SANNHETEN OM Å TJENE PENGER PÅ SOSIALE MEDIER

Før jeg starter på dette blogginnlegget vil jeg bare si en ting: Hvis du starter med sosiale medier med intensjoner om å kun tjene penger, tviler jeg sterkt på at det kommer til å skje. Det blir for gjennomsiktig, du må ha en viss drivkraft som driver deg til å gjøre noe du liker og som blir synlig i det du deler. Om det er å lage videoer/redigere, ta bilder til Instagram med et ønske å formidle et budskap om noe som er viktig for deg, eller om du skriver blogg fordi du har en lidenskap for å skrive – så må det være noe mer bak, enn et ønske om å tjene penger.

Jeg vet at det er mange der ute som har lyst til å begynne med både blogg og youtube, men som ikke tør fordi de er redd for hva folk vil si og tro. Det er en tanke jeg forstår uendelig godt. Da jeg selv startet i 2014 synes jeg helt ærlig det var superpinlig å dele lenker til bloggen på Facebook og Insta. Jeg var redd ingen skulle lese det jeg skrev. Nå synes jeg definitivt aldri det er kleint eller flaut lenger – for hadde jeg aldri satset på blogg den gang, hadde jeg aldri kunne kalle dette jobben min. Man må satse og ikke tenke så mye på hva andre skulle mene, tror jeg. Holder man igjen selv om man gjerne vil satse på noe så er det jo kun en selv som taper på det.

Sannheten er at du ikke trenger å være størst, verken som blogger, instagrammer eller på Snapchat for å tjene penger. Mye handler om ryktet og innholdet ditt, men et visst følgerantall må du selvsagt ha. Bloggen min var størst i 2015 med over 10 000 daglige lesere, men jeg tjener mer nå enn jeg gjorde da. Ikke at penger er så viktig for meg, som dere faste lesere antakeligvis vet fra før av, så har det aldri vært viktigst for meg.

Jeg synes det er utrolig gøy å tenke på hvor mange arbeidsplasser sosiale medier kan skape både nå og i fremtiden, men er samtidig bevisst på at sosiale medier bringer med seg mye mer enn bare fordeler. Og jeg tror såvisst ikke at det å jobbe med sosiale medier er noe for alle, da du “inviterer alle inn” og må lære deg å leve med at alle har en mening om deg og det du gjør til enhver tid (noe folk mer enn gjerne deler med deg til en hver tid også).

Noen ganger opplever jeg også at folk tenker at jeg ønsker å ligge øverst på topplistene når det gjelder blogg, og å ha flest mulig følgere. Det er tvert i mot ikke det noe jeg ønsker meg. Jeg trives godt med å ligge der jeg gjør. Selv om nye følgere er både gøy og motiverende – så er ikke drømmen min å ha Norges største blogg, 200 000 følgere på Instagram og hele den pakka der. Jeg tror ikke jeg hadde taklet den førsteplassen, for etter å ha blogget i fem år nå, så ser jeg at den bringer med seg så ufattelig mye mer enn bare penger, spennende muligheter og likes.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg