JEG AVSLØRER HVA JEG SKAL STUDERE!

Hei, fine dere! Håper dere har hatt en god start på uken deres. Jeg har i hvert fall det! I dag kom endelig den nye telefonen min i posten, og det var godt å få den tilbake! En ting er hvor mye jeg har blitt bevisst på mobilbruken min den siste tiden, spesielt med barna i nærheten – når jeg ikke har hatt noen mobil. En annen ting er derimot muligheten til å være tilgjengelig for de rundt meg, om barnehagen skulle ringe og den trygghetsfølelsen generelt med å ha mobilen i lomma. Men nok om det.

Det er mange som har lurt på hva jeg ønsker å studere videre når jeg har fullført videregående. Spesielt siden jeg annonserte på bloggen nå i høst at jeg hadde begynt å tenke på andre ting enn å studere til å bli psykolog, men at jeg ikke var klar til å si noe om det helt enda. Helt siden jeg startet bloggen har jeg svart at jeg ønsker å studere psykologi, og jeg har selvsagt ikke gått helt bort i fra det. Men jeg har også kommet på andre tanker.

Grunnen til at jeg lot være å si noe om hva jeg ønsket å studere i høst, var at jeg da enda ikke har gått så veldig lenge på skolen og fordi jeg var redd for at det skulle bli brukt mot meg. Da gjerne med med argumentet om at jeg ikke har gått så lenge på skolen og at jeg burde jekke meg litt ned. Jeg har fremdeles ikke gått i en evighet på skolen, men jeg er jo faktisk ferdig allerede neste år – med studiekompetanse og forhåpentligvis gode karakterer. Haha.

Tross at jeg ikke har gått på skolen så lenge, tenkte jeg at jeg i dag skulle dele hva jeg aller helst ønsker å studere når jeg er ferdig på videregående! I høst tenkte jeg på grunn av frykten for at det skulle bli brukt mot meg, at jeg skulle vente helt til jeg var ferdig på videregående. Men jeg innser at jeg har brukt så mange år av livet mitt på å ta hensyn til janteloven. Jeg opplever at man helst ikke bør ha høye ambisjoner en gang: Drømmer, mål og ambisjoner blir brukt mot en, og de som ikke vil se deg lykkes vil alltid finne en eller annen dum unnskyldning for å dra deg ned. Du har fått gode karakterer, sier du? Du har nok hatt snille lærere.

Når jeg er ferdig med videregående, ser jeg fremdeles på psykologi som veldig aktuelt, men jeg har også begynt å tenke mer og mer på å studere noe innenfor jus. Jeg kommer naturligvis ikke inn på skolene i Oslo da snittet der inne for meg er urealistisk høyt – hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg kanskje hatt mulighet til å jobbe såpass med skolen at jeg kunne ha fått det til. Men å få 6 i snitt med to barn og jobb ved siden av, er for meg urealistisk. Kjedelig, men sånn er det bare. Likevel har jeg fått dobbeltsjekket at jeg sannsynligvis vil komme inn andre steder i landet (man kan aldri garantere fordi snittet vil kunne variere noe) om jeg får de karakterene jeg har satt meg som mål. Og som jeg faktisk tror jeg kan klare å få.

Jeg har ikke vært inne på tanken med å studere juss tidligere da jeg aldri hadde trodd at jeg kom inn. Da jeg undersøkte litt med poengkalkulator, så jeg ved en tilfeldighet at jeg ved å få de karakterene jeg med realistiske øyne har satt meg som mål å få, at jeg ville kommet inn flere steder med årets snitt. Det var både overraskende og motiverende å oppdage. Å studere psykologi vil fortsatt være noe jeg ønsker, men dersom jeg ser at jeg med høy sannsynlighet kommer inn på jus-studier når jeg får vitnemålet mitt etter endt skolegang på videregående, så kommer jeg med sikkerhet til å søke meg inn. Uansett blir det en av disse, har jeg bestemt meg for. 

Synes dette blogginnlegget var overraskende vanskelig å skrive, men morsomt å dele litt andre ting med dere og slippe dere tettere inn – siden mange av dere ønsker at jeg skal være mer personlig på bloggen!

Ha en fin kveld videre ❤️

16 kommentarer
    1. Lykke til med studiene dine, uansett hva du velger å studere. Du er en nydelig mor og ungene dine er heldige som har akkurat deg som deres mor 🙂 Klem

    2. Drit i janteloven. Må jo være lov å ombestemme seg! mange som ombestemmer seg dypt inn i studiet. Tror det blir bra altså! Gleder meg til å følge videre

    3. Hvis du kommer inn på en skole langt unna, skal du flytte med barna da?
      Når skal du skrive om kjæresten din?

    4. Jeg er så imponert over resultatene dine! Jeg synes du er så flink som er både mamma, kjæreste og skoleflink, samtidig som du greier å blogge like godt som før. Har stor tro på at du kommer inn på det du vil (altså sett bort ifra de studiene som krever 6 i snitt, da).

      Vær stolt av deg selv, Jessica! Det har du all grunn til.

      1. Så gøy det er å høre at du synes det. Spesielt at du synes jeg greier å blogge like godt som før, til tider har jeg ikke følt det helt på samme måte, men det er virkelig godt å høre at dere som leser gjør det 🙂

        Tusen, tusen takk!

    5. Hei! Er 22 år og har bare meg selv å tenke på, så du imponerer meg!

      Jeg går 2. året master i rettsvitenskap i Bergen, og trives kjempegodt! Det er svært krevende, men også veldig interessant! Du er sikkert klar over forskjellen, men vil bare påpeke at det kun er universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø som gjennom en femårig utdanning gjør deg til en jurist som videre kan bli advokat eller dommer.

      Velger du et annet sted som «kun» tilbyr bachelor, blir det annerledes. Råder deg derfor til å sjekke dette nøye om du vil gå bachelor i juss (lavere snitt) eller integrert master (høyere snitt). Det er heller ikke barebare å bytte fra bachelor til master.

      Ellers stusset jeg litt over innlegget ditt med tanke på psykologi. Om du vil bli psykolog, er dette høyere snitt enn master i rettsvitenskap! Bachelor i psykologi er derimot ikke like høyt igjen, men da blir du heller ikke psykolog.

      Mulig du godt visste dette fra før, men ville bare gjøre deg oppmerksom på det! Du er superflink, stå på videre!!

    6. Godt valg. Selvsagt klarer du jusstudier, ser ingen grunn til at du ikke skal det. Virker som ei oppegående jente med masse tæl. Jeg studerte med tre små og jobb i tillegg, man klarer det man må. Heldigvis er du ung, har masse energi, så da må du bare prioritere rett.
      Jeg var og ung, hadde nok ikke klart det samme i dag.
      Om du må flytte noen år så gjør det ingenting. Folk flytter hele tiden, barn blir ikke utrygge av det, de får bare utvidet horisont og stor vennekrets. Tenk hvordan de såkalte miltærbarna hadde det for 30-40 år siden, de flyttet med 1-3 års mellomrom, alltid et nytt sted, sjelden de var samme plass mer enn to ganger.
      Lykke til.

    7. Snittet for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi er høyere enn jus.. Og det er kun de store universitetene som tilbyr master i rettsvitenskap. Men om du vil “bare” gå bachelor og få et grunnlag, så er det flere andre steder du kan gå, men da blir du altså ikke jurist.
      Håper det ordner seg for deg. Det er imponerende det du gjør! Stå på, heia deg 🙂

    8. Du klarer allerede å sjonglere to barnehage-barn, jobb og skole – så jeg har trua på deg! Du er flink, ingen kan gjøre noe mer enn sitt beste. Heia Jessica👏🏼

    9. Først av alt vil jeg bare si hvor inspirerende og utrolig flink du er som klarer å sjonglere både barn, jobb og skole! Spennende at du vurdere de to retningene. Vil derfor tipse deg om sosionom utdanning (bachelor i sosialt arbeid) – de har både juss og psykologi i studie. Jeg går andre året på universitetet i Stavanger og trives kjempe godt! Vurderte selv å ta psykologi, men med tanke på at man må gå minst 5 år på skole for å jobbe som psykolog falt heller valget på sosionom og jeg angrer ikke et sekund 🙂 Anbefaler deg å sjekke ut dette studiet hvis du ikke allerede har, da du får begge deler i denne utdanningen. Og det beste av alt; snittet er også betraktelig lavere!

      Masse lykke til videre Jessica! Heier på deg 🙂

    10. Så spennende! Jeg tror jeg har nevnt det for deg tidligere, men det er mulig å ta bachelorgrad i psykologi over nettet, så kan du eventuelt heller studere videre på fysisk skole når den er tatt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg