OPPSKRIFT: HJEMMELAGET LOADED FRIES

God mandag! Jeg er egentlig ganske glad i mandager, ikke helt Petter-stordalen tilstander altså, men har aldri forstått hvorfor så mange har lagt akkurat denne ukedagen for hat. Er det en ukedag som er noe slitsom, så er det i så fall tirsdagen. Føler det er ofte da man først kjenner hvor trøtt man er. Men likevel, er jeg fortsatt glad i hverdagen♥ Føler til og med at hverdagen kan være bedre enn helgen noen ganger også, men det er nok en ganske upopulær mening har jeg skjønt. Haha!

I dag tenkte jeg å dele en oppskrift som forhåpentligvis kan være med på å gjøre mandagen din enda litt bedre, nemlig ovnsstekte, hjemmelagde pommes frites med hvitløks- og trøffelaioli. Jeg kaller det ofte bare for loaded fries! Tilbehøret kan alltids varieres litt, men jeg anbefaler virkelig å prøve den hjemmelagde aiolien. Oppskriften er helt vegansk!

Til pommes frites:

• Poteter, ikke melne. Jeg tror jeg brukte 5 ganske store poteter.

• 2 ss olivenolje

• Salt&pepper

• 1 ss Paprikakrydder, kan sløyfes

Til aiolien: (veldig inspirert av Green Bonanza sin grunnoppskrift til vegansk aioli)

• 2 dl usøtet soyamelk (viktig at det er usøtet)

• 2 ts eplecidereddik

• 2 ss ferskpresset sitron

• 4 hvitløksfedd

• 1 ss dijonsennep, kan sløyfes

• 1 ts maldonsalt

• 3-5 dl nøytral olje, jeg bruker raps

• 2 ts trøffelolje, evnt mer etter smak

Topping:

• Vegansk parmesan, revet (evnt vegetarisk)

• Fersk persille/kruspersille, finkuttet

Tips til andre toppinger er finhakket rødløk, jalapenos (dersom du liker sterk mat), stekt vegansk “kjøttdeig” eller for eksempel stekt vårløk. Her kan man altså, som nevnt innledningsvis, variere litt med hva slags toppinger man liker. Jeg liker egentlig best å serverer friesene i en skål med noen spiseskjeer med aioli oppå, og deretter toppet med vegansk parmesan og finhakket persille. Men som sagt kan du altså bruke det du liker som topping! Godt blir det jo uansett.

Slik gjør du: Kutt potetene med skallet på, i ca like lange staver. De skal ikke være for tykke, for da bruker de en evighet på å bli ferdige i ovnen. Legg stavene i en ildfast form, tilsett olje og deretter krydder, og rør godt sammen. Stek i ovn på ca 200 grader til de er møre. Mine brukte nesten 40 minutter. Rør med jevne mellomrom mens de ligger i ovnen, slik at de ikke setter seg helt fast i formen.

Mens pommes fritesen er i ovnen kan du begynne på aiolien. Den er jo best når den er kald, så du kan bare sette den i kjøleskapet når den er ferdig. Begynn med å røre eplecidereddik og ferskpresset sitronsaft ut i den usøtede soyamelken, og la dette stå og tykne. Tilsett deretter resten av ingrediensene, og rør godt inn med stavmikser.

Dersom du vil variere, kan du også bytte ut potetene med søtpoteter! Da får du altså loaded søtpotetfries istedenfor. Nyt og server♥

2 kommentarer
      1. Ja, det stemmer 🙂 Jeg bruker sjeldent mer enn litt mer enn 3 dl, men følger grunnoppskriften til Greenbonanza og skrier 3-5 dl i tilfelle noen kanskje trenger mer olje for å få samme tykkelse/konsistens

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg