MIN ÆRLIGE MENING

I går ble blogg.no utdelt en pris fra ungdomsorganisasjonen Press – den såkalte «Gullbarbie»-prisen skulle også dette året deles ut til den aktøren som i året som gikk har vært best på å få ungdom til å føle seg verst.

Først av alt vil jeg si at vi burde være glad vi har en organisasjon som Press, som i tillegg sprer et viktig budskap ved å utgi denne prisen: Men for min del mister de litt kredibilitet når de ikke tør, ønsker eller vil å gå etter de faktiske verstingene, men heller gjør en hel bloggplattform fullt og helt ansvarlig for hva enkeltpersoner har valgt å publisere og dele på sin egen personlige blogg.

Jovisst har bloggplattformene et ansvar, men å skyve alt av ansvar over på menneskene som står bak plattformene som bloggerne velger å blogge på, synes jeg er svært betenkelig. Det stiller også flere interessante spørsmål all den tid det også mangler et ordentlig regelverk for bloggere fra alle ulike plattformer å forholde seg til, noe som også står i begrunnelsen til organisasjonen Press om hvorfor det var akkurat blogg.no som vant prisen. Akkurat det er jeg for øvrig er enig i.

Det er allmenn kjent at Sophie Elise sitt selskap (sier selskap fordi dette ikke har noe med hvordan hun er som privatperson å gjøre, men bedriften hun driver) mottok over 4500 nominasjoner til årets Gullbarbie bare i løpet av en enkelt måned i fjor, etter at Kristin Gjelsvik publiserte en Youtubevideo om det hun mente var blitt et farlig forbilde grunnet et enormt fokus på kropp- og utseende – som endte i en debatt på NRK.

De største og mest innflytelsesrike bloggerne har ingen problemer med å innse at de er en del av en bedrift, som de selv har valgt å basere navnet sitt på. De lever faktisk av å påvirke andre til å kjøpe ting, hvilket de tjener millioner av kroner på i året. Dette vet de. Men når vi snakker om påvirkningskraften de har rundt andre kritikkverdige ting de promoterer og fronter i sine kanaler på sosiale medier, nei, da er det plutselig veldig vanskelig å ta innover seg at man har påvirkningskraft, og at fokuset deres påvirker de som følger dem. Snodige greier.

Vi trenger et regelverk som burde gjelde for alle som har en stor følgerskare på sosiale medier, måtte det være blogg eller Youtube, men vi trenger også at de som trår feil får den konstruktive kritikken ved å for eksempel motta gullbarbie-prisen. Vi må tørre å gi den kritikken. For kun på den måten kan de som har tråkket feil forstå at det eksempelvis kan være svært uheldig å ha et fokus på utseende og plastisk kirurgi foran en haug med unge følgere.

Jeg stemmer for at Press trekker gullbarbie-prisen fra skalkeskjulet sitt blogg.no, og gir den til den faktiske aktøren som har sørget for massive nominasjoner fra ungdommen selv: Sophie Elise AS.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg