MIN STØRSTE HEMMELIGHET

De siste årene har jeg fått en del tilbakemeldinger på at jeg ikke er så personlig på bloggen som jeg en gang var.

Jeg er helt enig.

Det har det åpenbart vært en grunn til, som jeg har holdt tett om i snart 2 år. Ikke en eneste sjel har visst hva dette har dreiet seg om.

Mange ganger før jeg bestemte meg for å begynne å skrive dette blogginnlegget har jeg vært litt sånn, skal jeg orke å dra dette inn på bloggen? Orker jeg å forholde meg til det dersom jeg får kritikk for det?

Klarer jeg å stå i det?

Nå gjør jeg det, men jeg måtte vente i ganske lang tid før det føltes riktig.

Vi kan skru tiden tilbake nesten 2 år.

“Bloggen din har tapt seg skikkelig!” skrev noen. Etter hvert flere og flere, jo mer tiden gikk.

Jeg var helt enig.

For straks 2 år siden nå ble jeg deprimert. Dette holdt jeg skjult fra alle menneskene jeg kjenner i livet mitt, fordi jeg skammet meg så mye over det. Såpass mye at min egen samboer ikke fikk vite om det før inntil en måned siden. Da hadde jeg gått til psykolog i skjul i nesten 2 år. Jeg var selvfølgelig ikke like syk hele tiden, men på et tidspunkt var det så ille at jeg synes det er vondt å tenke tilbake på det.

Jeg forsto at jeg måtte komme meg til psykolog fortest mulig, hvilket jeg gjorde, da jeg forsto at jeg var blitt syk. Og jeg ble for en stund siden nå erklært frisk. Etter ganske lang tid riktig nok, for det har jo vært en prosess.

Jeg skjønner at det å slite med depresjon er noe som er ekstremt tabu blant mødre. Men nettopp fordi det er så tabu, så tror jeg det er viktig å dele. Selv om det er vanskelig. Så forbanna vanskelig. Jeg har aldri gruet meg så mye til å publisere et blogginnlegg som jeg gjør med dette innlegget. Fordi det er vondt å gjøre seg så sårbar for så mange mennesker. Samtidig kjenner jeg at jeg nå har fått det hele på såpass avstand at jeg kjenner at det føles greit.

Den største grunnen til at jeg skammet meg så mye, og for at det har gått såpass lang tid før jeg har turt å si noe til noen i det hele tatt – ikke bare her på bloggen, men generelt, tror jeg må være frykten for at noen skulle tro at jeg ikke klarte å ta vare på barna mine. Det har jeg jo klart uten problemer hele veien – selv når jeg var deprimert. Det å være deprimert er på absolutt ingen måte synonymt med at man ikke klarer å ta hånd om barna sine, og dette vet jo alle oppegående mennesker. Likevel har jeg vel kjent et behov for å skjerme meg selv da jeg hadde det vanskelig, fordi jeg av alle mennesker, vet hvor mye stygt noen kan skrive anonymt på nett.

Og i dag er jeg glad jeg ventet så lenge med å si noe. Jeg er glad jeg ventet til nå. Til jeg var blitt frisk. Til jeg hadde fått alt på avstand.

Barna mine er faktisk det som har hjulpet meg mest i den vanskelige tiden. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har veldig vanskelig for å tro at de har merket noe som helst. For den eneste jeg ikke klarte å ta godt vare på i den vanskelige tiden, var meg selv. Og ingen andre.

Er det en ting som fortsatt gjør meg vondt, så er det se ulike bloggere/influencere slenge rundt seg med psykiske diagnoser. Slutt, vær så snill. Det er så stygt og ødeleggende for de som faktisk sliter. Jeg mener for all del ikke at jeg avgjør hvem som sliter og hvem som ikke gjør det, men er det en ting vi alle kan gjøre, så er det å vise litt respekt for hva disse diagnosene innebærer!

Jeg har alltid vært den som er glad “hele tiden”, så ingen hadde nok noen gang trodd at jeg skulle være deprimert. Jeg forstår at dette kanskje er en overraskelse for mange der ute, kanskje også en liten oppvekker. Det er fælt å tenke tilbake på da jeg var lengst nede, og ingen merket noen ting. Ta vare på de rundt deg, også de som er tilsynelatende glade og fornøyde hele tiden. Det er muligens de som skjuler det aller best.. ❤️

Jeg er som sagt blitt erklært frisk for en stund tilbake, og ønsker nå å legge dette kapittelet bak meg. Men jeg ville dele, for å vise at hvem som helst kan rammes, og for å tydeliggjøre at man ikke kan se på noen om de har det vanskelig eller ikke. Og ikke minst, for å vise at det er helt menneskelig å ha det vanskelig.

20 kommentarer
    1. Jeg synes det er godt at du deler, for du bidrar dermed til å gjøre det litt mindre tabu. Man velger som regel ikke å brekke armen, samme med depresjon. Men man kan velge om man ønsker å ta tak i problemet og be om hjelp, noe du gjorde. Nå har jo sikkert ikke barna blitt sååå involvert i dette, men bare det at du nå forteller at ikke alt hele tiden er perfekt og at det er “lov” til å ha det vondt gjør deg til et godt forbilde. Og så godt å høre at du nå er erklært frisk<3 Depresjon kan ramme hvem som helst.

    2. Så fint at du deler, på tide at folk slutter å skamme seg over psykisk sykdom, på lik linje med somatisk er det noe man stort sett ikke kan styre selv.

      Jeg har ei venninne som har slitt med depresjon i mange år. Frem og tilbake i det ytterste mørket. For hos henne blir det mørkt, så mørkt at hensikten med livet blir borte. Hun klarer ikke å ta seg av barna, hun blir innlagt på sykehus, der har hun vært i opptil et par måneder sammenhengende og når hun et som sterkest medisinert ønsker hun heller ikke besøk av barna, hun vil ikke at de skal se henne slik.

      Heldigvis har hun en flott, oppegående mann som fint klarer med barn, hus det hele, en familie som stiller opp og vi er en liten, men tett, venninnegjeng som stiller opp, tar barna, besøker henne og hjelper til.

      Alt startet med en fødselsdepresjon som ikke ble tatt på alvor av helsevesenet. Hun var “bare” sliten…

      Hun har og skammet seg, vært uhyre lei seg for at hun ikke har klart å ta vare på barna, osv. Jeg har sagt til henne at det er som en somatisk sykdom, noen må du leve med hele livet. Være på sykehus innimellom.

      Tenker du også skal tenke på at kroppen er et stykke, slutte å tenke på hva andre tenker og tror, de har ikke gått i dine sko, de er de du skal bry deg minst med. De er ikke verdt dine tanker.
      Bra at du tok tak i det og søkte hjelp med en gang, ikke minst at du ble tatt på alvor.
      Nå har hun prøvd en ny type behandling, det ser ut som den virker, snart et år siden siste innleggelse.

      1. Ja, det er virkelig på tide – for det er jo egentlig ingenting å skamme seg over, og det vet jeg jo innerst inne. Likevel er det vanskelig, men jeg er glad jeg publiserte dette blogginnlegget.

        Så utrolig trist å høre om din venninne som sliter sånn. Det høres helt forferdelig ut, jeg håper virkelig hun kommer seg helt ut av dette en gang. Fikk helt vondt i meg nå jeg, altså. Heldig hun er som har en sånn resurssterk mann, det må jeg bare få sagt!

        Det er viktig at det blir tatt på alvor, så det er ikke annet enn veldig trist at hun ikke ble tatt på alvor av helsevesenet. Mennesker i helsevesenet er jo såklart bare mennesker de også, og kan derfor også gjøre feil, men det er klart at det er uhyre vondt og synd når det rammer noen så kraftig..

        Og så vil jeg takke deg så mye for kommentaren din og ikke minst rådet ditt om at jeg må slutte å tenke på hva andre tenker og tror. Det er nok et sårt trengt råd for min del, så den traff meg veldig.

        Ønsker venninnen din alt godt, og håper inderlig at den nye typen behandling fungerer godt og at hun etter hvert kommer seg ut av mørket. <3

        1. Tusen takk for svar! Jeg har tatt det skrittet at jeg søkte hjelp for snart 2 måneder siden. Så jeg får nok endelig hjelp til høsten.
          Men tusen takk for at du delte dette! Vi trenger fortsatt mer åpenhet rundt psykisk helse. For et fint forbilde du er, Jessica!❤️

    3. Dette tror jeg er det fineste/beste blogginnlegget på bloggen din 🙂 Jeg heier jo på deg og synes mye er bra, er av og til litt kritisk. Men å dele dette står det virkelig respekt av!

      Kanskje du vil fortelle mer om dette senere? Depresjonen altså? Fødselsdepresjon?

    4. Det er så bra at du skriver det! Jeg hadde aldri trodd det om deg. Jeg er litt i samme situasjon nå som du har vært. Jeg skjuler det for nesten alle at jeg har det vanskelig. Jeg smiler, selv om jeg har det vanskelig.

      1. Jeg forstår at det er noe man ikke ville trodd om meg. Jeg vil sterkt råde deg til å snakke med noen, legen din for eksempel. Vet hvor vanskelig det kan være, men da kan du få hjelp og det er virkelig lurt <3 Alle fortjener å ha det bra, og det gjør du også.

        1. Tusen takk for svar! Jeg har tatt det skrittet at jeg søkte hjelp for snart 2 måneder siden. Så jeg får nok endelig hjelp til høsten.
          Men tusen takk for at du delte dette! Vi trenger fortsatt mer åpenhet rundt psykisk helse. For et fint forbilde du er, Jessica!❤️ (Ps: hadde replyet på feil sted)

    5. Takk for at du deler, har lest bloggen din lenge og syns du er en god blogger, mange fine men også mange gode reflekterte innlegg😃

    6. Hei, syns det er så fantastisk at du deler og tar bort litt fordommer om tabulagte emner, selv vært og er der.det er jo en situasjon man såklart trenger tid for å dele , tusen takk for at du gjør det
      Du er en fantastisk mor for dine nydelige gutter og ser også ut som du og Fredrik har det godt sammen.

    7. Veldig sterkt av deg å dele!! Veldig viktig at man forstår at psykiske lidelser kan ramme oss alle og noen vi er glad i. Kunne ønske det var like lite stigmatiserende som å brekke beinet, men dessverre har vi langt igjen. Du bidrar Jessica, og jeg får veldig stor respekt for deg<3 Jobber selv som behandler for ungdom, og jeg ser hver dag at sårbarhet og styrke går sammen! Tusen takk til deg og ha en fantastisk sommer!!

    8. Så flott at du skriver om dette,depresjon kan ramme alle….Jeg sliter selv,og holder det skjult. Smiler, men inni meg så er det mye tårer og alt føles svart😢 Så fint at du er blitt frisk. Du er en god mamma for guttene dine💙💙 god sommer kjære deg😎

    9. Så flott at du skriver om dette,depresjon kan ramme alle….Jeg sliter selv,og holder det skjult. Smiler, men inni meg så er det mye tårer og alt føles svart😢 Så fint at du er blitt frisk. Du er en god mamma for guttene dine💙💙 god sommer kjære deg😎

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg