JA, VI MÅ NOK FLYTTE..

Hei alle sammen, og riktig god kveld til dere ♥ Jøye meg som tiden flyr! Som jeg har nevnt både her og der, er vi i juni måned allerede på lørdag denne uken. Og da er vi halvveis i 2019! Jeg har aldri følt at tiden har gått så fort som den har gjort etter at jeg ble mamma. Det virker faktisk som at tiden går dobbelt så fort nå, som den gjorde før jeg fikk barn.

Som jeg har snakket en del om her på bloggen, er jeg ferdig sommeren 2020 på videregående. Fra sommeren 2020 til 2021 er jeg altså nødt til å ta et friår fordi jeg i følge den regelen jeg følger med skolegangen min, må være 23 år før jeg kan gå videre til studier. Det jeg har lyst til å studere videre er studier som kun finnes i Oslo, Tromsø, Trondheim, Bergen og Lillehammer. Jeg har jo vært åpen med dere om at det er noe jeg har opplevd som vanskelig, fordi jeg på mange måter føler at vi, som den lille familien vi er, har bosatt oss så fint her i Larvik. Bor så sentralt og fint, sparer til å kunne kjøpe oss hus, ikke minst har jeg fått meg et stort og fint nettverk her etter at jeg flyttet hit i 2014. Dette er byen som Fredrik og jeg ønsker å bo i til vi kan bli gamle sammen – og som vi ønsker at barna våre skal vokse opp i. Men så har vi disse studiene da, som både dessverre og heldigvis er så voldsomt viktige for meg..

Jeg kunne ha pendlet til Oslo fordi det “bare” er 1,5 time med bil. Men karaktersnittet i Oslo er dessverre alt for høyt, på nærmere 6 i karaktersnitt. Det er ikke realistisk for meg å få til, dessverre. Så da gjenstår de andre byene, og valget blir veldig lett. Vi har niks og nada familie eller nettverk i noen av overnevnte steder, så det siste alternativet er da lillehammer – og der ligger Gjøvik (og resten av min familie) en kjøretur unna.

Det er det en del av dere som har lurt litt på – om vi har kommet videre i denne prosessen med å finne ut av hva vi skal gjøre. Det er jo heldigvis noen år til enda, men jeg kjenner allerede at dette er utfordrende. Leo begynner på skolen midt oppe i dette også, og tanken på å måtte flytte med barna er ikke noe jeg er begeistret for i utgangspunktet. På en annen side: Lar jeg være å studere det jeg virkelig vil, er jeg (som jeg har fortalt dere flere ganger tidligere) ganske sikker på at jeg kommer til å angre for resten av livet. Og det er jo også et valg, som vil kunne påvirke familien vår i fremtiden. Altså om jeg bare “tar takke med” noe jeg egentlig ikke vil studere, bare for å kunne bo her i Larvik. Det er jo tross alt snakk om tre år av livet vårt, og det går jo heldigvis fort.

Dessuten: Barn tar nok ikke skade av å måtte flytte en gang. Det er jo tross alt forskjell på det, og det å flytte masse rundt på seg hit og dit med barn på slep! Dette er et viktig og vanskelig valg, men ja, det er veldig mye som tyder på at vi kommer til å måtte flytte. Så vi må nok det, når den tid kommer. Heldigvis har vi fortsatt noen år på oss til å planlegge hvordan vi skal ordne alt, for jeg føler meg heldigvis veldig trygg på at alt kommer til å løse seg. Selv om jeg nå skal innrømme at jeg sitter med mange tanker og noen bekymringer. Som mamma er det kanskje alltid litt sånn?

19 kommentarer
    1. Har du ikke mulighet til å ta studiene på nett? Jeg tar nettstudie selv og synes det er like godt som å gå på skolen! Nå kan jeg ha en jobb ved siden av studiene, samtidig som at jeg får gjort det jeg skal både på skolen og med hus osv. Det skal jo sies at jeg ikke har barn, men siden du har dem i barnehage og skole etterhvert har du tiden på dagen du kan studere på.

      Dersom du ikke vil flytte med barna, hvilket er forståelig, vil jeg virkelig anbefale nettstudier. I alle fall at du sjekker ut mulighetene. For meg har det vært en vinn-vinn situasjon i hvert fall 🙂

      Ellers: Jeg er veldig tilhenger av bloggen din, og ønsker deg/dere en riktig god dag og helg når den tid kommer <3

      1. Ja, kanskje jeg skal se på nettstudier 🙂 Jeg er egentlig veldig glad i å ha et sted å gå til når det kommer til skole, hvis du skjønner hva jeg mener – men det kan jo være et fint alternativ, og noe jeg ikke egentlig har tenkt så mye på. Skikkelig gøy å høre at du har fått så mye ut av det!Takk for innspillet 🙂

        Så utrolig koselig å høre, ønsker deg det samme <3

    2. Du er ung, og det er fremdeles 2 år til, så kanskje du til og med endrer mening igjen på hva du ønsker å studere. Når du er ferdig på videregående har du faktisk et helt år fri hvor du har mulighet til å tenke deg godt om. Dette er ikke noe du må planlegge enda?

    3. Det går som regel helt fint å flytte med barn, så kanskje du ikke skal bekymre deg så veldig for det nå 🙂
      Du gjør en flott jobb med å komme deg gjennom vgs og med det er du et godt forbilde for mange andre ungdommer!
      Mener du skrev en gang at du ville bli psykolog? Men da går du ikke for profesjonsstudiet likevel, skjønner jeg – ettersom du tenker å gå på Lillehammer?

      1. Nei, jeg burde kanskje ikke bekymre meg over dette. Jeg er nok bare i overkant bekymra sånn ellers, så vanskelig å la være. Haha!

        Koselig at du synes det! Jeg håper, og tror, at jeg kan være en inspirasjon for andre som ble/blir foreldre i ung alder. 🙂

        Jeg har tenkt mye på psykolog ja, men har også ramlet innom juss nå, for å studere til å bli jurist. Jeg var ganske sikker på at de hadde psykologi-studier på Lillehammer også, men kanskje jeg tok feil?

    4. Mange som flytter for en periode med barna når en av foreldrene får jobb i utlandet eller fordi de får mulighet til å oppleve noe. De er ikke dårlige foreldre, og det er heller ikke du! Unger med stabile og bevisste foreldre klarer seg helt fint. Stigmaet rundt det med å flytte med barn kommer fra de familiene med mye uro som flytter på måfå fordi for eksempel mor har fått ny type, flytter til hans by, det blir slutt, mor flytter til ny fyr osv. Dette gjelder jo ikke din familie i det hele tatt!

    5. Kan du ikke ta det desentralisert? Da er det ikke bare på nett. Du kan ha forelesninger og arbeidskrav over nett, men du er tilknyttet et universitet/høyskole der du for eksempel drar på samlinger (som varer maks 5 dager) to eller tre ganger i halvåret der du møter lærerne og man kan ha forelesninger osv. Mannen min tar en type ingeniørutdanning slik da han har jobb fra før.

    6. Hei! Jeg ser noen andre har nevnt det over her.
      Men hva med nettstudier? Jeg tar det nå ved siden av jobb og syns det funker kjempebra! Du får god oppfølging og har innleveringer samt eksamen. Kan virkelig anbefales!

    7. Dersom du ønsker å få tittelen og jobbe som jurist må du gå 5 årig master, du kommer dessverre ingen vei med en bachelor i jus :-/ Greit å ha i tankene ettersom du sier at 3 år ikke er så mye å bo borte.

      1. Hei Kaia! Jeg vet, men jeg må fullføre bacheloren før jeg kan gå videre på master 🙂 Masteren må nok tas i Oslo.
        Ingen v oss er spesielt gira på å flytte til Oslo, så da er det jo ikke helt krise å måtte evnt pendle fra Larvik.
        Greia er bare at jeg ikke kommer inn rett til Oslo nå med karaktersnittet mitt, fordi da måtte jeg ha hatt 6 blank i karaktersnitt nå, og det er en meget vanskelig oppgave..

          1. Tusen takk for en nyttig og viktig artikkel! Så flott at du tok deg tid til å dele denne med meg. Dette må jeg se på sammen med rådgiveren min, så finner vi forhåpentligvis en løsning som gjør at jeg kan finne en annen vei 🙂

    8. Heisann!
      Dersom du ender opp på Rettsvitenskap i Oslo er det faktisk ikke noe behov for hverken mye pendling eller flytting! Studiet er svært basert på selvstendighet, og mye av forelesning kommer på podcast og lignende. Så Oslo er absolutt et flott alternativ om di tenker å pendle fra Larvik, da du maks må pendle et par ganger i uken dersom du vil være på forelesninger 😃😃😃 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg