JO, BABYEN DIN FØLER SMERTE!

“Når de er små er det ikke så vondt” og “Babyer føler ikke smerte på samme måte som voksne, vet du”

… Er et par velbrukte argumenter for hvorfor noen velger å ta øredobber på babyene sine. Men stemmer det faktisk?

Nei, skal vi tro nyere forskning. Det har lenge vært en myte at babyer ikke føler smerte på samme måte som oss voksne, eller at de føler det i mye eller noe mindre grad. For meg er det skremmende å tenke på hvor lenge denne myten har eksistert, og at den fremdeles eksisterer gjør meg trist!

Faktisk er det ikke mer enn tre-fire tiår siden de opererte babyer uten smertestillende medikamenter fordi det var ansett som sikkert at barna ikke kjente smerter. I lys av nyere forskning som ikke bare bekrefter at babyer selvfølgelig føler smerte likt som voksne, men som også foreslår at babyer til og med kan føle smerte sterkere – gjør ikke saken noe mindre trist.

Er det en ting jeg har lært, så er det at jeg ikke skal være dømmende eller belærende – så det skal jeg heller ikke være når det kommer til de som velger å ta øredobber på babyene sine. Det jeg imidlertid vil si er at både øredobber og for eksempel omskjæring er noe jeg personlig aldri ville tatt et valg om på vegne av mine barn. Dersom de noen gang skulle ønske noen av delene (eller begge!) når de er store nok til å forstå hva det innebærer, er det selvfølgelig helt og holdent opp til dem selv. Men når de enda er så små at noen må ta valget for dem – at jeg som mamma skal stå i en posisjon hvor jeg skal kunne bestemme at dette skal gjøres med kroppen din? Nei, det blir for meg feil. Igjen ønsker jeg å understreke at dette er min personlige mening ovenfor egne barn – og jeg mener ikke dette som en fasit for hva andre mennesker skal og burde velge. Tvert i mot tenker jeg at alle må ta sine egne valg, og at det ikke er opp til meg. Og at det tross alt er en selv som skal leve med valgene man selv tar, men også de man har tatt på vegne av barna sine når de har vært for små til å kunne ytre sin mening.

Men nå kan vi i hvert fall utelukke å bruke argumenter som overnevnte, om man som forelder velger å ta øredobber på barna sine.

15 kommentarer
    1. Øredobber på barn mene eg de kan få velge selv om dei vil ha når de blir eldre!
      Kunne aldri tenkte og ta og få ørepropper på datteren min når hu e så liten når hu hellår kan velge de når dei blir større og ønske øredobber selv ☺️

    2. En omkjært penis er mer estetisk fin enn ikke omkjært, og den er mer hygienisk. Om man velger å ikke omkjære barna sine (som er mest vanlig i Norge), så er omkjæring av voksne en mye større og vondere operasjon å måtte ta enn om man er baby, hvor det leges utrolig fort.

      Så om man velger å ikke omkjære barna sine, så er faktisk det også ett valg som foreldrene tar, og mange gutter syns det er dumt at foreldrene tok valget om å la være.

      Personlig skulle jeg ønske at omkjæring var mer vanlig og akseptert i Norge, fordi jeg gjerne ønsker å gjøre det for mine barn. Jeg er 100% norsk, født og oppvokst i Norge, men har hatt kjæreste med omkjært penis.

      1. Dette var trist lesing. Det er ikke vanskelig å holde en penis med forhud ren og hygienisk. Har heller aldri hørt noen si de skulle ønske de ble omskåret som barn. Det er faktisk mer enn 1/1000 som får alvorlige problemer med sexlivet etter omskjæring og enda fler som får mindre problemer. Det er ikke greit å operere på noen unødvendig uten deres tillatelse noensinne. Det er barnet som er pasienten og man må respektere deres autonomi. Jeg er selv på vei til å bli lege og vil klassifisere det som barnemisbruk dersom det ikke er medisinsk nødvendig – noe det sjeldent er. Du bør lese deg opp på temaet, for det er ikke et nødvendig inngrep.

      2. Mer hygienisk nei, det er ikke bevist! Det har ingen helsegevinst.

        At noen vil ødelegge tissen(og eventuelt livet) til barna sine på den måten kan jeg virkelig ikke forstå. Forhuden er der for en grunn. La barnet bestemme selv når det er over 18 år, og skjønner konsekvensene.

      3. Hva som er finest er vel smak og behag😄 Vi skjærer ikke i andre kroppsdeler på barna våre fordi vi liker det annerledes.

    3. Jeg har reist rundt, og bodd en del i andre land hvor det er vanlig å omskjære guttebarn (blant annet i USA og Australia) og har dermed en del kompiser både med og uten omskjært penis. Jeg har ALDRI hørt en gutt si at de syns det er dumt at de er omkjært, ei heller at noen har hatt problemer med det? Har derimot en kompis som måtte omkjæres i en alder av 22 pga helsemessige årsaker.

      I Norge hører vi bare skrekkhistorier, og blir lært til å avsky omskjæring. I saker som dette, gjelder det nok å snakke med ekte mennesker, og faktisk sette seg inn i temaet. Det er ikke fælt eller slemt å ikke omskjære guttebarn. De føler smerte, men de får paracet og lolalbedøvelse.

      Å la være å omskjære er faktisk også ett valg.

    4. Nei, å gjøre et irreversibelt inngrep som omskjæring på barna syns jeg er helt forkastelig! Syns ikke det skulle være lov faktisk. Det kan de få bestemme selv når de er voksne nok til det! Hvis en velger det som voksen er det selvsagt helt greit og noe jeg ikke har sterke meninger om.

    5. Du hevder at omskjæring er fordelaktig av ESTETISKE og hygieniske årsaker? Man er jo skapt på den måten! Hvorfor endre kroppen slik den er fra naturens side uten barnets samtykke, når det ikke foreligger helsemessige grunner til det? Har man en vanlig hygiene og sunne vaner er det da ikke nødvendig med omskjæring. Og hva som er estetisk pent vil jo være subjektivt, hva om dine barn vokser opp og heller foretrekker en naturlig penis? Men da har du allerede tatt det valget for dem. De som du tilfeldigvis har blitt kjent med og refererer til er dessuten ikke nødvendigvis et representativt utvalg, og om disse ble omskjært da de var babyer kjenner de jo uansett ikke til noe annet. Selvfølgelig vil den ene personen som da av helsemessige årsaker faktisk trenger en slik operasjon tale til fordel for omskjæring.

    6. Hvis dere selv ikke er omskjært, eller kjenner noen som er det, så skjønner jeg ikke hvorfor dere har så sterke meninger om det. Dere har null personlige erfaringer, og er kun i mot det fordi norske medier har sørget for at dere er det.

      Jeg interesserer meg for dette temaet, så når jeg reiser spør jeg ofte gutter rett ut om disse tingene, og i starten var jeg veldig typisk nordmann og veldig skeptisk, men etter å ha snakket med ekte mennesker, er det klart at jeg ønsker dette for egne barn.

      Og ja, estetiske årsaker er selvfølgelig en viktig faktor. Er det noe gutter er usikre på, så er det penisen sin, og da kan vi som foreldre ta en viktig beslutning mens de fremdeles er babier, og velge omskjæring.

      Når gutter er voksne, så er omskjæring et veldig stort og vondt inngrep, mens det for babyer er over etter ett par dager. Så å la gutter ta dette valget når de er 18, er dårlig gjort.

      Jeg kjenner mange som skulle ønske at de var omskjært, men har aldr møtt noen som skulle ønske at de ikke var det?

    7. Men du Mina, du vet jo ingenting om oss og vår erfaring/kunnskap med det, eller våre interesser rundt det. Så å si sånt om oss blir helt feil. Jeg er ikke i mot det kun fordi medier sier sånn og sånn. Jeg har ikke en gang fått med meg hva som blir sagt i medier, bortsett fra dette innlegget her nå.

      Jeg kjenner ingen gutter som vil bli omskjært.

      Det er ikke sikkert barnet synes det er penere med en omskjært penis en gang! Det er DU som foretrekker det, ikke barnet.

    8. Jeg + alle guttevennene mine som har det + kompisene deres som ikke har det selv.

      Cathrine, hvis du baserer all kunnskapen din om omskjæring på det som står i dette innlegget, og aldri har lest eller hørt om det ellers, så sitter du på veldig lite kunnskap.

      Jeg ønsker egentlig bare at nordmenn ikke skal se så snevert på dette temaet, men faktisk være litt mer åpne og kritiske til informasjonen som blir gitt. Det er ikke fælt å omkjære gutter, og å la være å gjøre det er like mye ett valg som å gjøre det.

      1. Mina: det jeg skulle frem til var at jeg ikke baserer mine meninger på ting du mener jeg baserer det på. Har så klart hørt om det før, og vet godt hva det er! Mener ikke noe om noe jeg ikke vet noe om. Jeg er ei dame på snart 30 år, utdannet innen helsevesenet og vet det jeg skal omskjæring.

    9. Så da antar du bare at barna dine vil ha en omskjært penis fordi du har møtt mange andre som vil det? Må si at jeg stiller meg litt kritisk til den logikken.
      Hva om jeg sier at jeg aldri har møtt noen som ønsker det, er ikke det da et like bra argument i dine øyne – ettersom du helt åpenbart lar meningene dine påvirkes av «alle andres» synspunkter?

      Du skriver at omskjæring er mindre vanlig i Norge, samtidig som du sier at gutter er usikre på penisen sin og derfor bør omskjæres. Kan det tenkes at å gjøre den unaturlig og ulik de fleste andres i dette landet, kanskje vil virke i mot sin hensikt? Tenk feks i forbindelse med gym/svømming på skolen? Som en lenger opp her spurte, ville du forandret noe annet på barnet ditt bare fordi det ville blitt estetisk finere?

      Jeg tror folk reagerer fordi argumentene dine med at «alle andre ønsker det», «det er estetisk penere» og «mer hygienisk» ikke holder vann.

      Jeg har hvert fall enda tilgode å lese en troverdig kilde som hevder dette, og tror dessverre at for hver undersøkelse som «bekrefter» dette, finnes det en annen som igjen avkrefter. Jeg har ingenting i mot omskjæring, men mener at hvert menneske har rett til å bestemme over sin egen kropp. Dersom barnet vokser opp og får et sterkt ønske om dette, finnes det da lokalbedøvelse og paracet til voksne også. I mine øyne vil et par dager ekstra i smerte (ifølge deg – har ingen kilder på dette heller) være en lav pris å betale sammenlignet med å risikere være misfornøyd hele livet, som man gjør når du tar det valget for dem. Jeg har en kompis som måtte omskjæres av helsemessige årsaker, og han har fortalt meg at operasjonen har gjort han mindre følsom og at dersom han ikke måtte ville han aldri gjort det.

      Blir dessverre ikke overbevist av svarene dine heller, ettersom du ikke svarer på noen av de kritiske spørsmålene vi stiller. Men vi får være enig om å være uenige 🙂

        1. Så bra! Ble veldig engasjert her nå. Men jeg tror oppriktig det er lettere for oss å eventuelt forsvare for barna våre om 18 år at «dette er noe vi ville du skulle få velge selv» – enn omvendt. Si at barnet faktisk fortrekker en naturlig penis så skal man forsvare operasjonen med at «men jeg + alle guttevennene mine + kompisene deres foretrekker det, så da bestemte jeg det for deg». Blir hvert fall litt for dumt i mine øyne. Tviler dessuten på at et oppegående menneske vil se på det som «dårlig gjort» at valget ikke ble tatt for dem som babyer. Men jeg har vel fått frem meningen min, så gir meg her 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg