NÅ MÅ VI FAKTISK SLUTTE!

Å være mamma anno 2019 er nok ganske annerledes fra det å bli mamma for ett eller flere tiår siden. Vi sitter på mer kunnskap om hva som er farlig og ufarlig enn noen gang tidligere, og vi kan ta trygge valg med tanke på sikkerheten til barna våre med god forskning og statistikk i ryggen.

tross for dette, har jeg utvilsomt kjent på følelsen av å føle meg som en hysterisk mamma. Utallige ganger.

Som fulgte med på barna mine da de var små, slik at de ikke snudde seg på magen.

Som nektet å ta med babyen min ut på kjøretur uten bakovervendt bilsete.

Som nektet å spise noe av maten som frarådes når man går gravid.

Og som aldri hadde turt dra på båttur med barna uten redningsvest på, alle mann.

Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har fått høre fra generasjonene før min, som ler godt av «hysteriet» mitt mens de omtrent slår seg på låret, og sier: “Da jeg var liten, satt vi i bilen uten belte mens pappa røyket mens han kjørte bilen. Og det gikk jo bra med oss!”

Men vet dere hva? Det utsagnet gjør meg rett og slett forbanna! På 70-tallet ble det anbefalt for gravide å røyke! Jeg gjentar: Det ble anbefalt! Bestemoren min røyket som en skorstein da hun gikk gravid med min mamma, men bare fordi det (heldigvis!) gikk bra med henne, så betyr jo ikke det at all forskning gjort på dette i ettertid er feilaktig, og at man dermed kan konkludere med at det er trygt å røyke når man er gravid. Hallo, altså! Nå må vi faktisk gi oss.

Det samme gjelder å sikre barn i bil med bakovervendt bilsete, å legge nyfødte på magen, og bruke redningsvest ute på selv den minste båtur, og så videre.

Følger vi ikke disse anbefalingene, så vil vi ikke bare ta valg som strider helt i mot dokumentert forskning som går på tryggheten til barna våre – men alle barna som har måtte dø i forsøk på å finne ut av hva som er trygt og ikke for fremtidens mennesker,  fordi de simpelthen ikke hadde tilgang på samme informasjon og forskning som vi har, vil ha dødd forgjeves.

For ja, deg gikk det kanskje bra med – men forskingen lyver ikke. Du er én person! Tror du virkelig det gikk bra med alle?

Bilde: Skepsis Norge

Slutt å si “at det gikk jo bra med oss” når det strengt talt er en sannhet med modifikasjoner. Slutt å kalle mødre som bare gjør sitt aller beste ovenfor barna sine, og som velger å lytte til forskning, for hysteriske. Slutt!

Tenk litt på hvorfor det ikke er noen som kan fortelle at det ikke gikk bra med dem.

// Dette blogginnlegget ble også publisert for noen år tilbake

5 kommentarer
        1. Har lest artikkelen du linket til, men kan ikke se det ble anbefalt å drikke alkohol heller. Mangel på fraråding er ikke det samme som en anbefaling.

    1. vel, jeg spiste mye av det som ikke er abefalt, tenker at er man forsiktig går det bra, MANGE er altfor hysteriske.. og her snudde min seg selv fra han var 5mnd begge veier, og da sa helsesøster at det var greit for da merket barnet selv at det var ubehaglig

    2. Kjenner til barn som har sittet forovervendt lenge før de bør det, og det er snakk om barn som er født i 2000 årene. Som gravid vet jeg mange som har røyker og barnet har vært like friskt å helt når de kommer ut, med teknologien en har i dag så er det mye som blir fulgt med på. Alkohol nei, det kan skade barnet med den minste dråpe fra svangerskapet starter. Og barnet kan få sen skader i alder når de vokser opp. Det er faktisk forsket på og testet ut. Det er ikke mange av mødre som alltid kan innrømme å si at ja jeg tok faktisk et glass øl før jeg viste jeg var gravid. Men det kan være nok for at foster/barnet kan få sen virkninger. Man skal ikke alltid gå etter boka og fag kunnskapen. Litt sunn fornuft skal man alle bruke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg