MIN STØRSTE MATFAVORITT!

God lørdagkveld alle sammen ♥

Her har vi hatt en rolig og fredelig lørdag, med innekos, film, masse boklesing, leking med guttene og litt småshopping på det nærmeste kjøpesenteret. Altså, må bare si det igjen: jeg elsker å bo i sentrum! Kunne aldri bodd i Oslo sentrum akkurat, men sentrum i litt mindre byer passer meg helt perfekt.

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele min absolutt største matfavoritt for tiden! En helvegansk middagsrett som jeg spiser hver lørdag nå! Jeg har jo lovd å komme med flere oppskrifter, så jeg kjører på fremover og så får dere heller gi tilbakemelding om det blir for mye mat-fokus. Haha!

Bakt søtpotet med sprø kikerter og tilbehør 

Dette trenger du:

♥ 1 søtpotet per person, gjerne litt stor

♥ 1 boks kikerter (husk å skylle i kaldt vann før bruk)

♥ Et par spiseskjeer olje, jeg bruker raps

♥ Salt og pepper

 

Tilbehør

♥ 1 rødløk

♥ 1 pakke cherrytomater, gjerne søte

♥ 1 boks vegansk rømme (Jeg bruker imat fraiche fra Oatly og elsker den!)

♥ 1 avokado

♥ En kvart lime (kan sløyfes)

♥ 1 boks mais, jeg bruker utelukkende fra green giant da den definitivt er best på smak (og ofte også innhold)

Du kan også legge til andre ting, eller lage din egne vri med topping! Her finnes det uendelig med muligheter: Stekt sopp med persille og ruccola, vegansk “kjøttdeig” med tacokrydder, stekte paprikabiter, og chili samt vegansk ost, er to andre varianter.

Slik gjør du:

  1. Start med å vaske søtpoteten godt. Kutt den i to på langs, og stikk mange hull med en gaffel på begge sider (se bilde under) deretter legg den på et stekebrett, tilsett en spiseskje olje på hver halvside, og stek den på 180 grader i omtrent en time. Obs: Hver ovn er forskjellig, så følg med på den: stikk en gaffel i midten på den når du vil sjekke om den er ferdig, da kjenner du om den er myk eller om den trenger noen flere minutter i ovnen.
  2. Skyll kikertene og krydre dem med eksempelvis paprikakrydder, salt og pepper, og stek disse i omtrent 30-35 minutter. De skal være litt sprø! Igjen, hver ovn er forskjellig så følg litt med, så går det nok bra.
  3. Finkutt (!) rødløk, skjær avokado i skiver eller små terninger (eller lag guacamole, om du helst foretrekker det) samt kutt opp cherrytomater i små båter.

Når søtpoteten er ferdig, topper du den med vegansk rømme, deretter kikerter og resten av tilbehøret. Avslutt med litt limejuice på toppen fra en kvart fersk lime! Håper dere har lyst til å prøve ♥ Og gi meg mer enn gjerne tilbakemelding om dere gjør det!

Ha en toppen lørdagskveld videre! Nå er det endelig litt kjærestetid med Fredrik, og muligens en film, før jeg skal jobbe litt med skolearbeid. Haha, det er lødagskvelden sin, det! Snakkes mer i morgen, alle sammen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg