EN STOR OPPVEKKER!

Jeg husker da jeg var på en siste samtale med jordmor på sykehuset før Leo ble født. Jeg tror faktisk jeg husker hvert eneste ord av den samtalen. “Ikke bli for opphengt i mobilen når barnet kommer, det tristeste jeg ser er nybakte mødre som sitter oppslukt i mobilen for å vise frem, i stedenfor å faktisk leve i øyeblikket og tilbringe det med det nyfødte barnet”

Og det er så forbanna sant. Men det er ikke bare på sykehuset det er slik, og det er ikke bare på sykehuset en slik påminnelse er viktig. Om at mobilen burde vike for barnet og hvor viktig det er for barnet å få oppmerksomhet og bli sett. Som dere vet gikk mobilen min i stykker for noen dager siden, og jeg har kjent det godt. Jeg er avhengig, uten tvil, og det er fryktelig uvant å ikke ha den tilgjengelig hele tiden – slik jeg vanligvis har. Samtidig har det åpnet øynene mine. Jeg tror for all del ikke at det finnes spesielt mange foreldre der ute som sitter mye på mobiltelefonen sin med vilje, ofte tror jeg det kan skje litt uten at man tenker så mye over det. For jeg vet det er så lett å tenke at man “bare skal sjekke en mail” og kanskje blir man sittende på mobilen en del mer enn det man egentlig tenkte at man skulle. Det er kanskje ikke så viktig for de uten barn, men for oss med barn er det så utrolig viktig å være bevisst på.

Jeg prøver alltid å unngå å sitte mye med telefonen min foran barna. Det er klart det skjer at jeg faktisk er nødt til å sjekke litt av hvert, og jeg som mamma er jeg ikke perfekt, hvem er vel egentlig det. Men til tross for at det faktisk er jobben min å dele øyeblikk med dere på snapchat, instagram og ordne med nye blogginnlegg, å bruke sosiale medier generelt – så prøver jeg å begrense det, og jeg har oftest følt at jeg har funnet en fin balanse. De siste dagene har jeg for øvrig fått et litt annet syn på det, og det ville jeg jo aldri fått dersom jeg hadde ikke klart å ødelegge mobilen min på nytt. Det er så mye tid som går bort i mobilbruk, selv uten at det for min trenger å være noe jobb innblandet. Jeg vet at det er mange mødre og foreldre generelt der ute som tilbringer mye tid på telefonen sin, jeg er ingen ekspert og jeg mener ikke at det er noe galt med det – jeg tenker bare at jeg ønsker å være bevisst. Fordi jeg vil gjøre alt for å unngå at barna mine skal føle at mamma ikke er tilstede fordi Snapchat, Instagram og bloggen ikke er blitt oppdatert på et par timer. ❤️

2 kommentarer
    1. er så enig 🙂

      merker selv at jeg faktisk blir litt avhening av og til,men har sluttet og ta den med på selskaper og slik for og gi sønnen og andre min fulle oppmerksomhet. er flinkere i hverdagen ,da bruker jeg den kun i arbeidstiden og etter han er lagt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg