DET VERSTE MED Å VÆRE UNG MAMMA..

Hei dere og god fredag! Nye lesere lurer på om jeg kan skrive litt mer omkring å bli mamma tidlig, det er jeg egentlig litt ferdig med – ved mindre det er konkrete spørsmål og lignende det er snakk om. Så da jeg fikk spørsmål på Snap om å skrive dette konkrete blogginnlegget, tenkte jeg at det kunne bli en morsom ting å gjøre. Dessuten er det jo ganske så lenge siden jeg har skrevet noe konkret rundt mammarollen den siste tiden!

– Folk dømmer deg i hjel. Du blir bare automatisk plassert i en bås sammen med alle andre unge mødre og unge gravide, og du er plutselig ikke et individ lenger – bare én av mange.

– Andre mennesker bruker alderen din som unnskyldning hvis det skulle skje uhell eller ulykker med deg og/eller barnet. Datt barnet ditt ned fra barnestolen sin når det skulle spise grøt? Åja, det er nok sikkert fordi du som mamma er 16 år gammel. Jada, heeelt sikkert 😂

– De aller, aller færreste har gjort ferdig utdannelsen, og det vil naturligvis bli tøffere med et eller flere barn på slep.

– Hvis du har barnefri en helg blir du omtrent skreket “dårlig mor” etter, mens eldre mødre sjeldent hører at de er dårlige mødre i denne sammenhengen, selv om de også trenger avlastning av og til, har et behov for en venninnekveld, eller kanskje bare litt søvn.

– Og det jeg kanskje synes er mest latterlig av alt, er folk som er så fryktelig sjokkerte at det ikke er måte på. “Er du bare x år gammel?! Herregud, dette kan du ikke mene?!” og med de mest sjokkerte ansiktene som eksisterer på denne planeten. Akkurat som at man setter barn til verden uten å ha noen som helst plan på hvordan man skal få det til. Kjære Gud, gi meg styrke.

– Stirring, latter, peking etc. Dette gjelder vel mest når man går gravid, for dette har jeg ikke opplevd på veldig lenge nå. Vet ikke helt hva som er greia, men tror kanskje enkelte glemmer at selv om man er gravid og ung så har man fortsatt synet og hørselen i behold.

– Følelsen av at andre ser ned på deg, og følelsen av å være redd for fordommer. Dette har jeg vokst fra for lengst nå, og vet at jeg er mer enn god nok som mamma. Men den følelsen er likevel noe av det verste når man er ung.

– Du må gjøre en dobbelt så god jobb som ung mamma, for å få samme anerkjennelse som eldre mødre får for den jobben de gjør.

– Det er ikke sosialt akseptert.

Håper alle sammen får en herlig helg♥ Vi snakkes senere!

2 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen.
      Glad den epoken er over!

      Hilsen tenåringsmor, 4 barnsmor og tvillingmamma på 26 år.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg