“DU ER OVERVEKTIG!”

Her for en ukes tid siden oppdaget jeg noe ganske merkverdig.

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at den gamle badevekten vår hadde sunget på sitt siste vers, for å si det sånn, og derfor tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en ny samme dag. Fredrik mente den hadde strøket med for lenge siden, og det er ikke noe jeg kan utelukke – for jeg veier meg sånn ca… aldri.

Da jeg kjøpte en ny tenkte jeg at jeg skulle veie meg bare for moroskyld. Jeg tror ikke jeg har veid meg jevnlig siden jeg trente av meg mammakiloene jeg fikk da jeg hadde gått gravid for andre gang i 2016, men jeg har jo både visst lenge og delt med dere tidligere at jeg har gått opp i vekt i løpet av det siste året. Før brukte jeg klesstørrelse XXS og nå må jeg opp i S. Det er egentlig den store forskjellen, kort fortalt.

Uansett.

Et par dager senere tenkte jeg at jeg skulle sjekke BMIen min, eller body mass index, som det egentlig heter. Og hva viser den? Jo, at jeg visstnok er overvektig (!) den regner altså dette ut i fra høyde og vekt, som man selv plotter inn på de ulike feltene. Når dette resultatet lyste opp på telefonen min da jeg satt i sofaen, visste jeg ikke helt om jeg skulle le eller bli sint.

For sånn her ser jeg ut, og jeg er vitterlig ikke overvektig. Ikke litt en gang. Jeg kjøper fortsatt klær på barneavdelingen på H&M og Cubus noen ganger, og jeg skal liksom være overvektig? Det irriterer meg hvor mye dette satte griller i hodet på meg i starten, for først fikk jeg utvilsomt litt sjokk og lurte på om jeg hadde et helt vridd bilde av meg selv og egen kropp, siden jeg aldri i min villeste fantasi kunne ansett meg selv som overvektig. Nå har jeg for øvrig kommet dit at jeg ler av det, og så tullet jeg litt med det på Instastory for en liten stund siden også. For det er jo egentlig bare helt latterlig, og viser tydelig at man ikke kan stole på BMI- og andre latterlige vekt-kalkulatorer du finner på nett.

Samtidig, er det ikke til å legge skjul på at det er litt alvor i det også.

For jeg kunne ikke annet enn å tenke: Hvordan ville 14-årige meg reagert, dersom jeg hadde lagt på meg litt i tenårene (hvilket er HELT normalt) og vektkalkulatorer som er et tastetrykk unna på internett, hadde fortalt meg at jeg var overvektig?

Jeg kan faktisk ikke sitte her å lyve til dere: for jeg tror jeg ville gått fullstendig i kjelleren. Tror jeg at jeg er den eneste som ville gjort det, i vår ekstremt utseende-fikserte verden? Nei, det tror jeg ikke.

Vi er forskjellige, vi ser forskjellige ut, vi kan være forskjellig bygd, og en som veier det samme som deg kan se helt annerledes ut enn deg.

Alt er så tilgjengelig for oss i dag gjennom internett, både på vondt og på godt. Og vekt-kalkulatorer og Gudene vet hva som bare er et tastetrykk unna, kan fortelle normalvektige, sunne mennesker at de er overvektige.

Tror jeg at jeg er den eneste som kan få satt griller i hodet på meg av dette? Nei, det tror jeg ikke.

Det er skummelt å tenke på, med tanke på yngre generasjoner i tenårene som er i en sårbar periode av livet sitt hvorav mange av dem ofte er usikre på seg selv og om hvorvidt de er bra nok, har fin nok kropp, er tynn nok..

Og ikke minst med tanke på alt unge i dag og i fremtiden må håndtere daglig av kroppshysteri- og fiksering, som eksisterer på internett allerede.

Så derfor ville jeg bare dele dette med dere. Drit i BMI. Drit i tallene. Kast badevekten.

Nå skal jeg kaste badevekten i søpla selv og dra den overvektige ræva mi bort til butikken for å kjøpe is.

Håper dere har noen nydelige sommerdager med masse is, god mat, sol, badetøy og minst mulig tanker på kropp og vekt!

16 kommentarer
    1. Du er en av få bloggere som oppgir hvilken størrelse du bruker. Nå som det er så stort fokus på kroppspress, du (m.fl bloggere/såkalte påvirkere) reklamerte for store størrelser, hva er da hensikten med et innlegg der du kun fokuserer på egen kropp?

      I ærlighetens navn burde du kanskje og fortelle høyden din når du skriver klesstørrelsen? Du er vel noe sånt som 160 cm?

      Jeg er 170 cm, bruker også S, er overhodet ikke stolt over at jeg, et godt voksent menneske ikke klarer å legge på meg.

      Forøvrig er vel helsepersonell gått mye bort fra bmi da de mener det er helt feil måte alene å bruke til å regne ut overvekt/undervekt. Det skal bla tas hensyn til muskelmasse også.

      Du, som har hatt så mange bra innlegg den siste tiden, må bare si at jeg ble litt skuffet nå. Både over hvor opptatt du er av vekten, men også legger ut bilder fra alle retninger, for å understreke at du ikke er overvektig.

      Stol på deg selv. Føler du deg vel i egen kropp har du (stort sett) funnet din trivselsvekt.

      Fått med deg denne? Meget fornuftig jente
      https://trd.by/meninger/2019/07/13/Mathilde-26-Hverdagsjenta-i-Trondheim-finnes.-Det-er-bare-at-hverdagsjenta-ikke-frontes-på-VG-19456831.ece?fbclid=IwAR3Bk9mSyjo8PNGPxUqRX5U1phm86-CUYoehL15B-UYDqu8jlyQFKNwRQM0

    2. Du ser helt flott ut! Er nok fordi du ikke er så høy.. Jeg får stadig høre at jeg er så veldig veldig tynn. Er litt undervektig i følge bmi, men så gale er det ikke..

    3. Lest et sted at BMI ikke gir et veldig bra svar alltid,
      Siden den ikke renger med muskelmasse osv ❤️ Er en annen måling som er bedre, noe med hoftemål og midjemål, haha. Husker ikke helt. Men
      bMI er ikke til å stole på, for du er langt fra overvektig, hahaa.

    4. Etter at jeg leste innlegget gikk jeg på google og søkte «BMI kalkulator». Jeg har ett godt forhold til kroppen min, og sjekket ikke for å se om jeg er overvektig eller undervektig, og har ingen planer om å endre vaner eller syn på meg selv, jeg var bare nysgjerrig.

      BMI er tull, og er ikke en god indikator på overvekt/undervekt. Ingen spesialister bruker BMI til noenting, og din BMI er ett godt eksempel på hvor unyttig det er.

      Ville bare informere deg om at selv om du skriver negativt om BMI, så ble jeg etter dette innlegget fristet til å sjekke egen BMI. Det er ikke alle som har et like godt forhold til kropp som meg og deg.

    5. Hvorfor må du så ofte påpeke og fortelle at du alltid har brukt xxs men nå er helt oppi s, for så å reklamere for store størrelser?
      Du er en av de bloggerne som er mest opptatt av vekt og størrelser. Hvorfor ikke bare holde det for deg selv? Føler du en trang til å fortelle at du er 20 år og kan kjøpe barneklær?

      1. Selvsagt føler jeg ingen trang til å fortelle at jeg er 20 år og kan kjøpe barneklær – det ble jo bare nevnt i en bisetning i et ellers langt blogginnlegg, for å poengtere at jeg som er relativt liten og nett kan kjøpe barneklær, mens bmien min sier at jeg er overvektig? DET var hensikten, ikke at det er kult å kjøpe barneklær – for det har jeg vel aldri ment. Men det faktum at jeg kan det, sier jo litt om at man aldri burde stole på BMI, hvilket var litt av hele poenget med dette blogginnlegget. Dersom dette ikke kom tydelig nok frem i innlegget, må jeg bare beklage!

    6. BMI er nå ikke engang ment å brukes på enkeltindivider, men som et mål på gjennomsnittet i befolkningen – nettopp fordi det er så store individuelle forskjeller i kroppsbygning, at muskelmasse ikke regnes med etc. Brukes det på gruppenivå gir det mer mening (feks se utvikling av fedme i befolkningen over tid), men synd så godt som ingen egentlig vet dette…

    7. Barneklær kjøper man fordi man er for lav. Jeg er 176 liksom, og kan fint ha xs eller s, men ikke barneklær, for de blir for korte. Helt normal vekt og bmi 😉

    8. Nå kommer den kjipe realitetsorienterende kommentaren.. Du er da ikke liten og nett. Du ser normalvektig ut med vanlig tettbygd nordisk kroppstype. I følge høyden din er vekten din litt i overkant, som gjør at du får utslag på overvekt når du måler BMI. Dette er ikke feil, eller at du har veldig mye muskler (med mindre du er bodybuilder). Klærne du bruker er veldig tettsittende på bildene du legger ut, skjørt/bukser skal sitte lengre nede (ikke i midjen), og de toppene som er løsere skal egentlig være veldig løse. Du kan altså med fordel bruke medium/38 i dameavdelingen.

      Det er ikke for å være kjip eller «rakke ned» eller liknende jeg skriver dette, det er rett og slett fordi jeg måtte smile litt når jeg leste det du har skrevet i innlegget. Du får lære å godta at du har fått damekropp! 🙂 det er helt normalt å få noen kg ekstra etter to unger, og er ferdig med tenårene.

      1. Hei Milla!

        Jeg er liten og nett, jo. Du har antakeligvis ikke sett meg i virkeligheten, haha 🙂

        Til info: Akkurat shortsen jeg har på meg i dette blogginnlegget er xxs, genseren er xs – ikke i størrelse small noen av delene, selv om jeg i større grad velger Small i andre plagg ellers. og plaggene på disse bildene er jo, som du så fint poengterer, litt stramme av den grunn – men absolutt passe! Dessuten elsker jeg tettsittende klær, men hadde jeg sett at det så rart ut eller det hadde blitt for stram, hadde jeg naturligvis gått opp enda mer i størrelse 🙂

        Synes egentlig at kommentaren din er ganske kjip, og hånlig. Ref “Måtte smile litt når jeg leste det du hadde skrevet..” – men forstår jo at dere som ikke kjenner meg eller ser meg i virkeligheten egentlig er unnskyldt, altså.

        Skjønner heller ikke hva du mener med at kroppen min er tettbygd? Har du sett meg i bikini etc? Jeg er absolutt ikke tettbygd, så det gjorde meg egentlig litt lei meg kjenner jeg.

        1. Hei!

          Det er jo ikke noe galt i å være tettbygd, så ser ikke hvorfor du blir lei deg for det i grunn. Om klærne er XS eller xxs er ikke relevant, de sitter mye strammere en de «skal». Og for all del! Det er lov å ta på seg en xxs shorts selvom man egentlig «burde» hatt medium, men når man skriver et slikt innlegg offentlig så følger det gjerne med en realitetsorientering eller to i kommentarfeltet..

          BMI er et godt verktøy, og du er ikke mer unntatt fra beregningene enn alle andre:P en kg eller to «for mye» er ikke verdens undergang, og med alderen kommer det normalt enda noen til 🙂

          Og nei, utfra bilder og bmi så er du ikke petite/liten og nett. For å være i denne kategorien er man gjerne i andre enden av bmi-skalaen. Du har altså en helt normal nordisk kroppstype 🙂

          Det er ikke noe å bli lei seg over – om noe så forsterker det jo bare det du sier til leserene dine? At kropper er forskjellige og at det ikke har noe å bety?

    9. BMI er ikke beregnet på barn under 14 år, så de tallene gjelder ikke. På noen nettsider står dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg