liker kalde tomater best, men da ville jeg hatt dem ute på kjøkkenbenken og lagt de kaldt før de skal spises, bare et lite tips =)

    2. Herlig kjøleskap, Gryr Havredrikk er så digg! Av ren nysgjerrighet: Opplevde du at matbutikkene var utsolgt for/at folk hamstret de plantebaserte produktene også?

      1. Ja, den er virkelig god altså! Nei, ingenting av det plantebaserte som var utsolgt så vidt jeg fikk med meg i hvert fall. Men dopapair, hermetikk, pasta osv er det ganske tomt på flere steder. Brød og baguetter også!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg