MINE FAVORITTSERIER

Forrige uke fikk jeg spørsmål fra en bloggleser om jeg kunne delt noen serietips spesifikt fra Netflix, så det er hva jeg tenkte å skrive litt om i dag! Flere år siden sist jeg har tipset om serier, også, så kanskje like greit å få oppdatert dere på mine seriefavoritter ♥

The Confession Tapes

En dokumentarserie som jeg ble helt oppslukt i da jeg startet å se på den i november i 2018. For å si det sånn: Det tok ikke mange (sene) kvelder før jeg var ferdig med hele sesongen. The Confession Tapes handler som dere sikkert allerede har skjønt av navnet, om tilståelsessaker. For dere som har sett eller hørt om den Netflix-produserte dokuserien Making a Murderer som ble en svær hit i 2016, så er denne litt i samme gate. Hver episode er en unik historie fra virkeligheten om mennesker som har vært innblandet i drap og alvorlige lovbrudd – og selve serien utfordrer tankegangen om at det kun er uskyldige mennesker som tilstår og dermed også blir dømt for et forhold. Utrolig spennende serie som virkelig engasjerer!

Peaky blinders

Okei – var det en type serie jeg aldri så for meg at jeg kom til å bli opphengt i, og enda mindre ende opp med å anbefale videre – så er det denne. Handlingen utspiller seg i etterkrigstiden av første verdenskrig på 1900-tallet, om en gangsterfamilie i Birmingham i England. Hovedpersonen, som for øvrig er særdeles fin å se på, er overhodet av gangsterfamilien og er ambisiøs så det holder. Dette er så langt favorittserien min.

American horror story

En av mine andre favoritter. Jeg elsker skrekkfilmer, og vil tørre å påstå at jeg har sett de fleste skrekkfilmene som er verdt å se. American horror story er en type grøsserserie med fiktive fortellinger med typiske skrekkscenarioer som bunn i hver sesong – 1 sesong utspiller seg blant annet i et hjemsøkt hus, 2 sesong utspiller seg på et galehus, 3 sesong handler om en heksesekt, og 4 sesong utspiller seg på et freak show – og så videre. Handlingene utspiller seg i ulike tidsperioder, noen tilbake på 1960-tallet, noe på 1800 tallet, og andre i moderne tid. Selv om det her og der dukker opp enkelte skrekk-klisjeer i serien, så er serien så gjennomført og bra at man egentlig ikke tenker noe videre over det. Sesongene har altså i utgangspunktet ikke noen tilknytning til hverandre, og det unike med serien er at de bruker samme hovedskuespillere, men at de derfor bare har ulike roller i de ulike sesongene. Skuespillerne er dessuten helt fenomenale, men det sier kanskje seg selv når Jessica Lange er med i flere sesonger. Absolutt verdt å se om du liker denne sjangeren!

Narcos

Fredrik og jeg begynte å se på denne i fjor, faktisk! Narcos handler om kokainkongen Pablo Escobars liv, hvordan han bygde opp kartellet sitt og ble verdens største narko-baron. Utrolig fascinerende, interessant og oppsiktsvekkende serie som tidvis både skremte og sjokkerte meg.

Captive – eller «fanget» som den heter på norsk.

Dette er også en dokumentarserie som jeg liker veldig godt. Enhver episode er en ulik historie fra virkeligheten om mennesker som har blitt tatt som gisler og kom levende ut av det. Jeg holder fortsatt på med denne, men foreløpig synes jeg den er utrolig bra og gripende. 1 episode handler blant annet om et fengselsopprør hvor flere vakter blir tatt som gisler, en annen episode handler om et par som blir tatt som gisler av somaliske pirater i over et år (Herregud for et mareritt!) og en annen om en Coca-cola direktør som blir tatt til fanget og familien blir forsøkt utpresset for penger – akkurat det er en gjenganger. En interessant serie som jeg ikke en gang hadde hørt om før jeg startet å se den!

Prison break

Når broren til Michael Scofield havner i fengsel for noe sistnevnte vet broren hans ikke gjorde, sørger han for å havne i samme fengsel selv med ett mål: Å bryte både seg og broren sin ut av det. Så denne første gangen i 2012 og synes fremdeles det er en fantastisk bra serie!

Black Mirror

Jeg hadde hørt mye forskjellig før jeg startet på Black Mirror, så jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente meg: Men da jeg hadde sett den første episoden synes jeg bare den ble bedre og bedre. Det er litt vanskelig å beskrive hva den handler om siden hver enkelt episode er så forskjellig – dermed kan du kanskje elske den ene, men hate den neste. Men hovedstikkord vil jeg kanskje si er fremtidig teknologi, og alt som kan gå galt med det. Sjangermessig er nok denne både i thriller- og science fiction kategorien. Jeg kan anbefale noen av mine favoritt episoder til å starte med: The entire history of you, Be right back, San junipero, Hated in the nation, USS callister, Hang the Dj, Black museum, og Smithereens.

Om dere også har noen serietips må dere gjerne dele med meg i kommentarfeltet! Nå skal jeg spise sen quesedilla-middag med Fredrik, før den blir kald. Haha! God helg alle sammen♥

11 kommentarer
    1. Om du liker Narcos tror jeg du vil like Queen of the south (Sydens dronning) også.. 4 sesonger på Netflix. Jeg ble helt hekta:)

    2. Hvorfor vil du ikke svare på hvilket firma som ville ha deg til å reklamere for mme? Synes det er en viktig ting du tar opp her! Og om et firma bryter loven mtp markedsføring, så er det jo ekstra viktig å vite!!

      1. Hei! Jeg har ikke sjekket kommentarfeltet før nå, så det handler ikke om at jeg ikke vil svare 🙂

        Jeg kan ikke svare på hva aktøren heter, da tilbudet gikk via et mellomledd og tilbudet var konfidensielt – ergo kan jeg ikke fortelle om det offentlig. skulle gjerne gjort det men tørr ikke da jeg kan havne i trøbbel. La oss bare si det sånn at aktøren er veldig pån med hyppig markedsføring ellers i sosiale medier for tiden, så får du i hvert fall et lite hint.

        1. Den eneste som får trøbbel for det vil evt være mme-firma. Du gjør jo ikke noe ulovlig – siden du ikke publiserer reklame. Markedsføring av mme er jo forbudt. Så det er veldig alvorlig å gjøre. At tilbudet er konfidensielt fra deres side, gjelder jo ikke så lenge du ikke har signert på noe. Hvis folk hadde visst hvilket firma det er, så kunne man boikottet det

          1. Jeg har signert en avtale med mellomleddet som gjør at jeg verken kan anmelde eller skrive navnet deres offentlig. Ergo kan jeg dessverre ikke si noe, ellers tror jeg alle som leser bloggen min og vet hva jeg står for, vet godt hva jeg ville gjort.

            1. Men du som skal bli jurist er vel interessert i at bedrifter skal følge loven? Gjør det jo ikke noe mer lovlig av at du har en kontrakt med et mellomledd ?

            2. Med all respekt: Du synker lavt når du begynner å bruke fremtidige yrkesplaner mot meg på den måten.

              Jeg har undersøkt dette for flere år siden, da jeg fikk tilbudet i 2017. Jeg har skrevet under en kontrakt med mellomleddet, som gjør at jeg ikke kan uttale meg om noen kampanjer ved mindre de er fullført og ute på bloggen. Dette tilbudet takket jeg nei til og jeg har ikke en gang lov til å snakke om hvem som har tilbudt meg kampanjer, ei heller hvor mye jeg ville fått for en slik kampanje.

              Nettopp fordi jeg vil bli jurist, vet jeg hva det vil si og hva som potensielt kan skje dersom jeg bryter en skriftlig bindende kontrakt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg