EN LITEN ALVORSPRAT

Jeg skriver ikke dette blogginnlegget for å rakke ned på noen, men jeg må bare si noe om noe jeg mener begynner å bli for dumt.

Jeg kjenner at det irriterer meg at bloggere der ute gang på gang ikke merker reklamen sin riktig. Etter flere runder med advarsler fra forbrukerombudet, får mange av de samme influencerne bare fortsette med feilmerking av reklame. Dette handler ikke om å “ta” noen blant de andre bloggerne i Norge eller angripe noen av dem personlig, men at jeg finner det fryktelig frustrerende at enkelte bloggere ser ut til å jobbe mot det at blogging skal bli sett på som et yrke. Du blir ikke tatt alvorlig om du ikke klarer å følge reglene som følger med jobben din. Sånn er det bare. Og ærlig talt, er det så forbanna vanskelig å merke reklamen sin?

Enkelte bloggere skylder på at det er så vanskelig å forstå seg på reglene til forbrukerombudet. Jeg har lest dem en gang, og jeg forsto dem. Mener ikke at det nødvendigvis betyr at alle skjønner dem. Men er man usikker, så kan man jo bare gjøre det man ellers ville gjort og heller (merke) en gang for mye, enn en gang for lite? Eventuelt kontakte dem og stille de spørsmålene man ønsker svar på for å kunne gjøre jobben sin ordentlig.

Jeg er dessuten stolt av de jeg inngår bloggsamarbeid med, og merker det tydelig. Skulle da bare mangle, jeg ville aldri prøvd å skjule samarbeid som jeg tross alt er stolt av å gjennomføre. Jeg vet selv hvor mange tilbud jeg takker nei til, fordi jeg for det første ikke vil ha en blogg fullstappet av reklame, og for det andre ikke gidder å fronte ting jeg ikke kan stå for.

Personlig synes jeg ikke dette burde være et tema en gang, for er det ikke bare å følge reglene? Skulle likt å se at man i andre yrker satte seg på bakbeina og ikke ville følge reglene. Det blir rett og slett for dumt! Det er greit å glemme – jeg har selv glemt og rettet opp så fort jeg har fått beskjed. Men når det skjer igjen, igjen, og igjen og man i tillegg får flere advarsler, så har jeg liten tro på at det er hukommelsen det er noe galt med.

Da er det vel heller viljen.

En liten alvorsprat fra meg i dag, men måtte bare få det ut kjente jeg.

Klem

3 kommentarer
    1. Synst det er så bra du skriver det der. For det er såå mange bloggere som ikke fikser det der! Du er en av det mye bedre, selv om du glipper mye på å merke snapp med reklame.

      1. Hei! Jeg glipper overhode ikke med å merke på Snap, nei. Har vel skjedd en enkelt gang da jeg fikk beskjed om det fra en følger 🙂 Om du mot all formodning skulle se det i fremtiden – så gi meg mer enn gjerne beskjed!

        1. Hei.
          Nei du er stort sett veldig flink. Noe jeg oppriktig mener. For andre bloggere går jeg ikke inn via snapp, vet ALDRI når det er reklame. Mente bare at siste tiden har der vært noen tilfeller.
          Samtidig som jeg liker at du setter det tydelig plassert, og ikke som andre bloggere, omtrent usynlig under en annen tekst!

          Ønsker deg og dine en god dag og en knall fin 17mai sammen med den fine familien din.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg