DETTE ER SANNHETEN

Hei dere.

Før jeg begynner å skrive dette blogginnlegget så vil jeg bare si at jeg synes dette er skikkelig vanskelig, men jeg ønsker likevel å dele dette selv om jeg ikke er helt komfortabel med det faktum at flere tusen mennesker kommer til å lese det.

Kanskje også fordi jeg vet at kommentarfeltet kommer til å se ut som tredje verdenskrig, og fordi jeg skulle ønske jeg lot være å skrive ærlig om dette på bloggen i utgangspunktet. Gjort er gjort og spist er spist, jeg vil gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg ønsker å være en liten motvekt til alle bloggere som deler før- og etter bilder, som snakker varmt om plastisk kirurgi, som normaliserer det, og som rosenmaler hvordan det er å gå gjennom en plastisk operasjon så til de grader.

Mange bloggere slår i bordet med argumenter som “Alle burde gjøre som de vil” når de blir kritisert for å fronte eller snakke om sine inngrep. At alle gjør som de vil er for øvrig ganske åpenbart, spørsmålet blir jo da: vet man at alle alltid tar valg som er til det beste for seg selv?

Jeg opererte brystene mine da jeg var 19 år gammel.

Jeg gikk til en av de fremste plastikk-kirurgene i Norge, og betalte nok dobbel pris utelukkende for det – fordi jeg ville føle meg helt trygg på at alt skulle gå bra. Men vet dere hva? Det har man ingen garanti for. Uansett hvor flinke kirurgene er, uansett hvor mye penger man betaler. Og det er ingens feil, spesielt ikke dyktige kirurger, det kan være så enkelt som kroppens respons på noe som, sett fra naturens side, er fullstendig unaturlig.

Første operasjon gikk bra. Resultatet ble bra, jeg var dessuten kjempefornøyd. Det gikk likevel ikke lang tid før utfordringene startet: Jeg fikk store komplikasjoner. Sjeldne komplikasjoner. Det ble så belastende og gikk hardt utover hverdagen min, det kan jeg virkelig ikke nekte for. Men det verste er kanskje at komplikasjonene jeg fikk aldri har blitt nevnt noen steder, og det får meg utvilsomt til å tenke på hvilke andre komplikasjoner som finnes – men som blir ansett som for sjeldne til at de blir oppført på noen liste over mulige komplikasjoner.

Fikk relativt raskt beskjed om at jeg måtte operere på nytt. To ganger. Det var jeg helt nødt til på grunn av helserisiko. Hadde rett og slett ikke et valg.

En knusende beskjed å få, men jeg kan vel heller ikke nekte for at jeg så den komme når komplikasjonene startet.

Kommer sikker til å bli drøsset med tilbakemeldinger om at det ikke akkurat er stakkars meg fordi “jeg visste hva jeg gikk til” – og til det vil jeg bare si: For det første er ikke dette et blogginnlegg hvor jeg søker sympati, men hvor jeg vil opplyse og dele min erfaring – i kontrast til bloggere og influencere som mer enn gjerne fronter sine inngrep – og glemmer å si noe om hvilke ulemper som kan følge med slike operasjoner. Jeg kommer meg gjennom dette, og det er såvisst ikke stakkars meg.

For det andre: Kirurgen min er som sagt en av de fremste i Norge på sitt felt, og har drevet i over 25 år. Han har aldri opplevd at noen av hans pasienter har fått komplikasjonen jeg har fått, noen gang. Så om noen alvorlig talt mener at jeg, som i hvert fall ikke er en av Norges fremste plastikk-kirurger, skulle kunne klart å forutsett det – så mener jeg det rett og slett blir for dumt. Hadde jeg visst at dette skulle skje, ville jeg aldri i livet operert. Ferdig snakka.

Når det er sagt, tar jeg mer enn gjerne massiv selvkritikk for at jeg ikke tenkte mer på at jeg også kunne rammes av ulike komplikasjoner, og at jeg skulle tenkt nøyere over hva slags utfall det kunne få. Lett å være etterpåklok, men viktig at jeg poengterer dette synes jeg.

Nå er det drøye to uker siden jeg gjorde operasjon nr 2, og fjernet implantatene. Det gjenstår en operasjon i 2020, men akkurat nå orker jeg verken å tenke på den eller å måtte forholde meg til det.

For en skal virkelig ikke kimse av hvor mye en slik operasjon kan ta på kropp og sinn.

Det oppsto også komplikasjoner under operasjonen jeg hadde for to uker siden, ingenting alvorlig, men det endte opp med at jeg lå dobbelt så lenge i narkose som de trodde jeg kom til å gjøre. Har hatt en fantastisk kirurg underveis som etter alle komplikasjonene, til og med har foreslått at «silikon/brystproteser er ikke noe som fungerer eller er skapt for alle» og det viser jo at han er seriøs og slett ikke er ute etter å tjene mest mulig penger, men at han bryr seg om pasientene sine. Om ikke ville han jo bare forelsått ny operasjon tvert.

Jeg kastet opp 7 ganger bare første kvelden etter sist operasjon, hadde store smerter (men fikk ikke ned smertestillende, ei heller kvalmestillende) Deretter lå jeg på sofaen i fire dager på rad.

Ja, jeg har valgt det. Ikke komplikasjonene så klart, men operasjonen i første omgang: som jeg kanskje tok for gitt at ville gå knirkefritt.

Jeg skriver dette fordi jeg ikke tror at folk vet hva de potensielt også velger, når de legger seg under kniven.

Så gjennomfør gjerne en slik operasjon. Men vit også hva du potensielt velger. Et smertehelvete, komplikasjoner, nye operasjoner, store kostnader.

Og du kan aldri få noen garanti når du opererer deg. Jeg var 19. Hadde et godt utgangspunkt, helt frisk, ingen allergier, ingen sykdommer. Ingenting – alt lå til rette for at det skulle gå helt fint, og sannsynligheten for at jeg skulle få en slik komplikasjon er forsvinnende liten.

Jeg blir nok slaktet i kommentarfeltet etter dette blogginnlegget, men om noen slipper å gå gjennom det jeg har vært gjennom simpelthen fordi de leste dette blogginnlegget – så synes jeg faktisk det er viktigere enn at jeg må takle å få kritikken som kommer min vei nå.

Jeg tror vi alle har ting vi ønsker å endre med oss selv, men er det virkelig verdt å risikere helsen sin for? Det er spørsmålet jeg sitter igjen med etter denne erfaringen.

For har man ikke helse, så har man faktisk ingenting.

19 kommentarer
    1. Jeg synes det er utrolig godt at du deler denne historien, da det kanskje vil få noen til å tenke seg mer om. Ikke minst er det en god motvekt til alle som rosemaler slike operasjoner. Takk for at du deler og flott at du viser baksiden av medaljen. Utrolig trist å høre at det fikk slike konsekvenser for deg og jeg håper det som gjenstår av å ordne opp går så bra som mulig <3

    2. Så utrolig sterk historie! All respekt til deg for at du deler og gjør andre oppmerksomme på hva som kan skje. Stå på! Elsker bloggen din ❤️

    3. Hei
      Jeg leste blogginnlegget ditt, og jeg synes at alle damer egentlig skal ha store flotte bryster, for det er det som er veldig fint og glamorøst og damer skal se alltid glamorøste ut
      trist er jo det selvsagt om folk får komplikasjoner ja

    4. Jeg synes det er flott at du deler. Som du sier selv, du valgte en av de beste, men ingen kan gi garantier. Og ingen tror at de får komplikasjonene andre har hatt, de som legen nevnte. Tenker ikke vi alle sånn?

      Det er fint at du er bunn ærlig, ikke pynter på noe. Men hvorfor skulle ikke du få si at det er vondt? Selv om du valgte operasjonen selv så er det da ingen grunn til at du ikke skal få lov å klage, søren heller altså. Vondt er vondt.

      Har ei venninne som gjorde det samme, en god del år eldre enn deg. Hun fikk og store komplikasjoner. De første i jula, måtte på legevakt og ble innlagt på sykehus, klikken som opererte hadde selvsagt stengt hele jula. Da de åpnet etter jul og hun tok kontakt fikk hun rett og slett passet påskrevet. De var så sinte. Litt vondt måtte hun regne med. Heldigvis tok sykehuset over, fjernet innleggene. Nå har hun valgt kun å løfte egne bryst, det må hun pga mye løst skinn.

      Bare husk at selv om du er ung og frisk, eller kanskje heller fordi du er det, kan kanskje kroppen lettere frastøte fremmede elementer? Jeg vet ikke, bare en tanke. Kroppen liker ikke fremmede ting, da settes immunforsvaret vårt på vakt.

      Håper det går bra til slutt og at du kanskje slipper å være så mye syk som du har vært i høst.

    5. Ikke si at du ikke har normalisert det. Du har skrevet om operasjonen din mange ganger, etterfulgt av kommenterarer om at «jeg skriver aldri om operasjonen», etterfulgt av nytt innlegg om operasjonen. Derfor er det veldig fint at du nå er åpen til leserne dine, det fortjener vi 🙂

      Jeg stusset litt over en ting du skrev i dette innlegget, at komplikasjonene har påført deg store kostnader? Når man drar til en klinikk for å utføre en operasjon, det oppstår komplikasjoner og man faktisk må fjerne implasjonene, så er det vel klinikken som spanderer disse ekstra operasjonene? Dette syns jeg faktisk at du burde se litt nermere på. Det høres ikke riktig ut at du skal betale for dette. Lykke til med neste operasjon 🙂

    6. Utrolig bra skrevet av deg 😊 Å jeg syntes det er bra du også skriver om negative ting som kan oppstå når det gjelder valg man tar i livet, i stedet for å gjøre alt «rosen rødt». Du er et godt forbilde i blogg-Norge! Du er veldig klok, fornuftig og virker som ei reflektert jente! Jeg heier på deg 😀

    7. Syntes du er helt fantastisk som deler dette, Jessica!
      Å normalisere eller ikke normalisere en slik operasjon kan ses fra mange sider, men det er så VIKTIG å få frem i lyset at alle operasjoner kan gi komplikasjoner – både store og små!
      JA til fritt valg over hva man vil gjøre med egen kropp, og JA til å få frem at ikke alltid ting går knirkefritt, verken for ola normann på gata, eller kjente bloggere.
      Jeg er 25 år selv, har lest bloggen din helt fra starten.. har aldri kommentert her, da jeg er mer en stille leser på alle bloggene jeg følger. Men nå MÅTTE jeg bare kommentere, for jeg er nødt til å fortelle deg at jeg syntes du er fantastisk! Du er nok den mest reflekterte bloggeren jeg følger, og jeg setter så stor pris på at du også ofte skriver om de DÅRLIGE dagene, de dårlige opplevelsene, de dårlige følelsene. Det er når man tørr å vise de negative sidene og følelsene at man blir tatt serriøst. Og jeg rett og slett elsker når du skriver om de dårlige dagene med barna, for det får meg som har 2 (snart 3) små hjemme til å puste mer ut – det er ikke bare jeg som føler det sånn. Men 99% av småbarnsforeldre rosemaler hverdagen på sosiale medier.

      Poenget mitt er – her fortjener du ingen slakt for innlegget! Du fortjener bare ros for ærligheten din! Og for alt du vet – kanskje hjelper du én person som sitter med samme komplikasjoner, men som ikke skjønner alvoret og har gått tilbake til kirurgen. Hjelper du det mennesket, er det så utrolig verdt det!

    8. «Jeg fikk store komplikasjoner. Sjeldne komplikasjoner. Det ble så belastende og gikk hardt utover hverdagen min, det kan jeg virkelig ikke nekte for. Men det verste er kanskje at komplikasjonene jeg fikk aldri har blitt nevnt noen steder, og det får meg utvilsomt til å tenke på hvilke andre komplikasjoner som finnes – men som blir ansett som for sjeldne til at de blir oppført på noen liste over mulige komplikasjoner.»

      Du bidrar jo selv med å hemmeliggjøre disse sjeldne komplikasjonene når du ikke sier hva det er.

        1. Men hvorfor ikke skrive hva komplikasjonene er ? Skjønner ikke helt hva du vil frem til med dette innlegge? Du skriver dette innlegge for å sette lys på komplikasjoner du ikke vil nevne ? Merkelig opplegg.

          1. Nei, da misforstår du – jeg skriver overhode ikke dette blogginnlegget for å sette lys på noen spesifikke komplikasjoner. Da ville jeg åpenbart nevnt konkret hva slags komplikasjoner. Jeg skriver dette blogginnlegget for å advare mot å operere, fordi jeg ikke tror at folk vet hva de potensielt også velger, når de legger seg under kniven. Det står også mot slutten av blogginnlegget, men vet ikke om du leste hele eller ikke 🙂

    9. Hei! Det er fint du er ærlig, men her synes jeg ikke du tør å stå fram nok. Selvsagt er det ikke ditt ansvar å informere om komplikasjoner, men her sier du A og ikke B. Du kunne like gjerne unnlatt å skrive så mye. Med innlegget får du det til å fremstå som du har de mest unormale og alvorlige komplikasjoner noensinne, og da er det klart folk blir nysgjerrig. Det er slik vi mennesker er av natur. Jeg synes kanskje du skal ha dette i bakhodet når du skriver innlegg. Det er faktisk bedre å droppe innlegg fremfor å skrive dem halvveis. Men igjen synes jeg det er fint du tør å sette et ord på noe av dette! Stå på!

      1. Tusen takk for tilbakemeldingen <3 Jeg forstår veldig godt hva du mener, men om jeg skulle fortalt om komplikasjonen ville jeg vært nødt til å utbrodere en del om kroppen min for at det skulle være mulig å forstå, og det merket jeg at jeg synes var litt for intimt å dele på bloggen min. Så da kom jeg frem til at det var bedre å bare kalle det for komplikasjoner, og skrive det jeg kunne for advare andre. Men igjen, skjønner veldig godt hva du mener og skal ta med meg dette videre når jeg skriver nye innlegg i fremtiden!

    10. Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg. Betalte masse penger, valgt beste kirurgen og den mest ledende klinikken i Norge. Har måtte oppere hele 4 ganger på et par år og fortsatt ikke et bra resultat..

    11. TAKK!

      Jeg ombestemte meg tvert!

      Aldri i livet om jeg ville frivillig gå gjennom det der hvis/når det hadde skjedd <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg