FYLL, JUL OG BARN

Sommeren for et par år siden var jeg på ferie med mine to små barn i Spania. Vi var på et fantastisk barnevennlig hotell, og jeg la raskt merke til at for mange var ikke egne barn noen stopper for å dra med seg flere øl fra all inclusive-baren og bort til bassengene og solsengene. Gjerne før klokken 12 på formiddagen. Jeg ville ikke gjort det selv, men jeg dømmer ingen av den grunn bare så det er sagt. Det som ga meg den vonde kumpen i magen var å se barn sitte ved bordene på restauranten med foreldrene sine på kvelden, stille og uttrykksløse, med foreldre som åpenbart hadde fått litt for mye å drikke.

Men toppen var nådd når vi også vitne til en full forelder som sjanglet inn på barne-lekeplassen relativt tidlig på kvelden.

Er det virkelig så uproblematisk å drikke flere enheter rundt barn?

Du tar jo tross alt bare et par glass vin, ikke sant? Men hvor flink er man egentlig til å vurdere sitt eget alkoholinntak? Selv etter bare et par glass vin så tror jeg det kan være vanskelig å vite hvordan de små oppfatter oss. Og er det egentlig verdt å sjanse med?

Nå nærmer vi oss jul. Vi nærmer oss kosen, vi nærmer oss julegavene, vi nærmer oss julematen, og vi nærmer oss høytiden hvor så mye som 150.000 tusen barn gruer seg til, fordi de opplever at foreldrene deres drikker for mye. Mørketallene har jeg ikke en gang lyst til å tenke på.

Nå til jul kommer jeg ikke til å røre alkohol, og den avgjørelsen har jeg ikke tatt fordi jeg blir full av ett glass vin. Eller en øl. Eller en drink. Det handler om prinsippet, hvorfor må man på død og liv drikke for å kose seg i julehøytiden? På ferie? På helgetur med barna? Det virker som at det er mange der ute som ikke klarer å kose seg uten å drikke.

Jeg tenker som så: Hvor mye koster det meg å droppe å drikke alkohol i julen? Ikke spesielt mye, gitt.

Jeg mener ikke at andre foreldre er dårlige foreldre om de tar seg et glass vin eller øl til maten. For jeg forstår at man kan synes at det hører til for kosens skyld – og at det kan være viktigere for andre enn det er for meg. Det skal være lov å kose seg, og du skal selvfølgelig få ta et eget valg: måtte det å være å drikke eller å avstå. Men drikker vi med barn i nærheten, så er vi helt nødt til å tenke over hvor mange glass vi tar.

Du merker kanskje ikke så mye forskjell på 2 og 4 glass vin til julematen, du tåler kanskje en del alkohol før du blir synlig påvirket, tenker du selv. Da blir mitt spørsmål: Hvordan vet du sikkert hvor mye barnet ditt tåler?

Med ønske om en god jul til dere alle♥ Del gjerne videre ved å klikke på liker-knappen under!

4 kommentarer
    1. bra du tar opp dette, jeg synes det er fælt at så mange barn gruer seg til sommerferie og juleferie fordi foreldre eller andre voksne drikker for mye.

      Jeg selv er oppvokst med at mine foreldre tok seg et par glass vin eller øl og en gammel dansk/akvitt til julematen og det er noe jeg mener er helt greit, og slik har min sønn vokst opp også, men ville ALDRI i livet tar mer enn dette, eller være brisen eller full i hans nærvær,men sunt forhold til alkehol tror jeg man bare har bra av

    2. Bra du tar dette opp. Har selv vokst opp med både mor å far som alkoholikere, dessverre. Det er ikke gøy. Som barn husker jeg redseln bare et vinglass ble fyllt, og det skal IKKE mye til før man merker det på foreldre. Drikker ikke selv en dråpe fårran barnet mitt, å hun skal ikke se meg beruset som barn. Ingen andre i familien får være fulle inærheten av mitt barn heller. Blir de det, drar vi hjem. Om familiemedlemmer tar et glass vin kan man desverre ikke bestemme, men alt med måte. Mitt barn har i det minste mammaen og pappaen sin der som ikke drikker.

      1. Fy søren, så vondt å høre <3 Sender deg alle gode tanker, høres helt forferdelig ut å gå gjennom dette som barn, og nettopp derfor vil jeg gjøre alt jeg kan for at mine skal unngå det – og oppfordre andre til å tenke seg nøye om, gjennom å skrive blogginnlegg som dette. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg