HVA SKJEDDE MED Å VÆRE LITT GREI?

“Jeg forstår meg ikke på sånne som deg som på død og liv skal ha barn, men som ikke vil være med dem.. Når du til og med har fri fra skolen i hele to uker til? Hva med barna dine? Så egoistisk. Jeg elsker tiden jeg får med barna mine og vil være med dem så mye jeg kan. Det kunne ikke FALT meg inn å sende dem i barnehagen om jeg selv hadde hatt fri..”

Noe ala denne meldingen fikk jeg på Snapchat etter å ha lagt ut et bilde av at jeg var på vei til å hente i barnehagen klokken 13.00 etter at guttene mine hadde sin første barnehagedag etter ferien i dag. Jeg er tydeligvis en egoistisk (og sikkert også dårlig) mamma fordi jeg sendte begge guttene i barnehagen i dag, tross det faktum at jeg selv ikke begynner på skolen igjen før den 19 august.

Jeg orket ikke starte noen svær diskusjon, for jeg fikk nemlig 4 timer søvn i natt og da velger man sine kamper for å si det sånn, men svarte kort tilbake hvorfor og ønsket henne en fin dag videre.

Jeg vet ikke hva slags liv denne mammaen har, om hun aldri har alenetid borte fra barne sine eller ei, men uansett hva slags valg hun tar på vegne av sin familie og sine barn: Så stoler jeg på at hun tar de rette valgene for sin familie. For hvem er jeg til å dømme, jeg kjenner henne ikke en gang.

Men hun kjenner heller ikke meg.

Guttene mine har til sammen hatt 5 uker fri fra barnehagen i sommer. Og når jeg begynner på skolen igjen skal jeg rett opp i VG3 med norsk og historie fra VG3 pensum, og jeg MÅ ha derfor ha brukt sommeren min på å lese pensum for historie og norsk for VG2. Jeg har en eksamen i norsk til våren som gjelder pensum for alle årene, og resten av skoleåret må jeg tross alt bruke på årets pensum og ikke minst de andre fagene jeg har.

Pilotfrue er en annen blogger som ble hudflettet for et bilde hun publiserte her om dagen av bilen sin, med sønnen hennes i baksetet, og med bilstolen hans vendt fremover.

“Det er 2019, alle vet at man skal ha barn bakovervendt i bil til de er minst 4 år, og helst mange år til. Tenk å bruke så mye tid, krefter og penger for å få et barn, som liksom skal være så etterlengtet-for så å direkte sette barnet i fare.” Skriver noen.

Jeg vet ikke helt hva konteksten til Pilotfrue sitt bilde var, men jeg er ganske så sikker på at det ikke var bilstolen eller sønnen hennes som var tema. Det vedkommende kanskje ikke tenkte på eller visste, var at bilen sto stille da bildet ble tatt, og at setet selvfølgelig var bakovervendt hver gang de kjørte bilen.

Jeg lurer så på hvorfor vi er så raske med å lete etter feil hos andre mennesker, da spesielt andre mødre.

Hva med å tenke at å sende barn i barnehagen om man selv har fri ikke handler om egoisme eller ren latskap, men kanskje sykdom eller andre ting man som utenforstående ikke vet noe om?

Eller at et bilde på sosiale medier som viser et barn på biltur i en bilstol i feil retning, ikke handler om foreldre som gir faen, er late og ikke bryr seg om sikkerhet i bil. Men om en pause på ja, hva vet vel jeg, en muligens lengre biltur?!

Jeg tror de fleste mødre er det motsatte av late og egoistiske, faktisk.

Det er i alle fall det jeg ser rundt meg på de flotte mødrene jeg kjenner. Uselviske mødre som stiller opp for barna på alle mulige plan, og som gjør sitt ytterste for å gi dem en fantastisk oppvekst. Hvorfor kan vi ikke løfte blikket bort fra å lete etter feil hos andre, og se at vi er i samme båt hele gjengen. Og at vi alle har samme mål som mødre. Som foreldre.

Prøv å se en annen grunn til at folk gjør det de gjør, og velger det de velger – enn å konkludere med at de er dårlige foreldre som tar dårlige valg.

Og så kan det jo hjelpe å snakke til folk, spørre, istedenfor å snakke bak ryggen på dem.

Det kan hende du blir overrasket.

20 kommentarer
    1. Noen gang, ja jeg kan love deg at jo eldre man blir, så lærer man seg å la surmaget kritikk gå inn og for så forsvinne i glemselens hav Jessica. I verden vår nå i 2019, der Internett har blitt scenen for kritikk av alt og alle så må vi bare bli bedre i oss selv, heve oss over det og være forbilder ved å si at livet ikke leves på en skjerm, men der man faktisk puster ut og inn luft, der vi sover ler og gråter og opplever. Og da betyr det ingen ting hva andre tenker om deg som mamma, for du er mer enn bra nok.

    2. Mamma politiet kan virkelig ødelegge hverandres selvtillit. Alt skal kommenteres. Jenta mi har et fødselsmerke i ansiktet og flere mammaer snakket om at det var en blåveis :(((

    3. Haha må le litt, da dette blir for dumt. Jeg som mamma til tre unner meg veldig gjerne noen dager ferie og lar barna gå i barnehagen. I dag var mine to yngste tilbake i barnehage og 1. Dag på SFO. Etter 4 uker hjemme var de kjempe glade for å treffe igjen vennene sine og få tilbake litt struktur. Vi har ikke mye familie rundt oss slik at om vi unner oss noen dager hjemme mens barna har det alle tiders i barnehagen skal ingen ha dårlig samvittighet for. Tror de fleste tenker slik, men er kun det fåtallet som må kritisere som skriver noe. Hva med å holde seg til sitt eget liv og bare respektere at man tenker og gjør forskjellig.

      1. Ikke sant, det er jo på grensa til latterlig så jeg skjønner deg godt jeg altså! 🙂

        Ja, guttene våre har også savnet venner og snakket om dette i ukesvis allerede, så uavhengig av om jeg hadde hatt pensum å lese til eller ikke, ville det nok blitt noen dager i barnehagen for dem her og der uansett tenker jeg. Og VELDIG enig i det siste du skriver her, om å holde seg til eget liv og respektere at andre velger annerledes enn en selv. Utrolig viktig!

    4. Nei, ikke lett å forstå disse som hele tiden er ute etter å finne feil hos andre. Leste nettopp på bloggen til pilotfrue ,forresten, at de har et barnesete som kan roteres og det er bakovervendt under kjøring. De drev og pakket i bilen og hadde setet forovervendt bare mens de holdt på med det. Barna deres ser ut til å ha det veldig bra, så la de kose seg i barnehagen mens du forbereder deg😊

      1. Jeg skjønner! Og er helt enig med deg 🙂 Enig i at det ser ut som at gutten til pilotfrue også har det veldig bra (!) – helt vanvittig at hun også skal måtte motta slike kommentarer og meldinger på bakgrunn av et bilde som alle utenforstående egentlig ikke vet noe om før de evnt har spurt 🙂

    5. Hva om BARNA selv spørr etter barnehage?Er de da egoistiske som ikke vill være med mamma?Men som savner RUTINEN sin og VENNENE sine,det gjorde mine 2 nå etter ferien,ærlig talt dette ble alt for dumt asså!Virkelig Jessica HEV deg over det!

      1. Ikke sant! Noen evner bare ikke å se annet enn sitt eget synspunkt, og det er veldig trist i grunn – for selv om jeg ikke alltid er enig med alt andre foretar seg, så er det så viktig å ha den evnen til å reflektere og forstå at ikke bare er ett fasitsvar på alle spørsmålene og utfordringene som man møter gjennom livet. Tusen takk, du!

    6. Her er størstemann sendt i barnehagen så han kan leke og kose seg, imens mor og far får gjort unna husarbeid som har hopet seg opp gjennom sommeren! Unnet oss en time på øyet midt på dagen sammen med lillesøster da sommeren har vært preget av lite søvn for oss voksne😅 Begge deler gjør vi med god samvittighet, nettopp fordi VI vet best hva som er det beste for oss og våre barn👍 ha en flott dag og lykke til med lesning av pensum!👏

      1. Høres veldig koselig ut! Føler deg forresten veldig når du skriver “husarbeid som har hopet seg opp gjennom sommeren” haha! Slik er det her og.
        Kos dere masse siste rest av sommeren, og tusen takk for det 🙂

    7. Heihei, ny leser her! Jeg kom innom tilfeldig via snap og har nå lest meg nedover litt, og må si jeg syns du skriver veldig bra, og har et deilig og nøkternt sett med verdier som skiller seg positivt ut blant mange andre bloggere. Kudos til deg!
      Angående selve innlegget er jeg veldig enig med Mette – og tenker at fokus på at en selv er bra nok kan være nok til å fjerne fokus fra hva evt andre måtte mene. Selv har jeg ikke unger, men jeg har pensum! Så avslutningsvis vil jeg bare ønske deg masse lykke til med lesingen, kan ikke skjønne annet enn at det får du til.

      1. Hei! Så koselig med nye lesere. Tusen takk for denne kommentaren, og ikke minst for at du tok deg tid til å skrive dette til meg – det setter jeg veldig stor pris på <3

    8. Jeg var også en perfekt mamma, som alltid skulle være sammen med barna mine, jeg skulle være blid og takknemlig hele tiden, selv etter flere mnd. med våkenetter, og jeg kunne nevnt i det uendelige.. Dette var naturligvis før jeg fikk barn selv 😉

      Nå er jeg en helt vanlig mamma, som er GOD nok. Ja, jeg kan nyyyte en dag hjemme, hvis jeg har fri, og barna mine er i barnehagen. De ELSKER å leke med alle vennene sine, alt det de får opplevd der, det er ikke “negativt” å sende barna i barnehage.

      Det er helt sinnsykt hvor mange “perfekte” mammaer det er der ute.. Stakkars alle oss “normale” 😉

    9. Ikke noe og bry seg om. ER så lei folk skal bry seg med alt. her hadde jeg 4 uker,mens sønnen var 1 uke med besteforeldrene sine, da var det galt fordi jeg ikke var sammens med han alle 5 ukene. Er dessverre noe som alltid skal klage, bare lukke ørene selvom jeg forstår veldig godt at det ikke er så lett

    10. Jeg hadde 4 uker sommerferie i år. Først var vi 1 uke på besøk hos familie 4 timer unna oss, deretter dro jeg og barna i nesten 2 uker til Hellas og Oslo.
      Da vi kom hjem så fikk minste på 2 år være i barnehagen igjen. Det var helt supert for hennes del, for hun hadde ikke vært med barn på sin egen alder på disse 3 ukene… Så selv om jeg hadde en uke ekstra ferie, så sendte jeg minste i barnehagen med god samvittighet! Var faktisk greit for meg å lade litt opp før hverdagen startet igjen, for å være på ferie med 2 barn i 3 uker er faktisk ingen spøk, hehe! Selv om de har en del år i mellom seg så klarer de å gå hverandre på nervene x) Tror de begge syntes at det var greit med litt tid uten hverandre :p

    11. Nå har ikke jeg sett bildet til Pilotfrue da jeg ikke leser hennes blogg. Men akkurat det med at stolen til barnet stod fremover, der har jeg en tanke: Tenk så mange tusen lesere hun har på bloggen hver dag. Hvis alle de ser bildet, og uten å tenke på det, tenker at det er ok å ha barnet fremovervendt, spesielt da kanskje yngre mennesker som ikke har fått barn enda eller får det snart og ikke kan så mye om bilsikkerhet for barn. Hvis man ser fremovervendte stoler mange nok ganger, blir det vanlig, og vips, så tenker man at “alle” gjør det og kanskje setter sitt eget barn fremover. Derfor er det “farlig” å vise et slikt bilde uten å forklare grunnen, selv om så klart man kan gjøre som man vil uten å MÅTTE begrunne hver eneste ting man viser på bloggen. Derfor pleier jeg å dele snapper av datteren min som sitter bakovervendt så ofte som mulig til venner og kjente, for å synliggjøre at “store” barn skal sitte bakovervendt de også, slik at det blir normalisert. Bare en tanke 🙂

    12. For ikke å snakke om hvor viktig det er at barna er i barnehagen også! Hva med de foreldrene som av en eller annen grunn ikke har en vanlig 9-16 jobb, eller er på jobb i det hele tatt. Skal barna deres ALDRI i barnehagen fordi de/en av dem er hjemme på dagtid? For småbarn kan 5 uker sommerferie være mer enn nok, da er det godt for dem og komme tilbake til rutiner og venner og lek og læring. Så bra du sender barna dine i barnehagen selv om du i teorien kunne ha hatt dem hjemme en uke til. Da får de muligheten til å få en rolig start med korte dager 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg