ET PERFEKT KJÆRESTEFORHOLD

Riktig god kveld alle sammen! Her har nok en dag gått forbi ganske så fort. Etter at jeg ble syk, har jeg faktisk stått opp grytidlig hver eneste morgen rett og slett fordi det stort sett har føltes umulig å klare å sove lenger. Men i dag klarte jeg å sove et par timer ekstra, og det gjorde virkelig godt. Siden Fredrik ikke startet på jobb før rundt middagstider i dag, holdt vi like gjerne guttene hjemme fra barnehagen.

Denne uken håper jeg (!) at jeg skal klare å komme meg tilbake på skolen igjen frem til jeg får flere prøvesvar – selv om legene har gitt meg beskjed om at jeg ikke skal presse meg til formen min tillater det. Jeg føler meg så lat og ubrukelig her jeg har ligget i sengen i to uker nå, selv om jeg vet at det er idiotisk å tenke sånn når man er syk. Jeg vet at helsen skal og burde gå først, men jeg blir unektelig ganske stressa av det faktum at jeg har eksamen neste måned..

Uansett – det var jo ikke det dette bloginnlegget skulle handle om, men en liten oppdatering på livet mitt der altså. Ergo er det ikke mye nytt å melde. Haha! Tidligere i dag kom jeg tilfeldigvis over en artikkel fra et par år tilbake om 19 tegn på et perfekt parforhold – som jeg tenkte det kunne være gøy å svare på og se om stemmer for vår del.

Her er lista over 19 ting som (visstnok) utgjør et perfekt forhold – rangert i rekkefølge:

1. Innrøm at du tar feil etter en krangel.

– Ja, faktisk. Her synes jeg vi begge er overraskende flinke. Jeg har virkelig aldri forstått at det er noen som synes det sitter SÅ langt inne å innrømme egne feil – og jeg tror egentlig ikke jeg ville passet med en partner som er annerledes enn Fredrik på det området der: siden han er så flink til det. Det må være lov å ta feil, det viktigste er jo ikke at man tar feil – men at man kan ha selvinnsikt nok til å innrømme og lære etter dem.

2. Si «jeg elsker deg» før dere legger dere.

– Tja, i utgangspunktet vil jeg svare ja på denne – men det hender ofte (!) at en av oss sovner før den andre, så det blir litt så som så. Haha! En ting vi er gode til er å si det hver morgen før en av oss reiser på jobb/skole – og det at vi aldri legger oss til å sove når vi er sinte på hverandre om vi har hatt en krangel eller diskusjon. Det lærte jeg av min mamma da jeg var liten, at man aldri skal legge seg sint – og det synes jeg egentlig er en veldig fin ting å holde fast ved.

3. Del husarbeidet.

– Her er jeg også sånn at jeg i utgangspunktet vil svare ja, men i det siste må jeg ærlig si at Fredrik har gjort mye mer husarbeid enn meg. Da vi var sammen og bodde sammen i 2015, 2016 og 2017 delte vi det for øvrig ganske så likt.

4. Ha regelemssige dater sammen.

– Vel.. Nei. Haha! Nå i småbarnsfasen har vi ingen dater regelmessig, men vi prøver å være flinke til å ha kvelder hvor vi legger bort telefonen, lager noe god mat og ser på et eller annet. Men det kalles kanskje en date? Ja, i så fall – men med hjemmedates ❤️

5. Bytt på å lage middag.

– Haha, nei. Fredrik kan dessverre ikke lage mat, og siden han er så flink til å bidra så mye med så annet så tenker jeg det er helt greit at jeg tar meg av den delen – spesielt når jeg er glad i å lage mat selv!

6. Del oppvasken.

– Oppvaskmaskin er livet, sier jeg bare. For å si det sånn så forstår jeg hvorfor par kranglet om dette før oppvaskmaskiner ble oppfunnet!

7. Lik smak når det gjelder film.

– Tja, ganske. Vi elsker begge to skrekkfilmer, så det er noe vi stadig vekk velger å se. Jeg har aldri vært noen jente som er glad i å se typiske klissete kjærestefilmer, så vi ser også en del thrillere og noe action (sistnevnte som Fredrik er veldig glad i)

8. Dere har felles venner.

– Vel, nja..? Vi kjenner jo mange av de samme menneskene simpelthen fordi vi har kjent hverandre så lenge og vært sammen i 5 av de 6 siste årene – så vi har jo en del felles venner, men nære venner har vi på “hver vår kant” hvis det gir noen mening. Så her blir vel kanskje svaret litt delt.

9. Aldersforskjellen er på cirka 3,5 år.

– Nei, mellom Fredrik og meg er det ganske nøyaktig 1,5 år da han er eldst.

10. Dere deler minst to hobbyer.

– Vi er glad i spill begge to, men ellers er Fredrik sin store hobby fotball hvilket jeg absolutt ikke deler – men fullt og helt respekterer. Så vi deler en stor interesse/hobby, men ikke så mange flere som jeg kommer på, i hvert fall!

11. Dere deler tre felles venner.

– Ja, det gjør vi.

12. Minst tre kvelder (dater) sammen i måneden.

– Ja, vi har minst tre kvelder sammen hjemme hvor vi tilbringer tid sammen og har satt av tid til det – men ikke kvelder som i “kvelder ute på date”.

13. Dere er bestevenner.

– Ja, absolutt.

14. Kysser fem ganger om dagen.

– Tja, enkelte dager kan vi sikkert kysse flere enn fem ganger om dagen, uten at det er noe jeg teller selvfølgelig, andre dager kan vi gå hele dagen uten å gjøre det. Det er ikke noe noen av oss tenker så veldig mye over, egentlig.

15. Koser fem ganger om dagen.

– Ja, det gjør vi nok!

16. Har minst ett romantisk måltid i måneden sammen.

– Ja, vi spiser veldig mange koselige måltider sammen rundt bordet vårt her hjemme.

17. To langhelger hvor dere reiser sammen i året.

– Haha, NEI! Vi har aldri reist sammen, faktisk. Vi har for øvrig reist noe hver for oss de siste årene, da. Uten at jeg skal skryte så mye av det, for mye har det ikke vært. Vi har holdt oss opptatt med livet, barn og jobb – og da har ikke reise vært noe vi har valgt å prioritere i så stor grad.

18. Begge jobber fulltid. 

– Nei, jeg jobber jo fullt som selvstendig næringsdrivende med bloggen og mine sosiale medier, men går også på skole. Fredrik jobber ikke 100%.

19. Dere har lik smak når det gjelder mat.

– Vet ærlig talt ikke om jeg skal svare nei eller ja på dette punktet? Jeg hater sterk mat, Fredrik elsker det. Jeg spiser ikke kjøtt/melk, det gjør Fredrik. Men vi liker jo stort sett den samme maten. Vi elsker begge pasta, taco, gryter, frukt og grønnsaker, pannekaker, indisk mat, kinesisk mat, i ulike former. Altså – vi spiser i grunn det meste, vi spiser bare ikke alltid akkurat det samme innenfor den type mat vi skal spise – hvis det gir mening? 😂

Jeg ser umiddelbart at vi i følge denne check-lista visstnok ikke har på langt nær et perfekt kjæresteforhold. Men hva er “perfekt” sånn egentlig, uansett? Vi har et godt fungerende et, og akkurat det betyr mer for oss enn at ting må være plettfritt og perfekt. Også synes jeg det Fredrik sa til meg da vi ble sammen igjen var veldig fint og riktig: Den perioden vi var fra hverandre gav trolig forholdet vårt den styrken det trenger for å vare.

6 kommentarer
      1. Heihei!

        Alt fraværet i forbindelse med at jeg har vært veldig syk, er selvfølgelig dokumentert med flere legeerklæringer og dermed ikke med i tellingen når det regnes av 10% fraværsgrensa 🙂 Jeg består uten tvil, det er kun udokumentert fravær som gjør utslag på fraværsgrensa og som dermed kan føre til at man ikke består.

    1. Noen av disse punktene kan jeg så absolutt se har et poeng, mens det er andre jeg ikke begriper kan ha noen som helst relevans for et lykkelig forhold I det hele tatt. Spesielt det der med aldersforskjellen var jo helt ‘sprengt’ (haha)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg