EN FØRSTE GANG FOR ALT..

En stor dag nærmer seg for oss! Nå er det ikke så lenge til Leo skal feire sin aller første bursdag med vennene sine her hjemme hos oss! Det er så utrolig koselig å tenke på, min lille Leo som skal ha vennene sine på besøk og feire at han har blitt 4 år gammel med kaker og saft.. Jeg innså at jeg var bittelitt sent ute med invitasjonene, men heldigvis er det over en uke til bursdagen da – så vi får håpe det går greit likevel. Ideelt sett skulle jeg gjerne sendt ut invitasjonene enda tidligere selvfølgelig, så det skal jeg ta med meg til neste bursdagsselskap vi skal ha her hjemme: Vær. Tidlig. Ute!

Jeg har både lest og sett at det er en del foreldre som føler et press om å ha en dyr og stor bursdag i lekeparker når barnet deres skal feire bursdagen. Det føler jeg ikke på det i det hele tatt, tvert i mot tenker jeg at det kanskje i mange tilfeller er oss foreldre som lager oss et bilde av at alt trenger å være så stort, mye og dyrt. Og at det kan føles vanskelig å ikke velge den samme veien når alle foreldrene i skoleklassen/barnehagen gjør det samme, forstår jeg.

Jeg kunne selvfølgelig valgt å dra den helt ut med lekeland-bursdag, dyr bursdagskake kjøpt på bestilling, og gaver herfra og til et visst sted. Men så tenker jeg at det er fint å lære barna at alt ikke trenger å være så stort og dyrt for at det skal være gøy – for det trenger det jo virkelig ikke. Og bryr små barn seg virkelig om kaken er laget hjemme eller kjøpt på bestilling? Legger 4-åringer i det hele tatt merke til sånt? Da jeg var liten var kake stort sett kake, og bursdag var stas uansett hvor den ble holdt og hva som ble servert. Slik ønsker jeg å oppdra barna mine til å tenke også.

Jeg har allerede planlagt hva som skal lages og spises til selskapet, men jeg mangler å få kjøpt inn litt flere ballonger og engangskrus- og tallerkener. Det blir utrolig gøy og spesielt å feire den aller første barnebursdagen her hjemme hos oss, så Fredrik og jeg gleder oss veldig. Men jeg tror kanskje det er en fireåring her hjemme som gleder seg hakket mer ❤️

Nyt kvelden deres videre!

10 kommentarer
    1. Takk for at du er som alltid reflektert og voksen!
      Skulle ønske alle tenkte likt som deg. Barnebursdager bør være som de vi vokste opp med, kanskje litt pizza, enkel mat, hjemmelagd kake, leker og gøy! Ingen dyre gaver eller kake på bestilling, ikke mange tusen kroner i opplegg som andre foreldre føler de må matche.

    2. Heilt enig med deg👍🏻
      Husker at det var veldig stas å få vise fram rommet sitt når ein sjølv hadde bursdag, og veldig morro å komma heim til andre å sjå håssen dei budde😊
      Ha ein fin bursdag 🎂🎉😊

    3. Både Leo og Noah skal jo feire bursdagene sine ganske mange ganger de neste årene. Har du vurdert å kjøpe tallerker og krus i plast (man kan få serviser som ligner veldig på de i papp også) så kan dere bruke de samme år etter år? Så slipper dere å bruke så mange engangsprodukter. Jeg vet at du er opptatt av miljøet, derfor slenger jeg inn dette tipset 🙂

      1. Veldig godt tips! Vet du hvor jeg kan få tak i slike tallerkener og krus, som kan brukes år etter år? Takk for at du tipset om dette, det har jeg tydeligvis ikke tenkt på at jeg kunne gjøre <3

    4. altså noen ganger bør du tenke lengre, jeg har ikke mulighet til og ha 16 små i min trange leilighet, skal jeg la være og feire da ,fordi du mener det er galt og dra på lekeland ?? Enig at hjemmebursdager er koslige,men er ikke alle som har plass, og er ikke lov ( og vil heller ikke gjøre det ) utestenge noen

      1. Ærlig talt, hvordan i alle dager klarte du å tolke det dit? Å fremsnakke en ting, er ikke det samme som å snakke ned noe annet. At jeg slår et slag for hjemmebursdag, er dermed ikke det samme som å kritisere de som velger noe annet. Jeg mener, tvert i mot av det du skriver, at vi burde ha rom for alle slags bursdager – og at det kan være gøy uansett hvor det holdes og hva som blir servert (som jeg har skrevet tydelig i blogginnlegget) 🙂

    5. Kloke ord om barnebursdager. Vi hsr gjort både hjemme og ute, og etterhvert mer ute pga helseproblemer og lutt for krevende å ta det hjemme.
      Må bare få si at du er nydelig på bildene, jeg liker at vippene ser naturluge ut😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg