ENDA EN “LYKKEJEGER”

Jeg sitter med min 2,5 år gamle sønn på fanget.

På pcen foran meg dukker det opp et bilde av en 2 år gammel jente sammen med sin pappa.

Forskjellen er at Noah sitter trygt og godt på fanget mitt, i en helt ny pysjamas, i verdens rikeste land.

Og jenta ligger druknet i elven Rio grande i nord-amerika sammen med pappaen sin, som et resultat av Trumps knallharde grensepolitikk.

Den 23 måneder gamle jenta holder armen rundt nakken på pappaen sin, akkurat som sønnen min på 30 måneder gjør på meg. Holder meg tett inntil seg, akkurat som hun gjorde med sin pappa.

Trygg.

Ikke trygg.

“Alle bilder trenger ikke vises!” står det så fint, gjentatte ganger i kommentarfeltene hvor dette bildet blir delt på sosiale medier. Nyhetssider blir sterkt kritisert for å vise bildet av den døde dattera og pappaen hennes, i elven i Nord-amerika. Men hvorfor i alle dager skal vi skjermes for virkeligheten? Deres virkelighet, faktisk. For vi glemmer vel ikke at det er virkeligheten til disse menneskene som blir publisert på nyhetssidene våre, eller?

For vi glemmer at vi har vunnet i livets lotteri.

Og vi glemmer at det er helt tilfeldig hvilke barn som blir født hvor.

“You have to understand –That no one puts their children in a boat, unless the water is safer than the land”

11 kommentarer
    1. Hvorfor kaller du en mann, som har tatt en sjansje, kanskje i fortvilelse over å ikke kunne fø sin datter, gi henne den tryggheten han ønsket, for en lykkejeger?

      Enda en lykkejeger?

      Clickbaiten ga enharsk og ullen smak i munnen

      Ikke en plass i artikkelen sto det at han var en lykkejeger?

      1. Hei Mia! Leste du innlegget mitt? For min del var det virkelig åpenbart, ut i fra hvordan innlegget mitt er skrevet, at det var ment som et stikk til de som kaller disse menneskene lykkejeger? Som i enda en “lykkejeger”? Som igjen også var ment til å antyde at dette ikke er første gangen at en “lykkejeger” (som de dessverre blir kalt av noen og som jeg valgte å brukte som et virkemiddel i teksten min) dør på et slikt forferdelig vis.

        Ellers er jeg alltid tolerant uansett hvordan og hvorfor du kritiserer meg, men for meg er dette såpass innlysende at dette rett og slett blir for dumt.

        Tenk at på til og med blogginnlegg som dette, så velger du fremdeles å lete etter ting å kritisere.. Wow.. Bare wow. Overhode ikke ment frekt eller ufint mot deg, er bare skikkelig tatt på senga.

    2. Ikke bli så snurt når du får kritiske kommentarer på såre blogginnlegg da.
      En lykkejeger er faktisk en som gjør alt en kan for å skaffe rikdom, makt, innflytelse, karriere osv. Ikke en som i desperasjon prøver å få familien i sikkerhet.
      Du har rett og slett brukt feil ord her, og jeg syns ikke det var innlysende i det hele tatt at det var ment som et stikk til de som kaller disse for lykkejegere. Syns innlegget var fint nok og jeg er enig med deg. Men du bommet på overskriften.

      1. Hei Marianne! Om du leser i kommentarfeltene mine til vanlig hvor jeg både titt og ofte får ganske krasse kritiske kommentarer, svarer jeg alltid høflig og hyggelig. Mia som har kommentert nedenfor, er en av de kritikerne som har fulgt bloggen ganske lenge og som, uten unntak, alltid har noe å kritisere. Jeg fikk litt nok når hun kommenterte under et blogginnlegg som er så sårt og viktig som dette, så derfor mistet jeg besinnelsen litt og kan ikke annet enn å beklage for det. Men å antyde at jeg blir snurt hver gang jeg får kritiske kommentarer på blogginnlegg, det er feil – for det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri gjør til vanlig. Jeg fikk vel bare litt nok akkurat her, og det er jo i grunn menneskelig. Forhåpentligvis også forståelig, for dere andre som leser bloggen.

        Jeg skal sette ordet “Lykkejeger” i overskriften i anførselstegn, for å unngå flere misforståelser – som jeg fikk et tips om på min Facebook-side. For meg og de leserne som har gitt meg tilbakemelding på dette blogginnlegget, var det innlysende at overskriften ikke var seriøst ment – så derfor tok jeg det kanskje litt for gitt at de fleste andre også ville forstå dette. Igjen, beklager!

    3. Har sett dette bilde å det gjør vondt i meg å se at det er slikt, å ja vi kan rett å slett kalle oss selv bortskjemte her i Norge. For vi har det godt, vi må ikke kjempe hverdag for å få oss en brødskive med pålegg, ja vi må jobbe å tjene penger for å overleve, men vi har fortsatt en familie vi får se hverdag, vi har gratis sykehus osv.

      Veldig godt skrevet 🙂

      1. Absolutt, vi har det alt for godt. Og det blir så synlig når man får seg en skikkelig reality-check når slike bilder dukker opp. Må innrømme at det knuste hjertet mitt å se det bildet…

        Tusen takk:-)

    4. Men om det var et bilde som florerte rundt i verden av ditt eget barn da som lå død, hadde du vært en like stor forkjemper for at det var så viktig at folk skulle sett bilde? For å bevise et poeng, vise virkeligheten? Fortjener ikke barn verdighet fordi de er død? Er eksponering av barn så nødvendig at det skal utleveres selv etter døden?

      1. Dette bildet er viktig fordi Trump-motstandere kan bruke det i propaganden sin. Folk prøver å skylde på Trump når folk drukner seg selv i en elv…. Det blir for dumt. Krysser du en grense ulovlig, så er du kriminell. Tar du med deg familien din når du krysser grensa, så er du en idiot. For dum til å leve. Folk sier “jammenn de har det jo så vanskelig! vi må hjelpe dem!”. Å ha det vanskelig betyr ikke at du kan drite i lover og regler. Vil de til USA, så må de søke om visum akkurat som jeg og alle andre må. Å krype over grensa når ingen ser deg er ikke akseptabelt, uansett hvor vanskelig de har det. Det finnes ingen unnskyldning for det.

        1. Media utnytter et bilde at et stakkars dødt barn i en politisk kamp og dette jubles det av. Synes det viser sterk mangel på refleksjon, kritisk sans og empati.

    5. Jeg syns du setter søkelys på et veldig viktig tema og kan ikke si at jeg reagerte negativt på overskriften ift innholdet. Det er jo slik media/ politikere og andre kan bruke uttrykket for noen som ønsker søke bedre vilkår for seg og familien uten å ha rett på asyl. Det er jo en stor del av verdens befolkning som nettopp ønsker seg en bedre fremtid og vil flytte på seg selv om de ikke er personlig forfulgt. Når folk utsetter seg for så stor risiko sier det i alle fall noe om hvor desperate de er. Å ja, vi er utrolig heldige både vi som opprinnelig bor i dette landet og de som har fått komme akkurat hit.

    6. Du har tydeligvis dårlig samvittighet for å ha et friskt barn og bo i et trygt land. Fortell meg, hadde du dårlig samvittighet før du så det bildet i avisene? Eller lar du deg utnytte av politikere og journalister?

      Jeg har også et friskt barn og jeg jeg bor i et trygt land. Og det er flott. Jeg ber ikke om unnskyldning for det. Og jeg får ikke dårlig samvittighet hvis mennesker i andre land dør.

      Alle skylder nå på Trump. Det er Trump sin feil at en mann forsøker å ta seg over en grense ulovlig. Det er Trump sin feil at han satte igjen datteren sin på en elvebredde og hoppet uti elven igjen. Hvem pokker gjør det? Hvem setter igjen et lite barn på en elvebredde og svømmer over til andre siden?? Hvor dum kan man bli? Selvfølgelig kommer ungen til å hoppe uti og svømmer etter.

      Den eneste som har noen skyld i dette, er mannen som gjorde det. Det nytter ikke å si “jeg har det så fælt hjemme så jeg bare krysser denne grensen ulovlig jeg. Og det skal alle finne seg i og jeg skal ha rettigheter og bla bla bla”. De forsøker å krysse en landegrense ulovlig. Det er en meget seriøs kriminell handling. Når de ender opp med å drepe seg selv og barna sine når de bryter loven, så må det kunne kalles karma. Karma sparket den fyren grundig i ræva. Han forsøkte å snike familien over en grense og han betalte prisen. Jeg er overrasket over at amerikanske soldater ikke står på grensen og skyter hver eneste en som prøver å snike seg over. De er i sin fulle rett til å gjøre det, det er det riktige å gjøre. Vi har grenser og de grensene beskyttes av en grunn.

      Dere som nå sitter og gråter og synes så synd på disse kriminelle folkene, skjerp dere. Dere ser et tilfeldig bilde i en avis og mister all sunn fornuft. Det ser bilder av folk dere ikke engang var klar over at eksisterte, også kommer tårene. Folk dør hver sekund av hver minutt året rundt. Det er normalt. Slik har det vært siden tidenes morgen og slik kommer til å fortsette lenge etter at dere er tomme for falske tårer. Jeg kommer aldri til å forstå nordmenn som har dårlig samvittighet fordi de ikke bor i et u-land. Dere har vært utrolig heldige og dere burde være jævlig glad. Ja, folk dør i elver og det er ikke vårt problem. Vi har absolutt ingenting med det å gjøre, skjerp dere og ta vare på landet deres, istedet for å bekymre dere for absolutt alle mennesker i alle land i verden, unntatt nordmenn i Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg