NÅR BLE DET GREIT Å LYVE TIL LESERNE SINE?

Det er, som dere faste lesere antakeligvis vet, ytterst sjeldent at jeg skriver om andre bloggere og generelt slenger meg på diskusjoner lenger som er aktuelle. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror kanskje det handler om at jeg har blitt mer pysete med årene. Det første året som blogger skrev jeg jo akkurat hva jeg mente om det aller meste, så kanskje jeg faktisk trenger å komme meg litt tilbake dit hvor jeg tør å si ifra, og tør å delta i diskusjonen.

Det har vært mye snakk om Sophie Elise det siste året, især med tanke på hvilket forbilde hun er for leserne sine, etter en video Kristin Gjelsvik publiserte tidligere i år. Det skapte en stor diskusjon rundt en del av det Sophie Elise velger å dele i sine kanaler – kanskje spesielt med tanke på plastisk kirurgi og utseendefokus.

Jeg vil også poengtere at dette ikke er noen personangrep mot mennesket Sophie Elise, men hva bedriften med samme navn velger å fronte og dele i sine kanaler. Jeg har aldri vært en stor kritiker av Sophie Elise, tvert i mot har jeg ofte støttet henne og tatt henne i forsvar. Ikke at det egentlig spiller noen stor rolle oppe i dette, jeg synes bare det er viktig å få frem at jeg ikke er en av dem som leter etter ting å kritisere hos andre. Snarere tvert i mot.

For i dag har jeg bare lyst til å spørre: Når ble det egentlig greit å lyve til følgerne sine?

Jeg er fullt klar over at jeg er å anse som en miniblogg i forhold til bedriften Sophie Elise, men jeg kjenner at takknemligheten ovenfor følgerne jeg har, og respekten jeg har ikke minst, er såpass stor at jeg ikke tror jeg ville klart å sove godt om natten dersom jeg åpenbart løy til dere som har gitt meg muligheten til å kalle dette min jobb. Jeg mener også at det burde være lov å stille noen kritiske spørsmål, uansett om man er blogger eller “bare” privatperson når offentlige personer tar valg, sier eller gjør ting som er kritikkverdige. Og at man har rett til å gjøre det, men åpenbart skal og burde man tenke på hvordan man formulerer seg, at man passer på at man selv ikke tråkker over grensa til å bli usaklig i spørsmålene man stiller, og at man husker på at det faktisk sitter et menneske i andre enden.

Tidligere i år gikk Sophie Elise ut og sa at hun hadde fjernet silikonbrystene sine. Hun stilte opp i Natt&dag og det ble generelt en ganske svær greie ut av det. Nesten litt som et symbol på at hun nå skulle stoppe å gjennomføre plastiske operasjoner. Hun uttalte også til VGTV tidligere i år at “Livet uten silikon er bra. Nå elsker jeg det.” Hvorpå hun la til at hun: ” ikke kunne tenkt seg å gå tilbake” på samme tid, i et blogginnlegg hun nylig publiserte på bloggen sin skriver at det var planen hele tiden å legge inn nye implantater. 

Jeg husket så godt at jeg leste det intervjuet med henne tidligere i år hvor hun selv uttalte at hun ikke kunne tenkt seg å gå tilbake til silikon – samtidig som hun høstet ros og fine tilbakemeldinger. Og da stusset jeg derfor voldsomt når hun nylig skrev i blogginnlegget sitt at det var planen hele tiden å legge inn silikon på nytt? Hvorfor ikke bare være ærlig, lurer jeg på.

Jeg har selv gjennomført en operasjon som jeg mer enn gjerne skulle ha droppet. Jeg sitter igjen med komplikasjoner, to nye operasjoner jeg er nødt til å gjennomføre på grunn av helserisiko, og noen ganske fete kostnader for det hele. Jeg angrer. Jeg har i flere år hørt hva jeg burde ha fikset på og vet at det har påvirket meg mer enn jeg liker å innrømme, så jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det har vært for Sophie. Det er nok absolutt ingen enkel sak å være en så offentlig person som henne, og jeg kan ikke unngå å få vondt av henne. Hvem vet hvordan vi alle ville taklet å bli pirket på hver eneste dag, over alt som har med utseendet vårt og gjøre?

Likevel er det noe med det ekstreme utseendefokuset hun fronter i sine kanaler som gjør det hele litt ironisk, da hun på mange måter selv utsetter alle følgerne sine for det samme som antakeligvis var med på å påvirke henne til å gjennomføre samtlige operasjoner. Jeg synes også det er noe uheldig at en så stor profil åpenbart velger å gjennomføre såpass mange operasjoner som hun har gjennomført, men det handler mest om at det kan gi et feilaktig bilde av at operasjoner er veien å gå.

Jeg har ikke tenkt til å hudflette henne for å operere, for det er tross alt hennes valg – annet enn at jeg må si at jeg synes det er veldig, veldig trist at en så ung og flott jente har følt at hun har trengt å operere, fylle inn og fikse på så mye av seg selv. Oppriktig talt veldig, veldig trist.

Jeg er for all del ikke perfekt selv, verken som blogger eller menneske, men jeg synes det er viktig å være ærlig med følgerne og leserne mine. Og for å svare på min egen overskrift til dette blogginnlegget: Det ble aldri greit, og det er aldri greit å lyve til leserne sine.

12 kommentarer
    1. Vel, det er bare en av mange bloggere, ikke at jeg sier at det er greit, for jeg blir skremt av å se at bloggere lyver til leserne sine. Dessverre ser det ut som det er gjengs over, at man må lyve til lesere for å få lesere, noe jeg kjenner er skremmende. Og at de ikke innser at de av avslørt.
      Så ja bloggere er nok i en egen gruppe

    2. Hei! For det første så var kanskje planen til Sophie Elise å ta ut silikonen og ta inn nye, men så har hun vel endret mening og følt seg mere befriende uten silikonen. Hun har sagt at planen hele tiden var å fjerne silikonen, og evt legge inn nye, men som sagt så har hun vel ombestemt seg eller funnet ut at det ikke passet hun likevel. For det andre, så er Sophie Elise ganske ærlig mot følgerne sine, så det at hun sitter og lyger skjønner jeg ikke hvor du har fra? Man kan få komplekser fra over alt i verden, på sosiale medier og ikke på sosiale medier. Sophie bidrar ikke med noe større enn hva det er fra før av, og for hun interesserer utseendet sitt seg så det at hun velger å skrive om det er hennes valg. Det er opp til deg selv om du vil lese bloggen hennes eller ei! Om du er ei jente som leser bloggen hennes og er trygg på deg selv, så blir man ikke inspirert av hun for å operere seg. Synes det er så dumt at alle skal peke bloggere i en retning. Til slutt så velger man selv hva man vil gjøre, og andre kommer uansett til å ha en mening om hva du gjør og hva du mener, så folk må slutte å bry seg!

      1. Forstår ikke helt at det er så synd at sophie hadde det så vondt at hun opererte seg. Gjorde ikke du det samme? Innlegget ble litt rotete, så jeg mistet tråden.

    3. Jeg er helt enig i det du skriver her. Reagerte også på at hun i debatten på NRK etter videoen til Gjeldsvik sa at hun angra og at hun var helt ferdig med operasjoner. Dette går igjen ekstremt mye hos den jenta, og det må være lov å kritisere enn så stor bedrift for å handle uetisk.

      1. Eh? Tuller du med meg nå? Vi har gjort det slutt to ganger (høst 2015 og vinter 2018) Vi har aldri gjort det slutt for å få lesere, og det gjør meg oppriktig trist at noen i det hele tatt kan tenke at det finnes mennesker der ute som er villig til å gå så langt for å få lesere på bloggen sin. Sorry, men hva betyr vel lesertall og sidevisninger når kjæresteforholdet ditt gjennom flere år tar slutt?

        Siden det sikkert ikke holder at jeg bare snakker sant, så har jeg faktisk «bevis» i form av flyttemelding som Fredrik sendte inn til folkeregisteret da han flyttet ut. Så nei, det stemmer nok ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg