DISKUSJONEN SOM INGEN VIL TA

I det siste har jeg talt 4 nye, store diskusjoner på sosiale medier om det å vaksinere barna sine. Mange av diskusjonene over sosiale medier blir slettet, og det synes jeg er utrolig synd. Så lenge man evner å holde seg saklig burde diskusjoner være helt greit, så det er kjipt å se at mange heller velger å slette debatten. Fjern heller brukere som ikke holder seg saklige, mener jeg.

Jeg på min side, forstår at noen foreldre er skeptiske til vaksiner.

Jeg pleier alltid å si at det er sunt å være litt skeptisk, at det er sunt å være litt kritisk. Det er også helt naturlig at man er litt ekstra skeptisk og kritisk, når det kommer til barna sine. Som man vet at man vil gjøre alt i sin makt for å beskytte og sørge for at har det bra. Og for ikke å snakke om det evolusjonsmessige, for bare tenk over det: Hvordan skulle fortidens mennesker ha overlevd om man ikke var skeptiske til ting som kunne virke skremmende? Det ligger naturlig i mange av oss. Og det er helt greit.

Det jeg for øvrig synes er viktig å tenke over, er om hva som skulle skjedd hvis alle skulle latt all fornuft vike til fordel for skepsisen.

Og jeg er heller ikke en av dem som mener at det burde være lovpålagt å vaksinere barna sine, bare så det er sagt. Dette fordi jeg simpelthen mener at friheten vi mennesker har i dagens samfunn, ikke bør utfordres. Jeg vil ikke ta del i et samfunn hvor folk må tuktes og tvinges til å gi barna sine vaksiner: Jeg vil ha et samfunn hvor menneskene ser at fordelene med vaksinene, veier opp for eventuelle bivirkninger.

For ja, i en ideell verden så hadde vaksinene fungert uten å gi noen bivirkninger. Så hva er alternativet? Synes jeg det er kjempestas å lese om eventuelle bivirkninger som vaksinene som barna mine har tatt kan få? Nei. Men synes jeg det er bedre at det finnes en liten risiko for bivirkninger, når alternativet er et samfunn hvor vi ser polio, meslinger og kusma herje i fri forening? Ja, selvfølgelig. Barnesykdommene kommer tilbake hvis alle skal slutte å vaksinere. Og det er nesten litt for lett å glemme hvor alvorlige disse sykdommene er, bare fordi de er så og si utryddet i vesten. Fordi vi har brukt vaksinene. Og dermed ikke ser noe til dem. Jeg kan love deg at barn i andre deler av verden, ikke kan si det samme.

Poenget mitt er: Noen ganger må man som forelder, til og med som bare menneske, ta et valg, hvor ingen av alternativene egentlig er et 100% klart valg for deg. La oss si at jeg har lest litt om eventuelle bivirkninger til vaksinen, og det ender med at jeg kjenner at jeg aller helst skulle ha unngått å gi barna mine vaksiner bare i tilfelle de skulle oppleve noen bivirkninger. Fremdeles kan jeg ikke argumentere mot det faktum, at hvis jeg skulle unnlatt barna mine å ta vaksinene, og alle skulle gjort som meg – så hadde barnesykdommene kommet tilbake, og tatt antakeligvis veldig mange liv.

En kjent myte er at vaksinene øker sjansen for at barn får autisme. For meg er dette et argument som fordummer hele debatten: Her har vi i den ene enden barn som dør i andre deler av verden fordi de ikke har tilgang på vaksiner, og så skal vi sitte i rike, fine Norge og unnlate å vaksinere fordi en myte, som har blitt vitenskapelig motbevist, sier at barn får økt sjanse for autisme. Men OK, for sakens skyld, så skal jeg ta argumentet på alvor.

Nå har jo denne myten, som sagt, blitt vitenskapelig motbevist flere ganger – og legen Andrew Wakefield som publiserte denne forskningsrapporten i 1998 hvor han mente han fant en sammenheng mellom autisme og vaksiner, mistet autorisasjonen sin etter å ha fabrikkert materiale. Altså forfalsket bevis for å få de svarene han ønsket i studien sin.

Men la oss bare late som at det stemmer. La oss nå late som at vaksinene faktisk øker sjansen for at barn skal få autisme. Da har man igjen valget: En økt sjanse for autisme, eller et barn som er ubeskyttet mot mange livsfarlige sykdommer som, ja, er utryddet i vesten nå – men det utelukkende fordi folk har vaksinert barna sine. For ikke å snakke om risikoen for at barna ens, Gud forby, kunne ha smittet et langtidssykt barn som har et ikke-eksisterende immunforsvar! For de barna, de finnes. Det er blant annet barn med kreft, barn med underliggende sykdommer, barn med allergi mot vaksinene som ikke har annet valg enn å gå ubeskyttet. Som ikke får tatt vaksinene.

Ja, så kanskje overlever ditt ellers friske barn om det får meslinger. Men det gjør ikke disse barna.

Vaksiner fører som sagt ikke med en økt sjanse for autisme i virkeligheten, men selv i en verden hvor det ville vært helt sant, så hadde jeg heller valgt risikoen for autisme fremfor å ha barn som er totalt ubeskyttet mot livsfarlige sykdommer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg