PÅ TIDE MED LITT ÆRLIGHET

For en uke det har vært!

To spente gutter var klare for barnehagehverdagen igjen, en av dem på helt ny avdeling hvor han har blitt tatt i mot med åpne armer. Må igjen få uttrykke min begeistring over flinke ansatte i barnehager og hvor mye det faktisk betyr ♥  Selv har jeg dessuten fått en grei oversikt over historiepensumet for VG2 denne uken. Grei oversikt altså, jeg må lese masse og pugge gjennom hele året – så jeg er på ingen måte noe mer enn i rute. Fredrik har jo som vanlig vært på jobb hver dag, men heldigvis ikke jobbet noe overtid denne uken. Men i og med jeg tross alt har skoleferie enda (sånn teknisk sett i hvert fall, føles jo vitterlig ikke sånn – haha!) så har jeg levert og hentet i barnehagen hver dag denne uken og trent i tillegg to dager, så har jammen meg rukket å bevege mye på meg også.

Og nå skal jeg faktisk være helt ærlig med dere, uten å pynte på noen ting, for det synes jeg faktisk er på sin plass nå: Jeg er HELT kjørt etter uken! Og den verste delen av det? Det er jo bare torsdag. Har muligens noe med at søvnrutinene har sklidd litt ut med barna i ferien, så jeg våkner flere ganger om natten for å oppdage at begge barna har lagt seg i sengen med Fredrik og meg. Og jeg har selvsagt ikke hjerte til å flytte på dem når de har kommet inn til oss i løpet av natten, så da sover jeg heller dårlig da..

Uansett, jeg husker godt fra i fjor da jeg begynte på skolen at jeg måtte ha tid til å komme inn i rutinene og bli vant til at det er slitsomt, for det blir man faktisk vant til, så det er kanskje bare dit jeg må komme. Nå sitter jeg i hvert fall på toget til Gjøvik hvor jeg skal besøke søsteren min og bestevenninna mi i løpet av helgen, men også lese mye pensum på egenhånd i fred og ro. Og ta igjen litt tapt søvn. Jeg er helt ferdig faktisk, lenge siden jeg har følt meg så utmattet. Fredrik er som vanlig superpappa og mente jeg skulle utnytte muligheten og dra før skolestart, da det sikkert blir lenge til neste gang jeg får muligheten. Guttene har derfor kvalitetstid hjemme så lenge og savnet etter dem river som vanlig litt i hjertet. Jeg kan i hvert fall reise hjem igjen når jeg ønsker før mandag, så blir savnet for stort er de bare en togtur unna!

Ønsker alle sammen en riktig god torsdagskveld videre ♥

6 kommentarer
      1. Jo, vi venter på å få svar fra jobben til Fredrik om han får fri eller ikke, da han dessverre hadde glemt å sette seg opp.. Går det ikke får vi bestille en tur vi kan se frem til, skal oppdatere dere på dette 🙂

    1. Vi har to barn, minstemann på 7 kommer ofte inn til oss om natta. Vi gikk til innkjøp av 90*200 seng til ham da han var to år, nå kan jeg gå og legge meg i senga hans når han kommer inn til oss 🙈😂

      Jeg våkner i senga hans et par ganger ila uka. Der får jeg sove alene, og det er lettere for meg å gjøre det, enn å ta kampen med ham.

    2. Først av alt, ikke ta kommentaren min som kritikk, for det er det ikke.

      Har du vurdert å få sjekket om du har noen mangler? Feks mineraler, vitaminer og sånt? Du har fått to tette barn, kanskje kroppen ikke fikk gått seg helt til mellom svangerskapene. Det er ikke normalt å være helt utslitt etter ei uke. Selv med lite søvn.
      Ser ei over her sier de har kjøpt stor seng til barnet sitt, skulle foreslå det samme.
      Vi har tre som var veldig tett. Til tider var det så trangt i dobbeltsengen at vi begge rømte inn på barnas rom og la oss, mens de breiet seg og sov søtt i senga vår, alle tre.

      Jeg tok studiekompetanse på ett år, heldigvis, og det er ikke for å skryte altså, var jeg veldig (såkalt) skoleflink, slapp å lese og pugge. Tre små og jobb ved siden av. Klart det var tungt, men jeg visste at det kun var ett år og eldstemann begynte på skolen det året så vi var to skoleelever i huset.

      Benytt deg av familien, lån raust ut guttene, det går helt fint om de sover bort en natt eller to annenhver uke. Jeg er helt sikker på at de blir kjempeglad om du spør dem.

      Du er ei superflink mamma, som gjør alt for guttene dine, men jeg tror du overkompenserer fordi du er så ung. Du skal liksom (stort sett) alltid passe barna dine selv, ingen skal si at du benytter deg av barnevakt for ofte.

      Drit i mammapolitiet, drit i slarvkjerringer og bygdedyr. La besteforeldrene passe ungene, ta dere en filmkveld med god mat, eller bare lås døren og sov. Om noen år vil du skjønne at hva andre mente og syntes egentlig ikke betød så mye.

      Jeg var og en veldig ung mor, dessverre mistet jeg min egen mamma veldig tidlig, barna husker knapt mormoren, hun var i tillegg syk før det. Pappa var også syk, han døde få år etter mamma. Svigerforeldrene mine, som bodde nesten ved siden av oss, hadde andre barnebarn….mer skal jeg ikke si om det. Derimot hadde jeg en bror som var flink å passe barna på ettermiddagen, men herlighet som jeg savnet å ha ei frihelg, bare sove til jeg våknet av meg selv en eneste gang. Som jeg “misunte” venninner som hadde foreldre som passet barna, som inviterte på middag.

      Husk at du må ta vare på deg selv også, en lykkelig mamma gir lykkelige barn (ikke at jeg sier at du ikke er lykkelig altså)

      Lykke til med skolestarten, bare ett år igjen.

      1. Hei Mia!

        Tar ikke det som kritikk i det hele tatt – synes faktisk det høres fornuftig ut å gå til legen for å sjekke hva nivåene mine ligger på 🙂 Synes kommentaren din her var veldig konstruktiv og utrolig fint skrevet.

        Du har vært utrolig flink selv med skole! Det må jeg bare si altså. Og jeg tror du har veldig rett i at jeg overkompenserer fordi jeg selv vet jeg er ung, er veldig redd for å skjært over samme kam med de som setter bort barn hos besteforeldre for å selv leve slik de vil, feste etc, så er nok mye derfor. Selv når jeg vet at det er noe jeg aldri ville gjort, så er det vanskelig når det er en såpass kjent stereotype blant unge foreldre.

        Så utrolig vondt og trist å høre om moren og faren din. Beklager at det skjedde, det må ha vært veldig tøft. Ble litt tom for ord nå.

        Tusen takk, skal prøve å ta bedre vare på meg selv i året som kommer. Og du har nok helt rett i at en lykkelig mamma gir lykkelige barn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg