SANNHETEN KOMMER ALLTID FREM

Jeg jublet inne i meg da jeg sjekket Aftenposten tidligere i dag.

De har nemlig publisert en omfattende artikkel om de såkalte “bloggerpillene” altså ulike piller som bloggere markedsfører som visstnok skal gi deg både finere hud, tykkere og bedre hår, samt en brun kropp. Jeg tror de fleste av oss som oppholder seg på Instagram eller blogg, umulig kan ha unngått å få med seg all markedsføring av disse ulike pillene. Aftenposten har også snakket med eksperter og analysert pillene, deres innhold og ikke minst virkningsgrad. Talen er klar i Aftenpostens artikkel: “Kan man spise piller for å få sterkere og tykkere hår, finere hud og brun kropp? Eksperter A-magasinet har snakket med sier nei. Og etter å ha analysert tre kosttilskudd på oppdrag for oss, konkluderer labratorieselskapet Eurofins med at forbrukerne blir lurt. Men i sosiale medier får man selvsagt et helt annet inntrykk”

Hadde vært ekstremt interessant å høre fra noen av influencerne som har frontet disse pillene om hva de tenker, men det kan vi antakeligvis se ganske langt etter.

Jeg har nemlig i lang tid irritert meg over bloggerne som fronter disse produktene. Jeg har derfor skrevet om dette tidligere i desember 2019 om både irritasjonen min over dette, samt det faktum at jeg selv har takket nei til å promotere slike piller flerfoldige ganger – sammen hvor mye penger jeg tapte på å si nei til disse betalte samarbeidene. Eller, jeg har ikke irritert meg over bloggerne som har frontet disse pillene i seg selv (de kan jo for all del være fine mennesker) – mer deres store mangel på integritet.

Hvorfor kan vi ikke bruke stemmen vår på noe som faktisk bidrar med noe, annet enn økt fokus på å ha “perfekt hud”, og å være solbrun året rundt? Det er det andre problemet jeg har med dette, sånn rent bort sett fra at pillenes effekt er ikke-eksisterende. 

Vi som har mange følgere i sosiale medier har et ansvar, fordi vi har en stor stemme som betyr noe for de som følger oss, og det har vi enten vi liker det eller ikke. For ikke å glemme at du kan bruke stemmen din på så mye bra, og fremdeles kunne tjene til livets opphold.

Det er flaut å være en del av en så råtten bransje, slik jeg ser den på innsiden. Unnskyld at jeg er så direkte, men jeg er en oppriktig person og jeg klarer det bare ikke når folk lyver så det renner av dem mens penger høstes inn fra kyniske annonsører og følgere som stoler på forbildene sine. Kvalmt!

FACEBOOK HER — INSTAGRAM HER — SNAPCHAT: MAMMASOM16 

2 kommentarer
    1. Bra du tar opp dette!
      Glad jeg aldri har kjøpt noen av disse pillene. Sunt kosthold holder lenge!

      Har tidligere kommentert og stilt spørsmål under innlegg som andre bloggere har publisert om disse kosttilskuddene. Har opplevd at bloggeren har slettet kommentaren min. Det er drøyt.

      1. Ja, måtte jo skrive om det for at flest mulig skulle få det med seg – det er jo på grensen til svindel å selge folk dette med lovnader om både det ene og det andre. Helt vanvittig uprofesjonelt at enkelte har slettet kommentaren din som stiller spørsmål omkring pillene! :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg