OPPSKRIFT: EN NY TACOFAVORITT

Dette er en av mine favoritter når det kommer til taco. Selvfølgelig, jeg elsker fortsatt “norsk taco” med erstatning for kjøttdeig og ost, samt de ordinære taco-grønnsakene. Men en dag ville jeg prøve noe nytt, og falt helt for denne typen med både søtpotet, avokado, og OUMPH! – en fantastisk kjøtterstatning som minner om kylling, og med smak av timian og hvitløk. Sammen er det SÅ godt!

Enkel vegansk “kylling”-taco med søtpotet og guacamole med chilli

Dette trenger du:

  • Smør eller nøytral olje til steking
  • En pakke Oumph! Thyme and garlic (viktig at det er akkurat denne og ikke en annen type Oumph!)
  • En søtpotet med grei størrelse
  • Moden avokado
  • Tomater, både cherrytomater og vanlige fungerer fint men jeg foretrekker søte cherrytomater (de koster litt ekstra men er verdt det)
  • Finkuttet fersk kruspersille
  • Tacolefser, jeg bruker små

Til Guacamole:

  • Salt og pepper
  • Limejuice etter smak
  • En klype spisskummin-krydder
  • En klype koriander-krydder
  • En klype paprika-krydder
  • Hvitløk etter smak, evnt hvitløkspulver
  • Små, finkuttede biter av litt rød chili

Dette gjør du

1. Skrell og del opp søtpoteten i nesten firkantede biter, ikke tykkere enn 1 cm (Se bilde) Stek dem på bakepapir i ovnen i olivenolje/rapsolje med salt og pepper til de er møre.

2. Stek kjøtterstatningen i panna i godt med olje. Den skal stekes fra frossen tilstand, og skal ha litt stekeskorpe når den er ferdig. Rør ofte, den kan brenne seg litt fast, så pass på temperaturen i panna.

3. Kutt opp tomater og avokado, og lag gjerne guacamole av avokadoen (=Mos avokadoen, tilsett limejuice, korianderkrydder, små finkuttede biter av rød chili, salt og pepper, samt litt spisskummin)

4. Når søtpotetbitene er ferdig, strø over finkuttet persille og server kjøtterstatningen, tomatbiter, søtpotet og guacamole sammen i mindre tacolefser. Krydre gjerne med salt og pepper før servering.

Forresten! Jeg tenkte å lage tre blogginnlegg med matfavoritter til frokost, lunsj og middag – hva tenker dere om det? Fikk tilbakemeldinger forrige uke på Instastories, etter at jeg hadde lagt ut en meningsmåling, om at dere ønsket mer oppskrifter på mat fremover, så da blir det litt mer fokus på mat og ikke fullt så mye på dessert. Utelukker ikke desserter helt, altså!

Jeg har akkurat kommet hjem fra en god treningsøkt ute og skal lage litt enchiladas til Fredrik før vi skal slappe av og nyte resten av kvelden. Har hatt en god dag med guttene mine i dag, men har full digital-skoledag i morgen – så jeg skal iherdig prøve å ikke legge meg for sent, slik at jeg fortsatt kan være opplagt til det i morgen. Hva enn dere gjør og hvor dere er, håper dere har det bra♥

3 kommentarer
    1. Jeg lurer på hvorfor veganere skal erstatte kjøttet med noe som likner på det de ønsker å spise. Her for eksempel spiser du “kjøtterstatning som minner om kylling”, noen spiser kjøtteigerstatntng, vegansk ost… Jeg mener selv at hvis du ikke skal spise kjøtt eller animalske produkter, nei da skal du ikke spise kjøtt eller animalske produkter. Da får du finne noe annet å spise. Hvorfor har vi kyr, sauer og kyllinger? De er vel skapt for at vi skal spise dem, det er sånn det er.
      Hilsen en nyskjerrig jente som ikke skjønner seg på veganere 😉
      (håper du kan svare på dette, for jeg lurer oppriktig på det)

      1. Selvsagt kan jeg svare på dette 🙂 Det handler vitterlig ikke om at man som veganer eller vegetarianer ikke liker smaken av kjøtt. Da jeg spiste kjøtt elsket jeg det, jeg har ikke sluttet å spise kjøtt fordi jeg ikke liker smaken av det. Det handler om det moralske og etiske aspektet rundt det å spise kjøtt – nå kan jeg selvfølgelig bare snakke på eget vegne: Og for meg, er det ikke etisk riktig. Jeg synes det er feil at dyr skal måtte dø for at jeg skal få spise kjøtt – når jeg kan spise så mye annen god mat, og få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer kroppen min trenger. Derfor elsker jeg slike erstatninger: Da får jeg smaken av kjøtt, uten lidelse for dyrene.

        Synes for øvrig det blir litt bastant å si at “dyrene er skapt for å bli spist” det er helt greit at du mener det, altså! Det er din mening og det er helt greit. Jeg mener dyrene fortjener bedre enn å bare være et godt måltid, derfor spiser jeg ikke kjøtt.

        1. Skjønner godt at du ikke spiser kjøtt for å la dyrene leve, men da mener jeg at veganere ikke skal spise erstatninger. Da kan du spise noe helt annet. Var det jeg mente med at dyr er skapt for å spises. Du ser nok ikke på det slik som meg, siden jeg ikke er veganer. Jeg syns det blir litt rart når noen sier: jeg er veganer, denne kjøtterstatningen smaker nesten det samme som kylling! For da sier du jo inndirekte at du vil spise kylling, men ikke ekte kylling, bare noe som smaker kylling. Skjønner du? Eller hvis du spiser vegansk ost sier du jo indirekte at du vil ha ost.
          Jeg kjenner ingen veganere, er derfor jeg spør deg om dette. Jeg syns det er greit at dyr blir slaktet for å spises. Hvorfor skal vi ellers ha dyr? Det hadde blitt «overbefolket» av dyr hvis alle hadde levd til de selv døde😆

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg