INFLUENCERE SOM IKKE EIER SKAM

Min eldste gutt fyller snart 6 år. Og jeg må i år, for andre gang, fortelle han at heller ikke i år får ha et vanlig bursdagsselskap med vennene og familien hans. I fjor var det full lockdown under bursdagen hans, i år må vi se an restriksjonene. Men en ting vet vi sikkert allerede nå: Det blir ingen vanlig barnebursdag slik han hadde ønsket seg.

Jeg gruer meg til å fortelle han at vi ikke kan feire bursdagen hans som normalt i år heller. Han har gledet seg til å feire med alle venner og familie.

Sånn blir det ikke. Og man skal ikke undervurdere for mye sånt betyr for en stor, men fremdeles ganske liten gutt. Jeg føler med alle andre som har barn og som må feire dagen de gleder seg til hele året, alene.

Men, men. vi får endelig håpe at influencerne koser seg på ferie i Dubai!🥳

Gi meg styrke, sier jeg bare.

18 kommentarer
    1. Ikke sant!!! Er så sjukt digg å ikke ha sett familien min i Norge på over ett år når influencerer kan fjase rundt overalt uten å bry seg og gi totalt faen i fellesdugnaden 🤪✌️

      1. Deler frustrasjonen din <3 !! Synes det er vanvittig egoistisk av de som velger å reise akkurat nå. Folk oppfører seg som at det er en menneskerett å dra på ferie, attpåtil under en verdensomspennende pandemi… Sykt.

    2. Denne influencer er alltid i karantene, hun gjør også tester, så jeg forstår ikke opprøret. Nylig så jeg personer over 60 år som kom tilbake fra ferie, det er gruppen som er mest utsatt for å bli syk.

      1. At noen andre (de på 60+ som du referer til) gjør det samme som henne, rettferdiggjør absolutt ingenting. Jeg synes det for øvrig er verre at en profilert person med mange følgere, især yngre følgere, fremmer reising nå midt i pandemien, enn at vanlige folk gjør det. Simpelthen fordi det kan påvirke andre til å tenke at det er greit å reise nå også. Og hva skjer hvis enda flere gjør som disse influencerne? Pandemien får større konsekvenser, og fører til potensielt flere dødsfall. At noen forsvarer denne reisingen, synes jeg er helt hårreisende faktisk.

    3. Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt av denne reiseshamingen direkte rettet mot influensere. Hva med alle de på 60+ som fyller charterfly til granca hver uke? Alle idrettsutøvere som reiser på kryss og tvers av landegrenser for delta i alskens EM og VM? Hva med utenlandske arbeidere som kommer hit helt uten karanteneplikt? Ikke ta en gjeldsvik og pek ut én synder – det er nemlig ganske mange flere syndere der ute!!! Det er fryktelig mange som sitter hjemme, dag ut og dag inn. Som ikke har sett foreldre, barnebarn og andre kjære på Gud vet hvor lenge. Som ikke kan bevege seg fritt rundt i samfunnet fordi det er en pandemi som kan potensielt drepe deg eller noen du er glad i. Jeg er HELT ENIG med deg, man burde holde seg for god til å reise, bli hjemme, delta i dugnaden slik at vi igjen kan samles og ikke minst klemmes, men ikke pek på Isabel raad for hun er langt i fra den verste.

      1. Jeg har ikke nevnt et eneste navn i dette blogginnlegget, og såvidt meg bekjent er det langt flere enn Isabel Raad som har reist nå i pandemien. Sofie Karlstad, Sandra fjeldberg for å nevne noen. Jeg har derfor ikke pekt på Isabel Raad, men alle influencere som reiser nå i pandemien. Ref “influencere” i overskriften min, altså i flertall.

        I dette blogginnlegget tok jeg for meg influencere som reiser og kritiserer dette, men bare fordi jeg ikke nevner “den vanlige mannen i gata” mennesker på 60+ som du refererer til, betyr ikke det at jeg synes reising i denne aldersgruppen er problemfritt. Jeg tok først og fremst for meg influencere fordi de sitter med mye påvirkningskraft som den vanlige mannen i gata ikke gjør. De har et ansvar enten de liker det eller ikke, når de har flere hundretusen som følger med, og spesielt ille blir dette når mange av disse er lettpåvirkelige unge mennesker.

    4. Hva ville du gjort hvis feks. Barnefar bodde i et annet land? Hadde du ikke lat barna dine se han på 1 år? Bare lurer.

      Det er ikke forbrutt å reise, da hadde man fått bøter.

      1. Det er forskjell på å reise til Dubai fordi man selv mener man trenger innhold til instagram-feeden sin og det å reise for å se barna sine. Du sammenligner to vidt forskjellige ting her, og legger ord i munnen på meg. Det ene er en totalt unødvendig reise, det andre er en nødvendig reise. Å reise for å feste og ta bilder til Instagram er unødvendig. Å se barna sine er selvsagt nødvendig.

        Jeg har for øvrig ikke uttalt meg om hvorvidt reiser skal bli forbudt, så det vet jeg ikke hvor du har fra. Jeg har kritisert influencere som reiser for moroskyld til Dubai.

    5. Hun reiste vel strengt tatt for å få sett kjæresten sin, ikke for å feste. Så lenge man overholder alle restriksjoner som testing før og etter avreise og holder seg i karantene når man kommer hjem ser jeg faktisk ikke hvorfor folk skal legge seg borti hva andre velger å gjøre, influensere eller ei. Å stoppe helt opp å leve når man ikke vet hvor lenge dette varer synes jeg er verre.
      Bare for å sette det litt i perspektiv her har 0,2% dødd av denne pandemien i Norge, over 2,5 millioner er testet og rundt 400-500 har dødd. Dessuten har sønnen din absolutt mulighet til å feire med noen da det er lov med opptil 5 gjester i tillegg til husstanden, så å dramatisere det hele med å si at folk/barn må feire bursdager «alene» er vel litt å overdrive.

    6. Syns du selv at du fremmer graviditet for unge mennesker da? Siden så mange unge mennesker følger deg og din blogg?

      1. Jeg har skrevet tusen ganger før at min situasjon som 16-åring ikke var ideell, men at jeg valgte å gjøre det beste ut av det. Hvis du går tilbake i arkivet mitt fra tiden jeg gikk gravid, kan du se at jeg var brutalt ærlig om hvor vanskelig den tiden var for meg. Hvis det er å fremme graviditet blant unge, så vet ikke jeg altså. Jeg ville nok heller tolket det som det motsatte.

    7. Jeg er enig med deg, men samtidig vil jeg bare legge til at man kan feire bursdag med sin kohort .. Ikke nødvendig å lage strengere regler enn myndighetene.

      1. Selvfølgelig, og det er jo antakeligvis det vi kommer til å gjøre også <3 Samtidig, får han ikke feiret med noen av oldeforeldrene sine, familien blir ikke samlet til bursdager, som er noe han synes er veldig gøy. Men selvfølgelig, vi må jo bare gjøre det beste ut av det!

    8. Du reiser ikke flere ganger til Dubai eller andre steder når vi alle må være med på denne dugnaden.
      Det er heldigvis kun fåtallet, og resten av vårs tar dugnaden alvorlig, slik at vi alle en dag får en normal hverdag, og igjen kan tilbringe tid med våre gamle syke besteforeldre, annen fam, samfunnet og leve så fritt som vi har gjort hele livet, frem til nå.
      Du skriver godt og påpeker så mye bra. Syns du får noen unødvendige kommentarer fra de som bare må være kritisk.

    9. er så enig, min var 8 i går, her ble det feiret med kun foreldre og besteforeldre, synes det er kjempe trist at noen driter i reglene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg