ET VELLYKKET MØTE!

Hei alle sammen! I dag har jeg møtt rådgiveren på skolen min som har hjulpet meg med å få satt opp fjorårets skoleår, og det som blir det neste. Og som ikke minst har trodd på meg. Det har betydd veldig mye♥

Jeg har tatt et veldig viktig valg i dag, som jeg synes var skikkelig, ordentlig vanskelig. Jeg har bestemt meg for å ta to år til på VGS, istedenfor ett. Og nå tenkte jeg å forklare hvorfor jeg valgte det.

Rådgiveren min hadde faktisk ordnet det slik at jeg kunne ta de fagene jeg mangler for å unnagjøre alt på ett år. Det vil si: To års pensum historie, to års pensum norsk (som jeg garantert kommer opp i eksamen siste året, faktisk er det teknisk sett mulig å komme opp i eksamen i alle fag man er innskrevet på) samt matte 2P og samfunnsfag. Ulempene med dette var at jeg sluttet på skolen 15.30 hver dag, og at alle fag var avgangsfag. Det ville i praksis si at jeg var nødt til å gå ut med karakter 6 i samtlige fag, om jeg skal klare å komme inn på studiene jeg ser for meg videre. Ville jeg klart det? Mulig, men det ville nok gått utover andre ting i livet mitt, for vi har alle bare 24 timer i døgnet – som rådgiveren min også sa. Jeg har også en jobb jeg må prioritere til en viss grad (skole kommer selvsagt i stor grad i første rekke, men som alle andre mennesker her på jorda må jeg jo ha en jobb) og ikke minst barna mine, venner og sosialt liv ellers…

Alternativet var å gå to år til: Med samfunnsfag, Matte 2p, historie vg2 og norsk vg2 i år – og med kun to av dem som avgangsfag (matematikk og samfunnsfag) ha fri en fast dag i uken, og så ha et svært rolig skoleår neste år etter der med kun norsk og historie vg3.

Jeg har lenge egentlig gledet meg til å bare ha ett skoleår igjen, men mye av det rådgiveren min fortalte meg fikk meg til å revurdere. For hva er egentlig viktigst: Bli fortest mulig ferdig, eller sørge for å ha de karakterene jeg trenger for å komme meg inn videre? Selv om jeg skulle velge å gå for alternativ nummer 1 her og et heidundranes skoleår, så vil jeg fremdeles ikke kunne studere før jeg blir 23 år fordi jeg følger det som heter 23-5 regelen for å få generell studiekompetanse. Så da kan jeg jo like gjerne tilbringe det året på VGS.

Så jeg har bestemt meg for å gå to år istedenfor, og føler meg ganske sikker på at det blir mest riktig. Jeg må huske på at jeg ikke bare tar dette valget på vegne av meg selv, men også på vegne av barna og Fredrik. Jeg kunne åpenbart tatt alt på ett år, men om det i verste fall går utover tiden med barna mine (som aldri kommer til å være små igjen) så velger jeg heller å ta det over to år, slik at jeg er helt sikker på at jeg klarer å få de karakterene jeg trenger for å komme meg videre på studier jeg har et mål om å komme inn på.

Så da vet dere det ♥ Nå er det skolestart på mandag og jeg gleder meg skikkelig!

6 kommentarer
    1. Du hadde nok klart deg strålende uansett men tror dette var lurt ❤️ Så slipper du å slite deg helt ut
      God helg til dere fininger ❤️

    2. Høres ut som et veldig bra valg for deg og barna dine 🙂 Ett gode for dere å kunne få mer tid sammen i hverdagen. Lykke til med skolestart!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg