SANNHETEN OM MIN ØKONOMI

Da jeg først hadde begynt å jobbe som blogger, var den første lønningen jeg fikk på 30 000 kroner. Kanskje ikke spesielt mye dersom man er voksen med utdanning, men for meg som var 16 og et halvt år og aldri hadde hatt en jobb før, var det ganske mye penger.

Da jeg flyttet ut ordentlig for meg selv da jeg akkurat hadde fylt 16, altså en god stund før jeg fikk bloggen som jobb, fikk jeg meg rett og slett et realt sjokk over hva ting kostet. Nettleie, strømutgifter, forsikringer, internett, tv.. Bare det å se prisene på butikken, betale, og så innse utover måneden at det ble trukket penger fra kortet mitt, ikke pappa sitt, ikke mamma sitt. Jeg skal være helt ærlig å si at jeg har hatt to fantastiske foreldre som har gjort en utrolig god jobb med å oppdra meg på alle mulige måter, men jeg skal ikke lyve å si at de ikke skjemte meg bort da jeg var tenåring og bodde hjemme. På en måte endte det kanskje opp med å bli en bjørnetjeneste, men på en annen side har det gjort at jeg virkelig måtte lære, og ikke minst ha frihet under eget ansvar.

Jeg er faktisk glad jeg valgte å flytte ut hjemmefra såpass ung, fordi det har lært meg fra tidlig av å stå på egne ben. Men så klart – flaks har jeg jo hatt med bloggen. Likevel ville ikke flaks alene gjort bloggen min til en jobb.

Da jeg var helt ny i bloggbransjen sløste jeg penger, mye penger. Helt i starten, brukte jeg lett 20 000 på klær og sko på et par måneder. Får helt frysninger av å skrive det, rett og slett fordi det er så forbanna idiotisk. Jeg sparte jo selvsagt til barna ved siden av, det har jeg faktisk alltid vært flink til, men ja, det er utrolig bittert å tenke på hvor mye penger jeg har sløst og jeg vil helst unngå å tenke så mye på det kjenner jeg. Vi hadde også en helt vanvittig periode hvor det gikk ekstremt mye penger på mat, men har nå valgt å kutte det ned for å kunne spare enda mer. Nå i januar var det tydeligvis unntakstilstand for da gikk det brått 10 000,- på mat, men det går bra, fordi jeg vanligvis alltid er flink med penger og økonomi. Men det er jo kanskje nettopp fordi jeg har vært på et sted, da jeg var yngre, hvor jeg ikke var like flink.

Dere som har lest bloggen min en stund vet antakeligvis at penger ikke akkurat er det viktigste for meg. Vi mangler absolutt ingenting og lever veldig godt her hjemme, men hovedfokuset mitt med skrivingen er heller ikke inntjeningen. Det er nok av de som selger sjelen sin for penger i denne bransjen, og det synet av folk som pusher absolutt alt på følgerne sine er heller ikke sjeldent. Hvis penger er det eneste du kan klamre deg til her i livet så tenker jeg ingenting annet enn at det må være ufattelig trist. Når man en dag ligger død i graven er alle helt like mye verdt, uansett om de har vært rike eller fattige i live. Uansett hvordan de har sett ut, og uansett hva de har jobbet som. Jeg tror at det eneste som skiller oss da, er valgene vi har tatt i livet, De få, viktige valgene. Og i mitt liv, vet jeg hva jeg velger.

FACEBOOK HER — INSTAGRAM HER — SNAPCHAT: MAMMASOM16 

16 kommentarer
    1. Du har jo levd et uhorvelig privilgert liv hvis du tjente 30.000 som 16-åring. Jeg levde 6 år på 7000 i måneden som student (mastergrad, IT), og er først nå som jeg er 30 og har jobbet et par år at jeg er oppe i 30.000 i inntekt. Har fulgt deg fra starten, og må si at jeg er sjokkert over hvor mye man kan tjene som blogger. Er ufattelig hvor mye man kan tjene på noe som faktisk er så lite samfunnsnyttig… Jeg liker deg som person og liker bloggen din for det meste, men vi kan vel være enige om at det du gjør ikke bidrar noe særlig til samfunnet generelt. Jeg tenker mest på de som jobber som f.eks. sykepleier og som tjener vesentlig mindre enn deg, men gjør en mye større samfunnstjeneste.

      1. Hei du! Ja, vi kan være enige om at bloggere får ufortjent mye betalt. Og jeg er helt enig i at bloggere i utgangspunktet ikke bidrar med noe særlig samfunnsnyttig. Det jeg har valgt å gjøre for å prøve å gjøre min del, er å være ærlig om de vanskelige tingene jeg skriver om som jeg har opplevd (eksempelvis depresjon, komplikasjoner ved kosmetisk inngrep, osv) slik at en del av det jeg skriver i hvert fall kan være nyttig for en del av menneskene som leser det, om ikke samfunnsnyttig. Andre ting jeg gjør er også å begrense reklameinnlegg, fordi pengene ikke rår for meg. Kunne fint tjent dobbelt så mye som nå, men er ikke villig til å selge følgerne mine masse tull. Så med jobben jeg er så heldig å ha, prøver jeg så godt jeg kan å gjøre den på en fin og riktig måte ovenfor de som følger meg. 🙂

    2. Her blir jeg litt skuffet over at innlegget med «sannheten om min økonomi» ikke går ned i dybden på noe punkt men blir noe overfladisk. Tror både jeg og mange ville hatt mye mer «nytte» om man kan kalle det det ved å lese om hvordan du forvalter sparepengene, spareraten din, budsjett ol. Istedenfor å kun få vite at du tjente 30.000 på det meste og sløste bort 20.000 på noen måneder.

      Dette blir for svak putelesing

      1. Hei Sebastian! Kjipt å høre at blogginnlegget skuffet 🙁 Og tusen takk for tips til hva annet jeg kunne inkludert, det kan jo bli aktuelt i et annet blogginnlegg. Med det sagt er det jo helt umulig som blogger å treffe absolutt alle med alt man skriver, så forhåpentligvis klarer jeg å treffe bedre neste gang! 🙂

      1. Men nå vrir du jo på det jeg skriver? Jeg skriver at det var ekstremt mye penger for meg som 16-åring, noen med mer utdanning som er voksne vil kanskje ikke synes at det er så veldig mye. Jeg synes fremdeles det er mye penger og har ikke sagt noe annet 🙂

    3. Som nyutdannet sykepleier har jeg aldri tjent så mye som 30 000 i mnd, så synes det var mye jeg! 😅

      Bra vi har bloggere som deg som ikke ene og alene blogger for inntektens skyld. For det er som du sier ikke det som er viktigst til syvende og sist.

    4. Jeg er utdannet helsepersonell med 3-årig høyskoleutdannelse, videreutdannelse og ganske høy ansenitet. Likevel tjener jeg mindre enn de 30000 som du tjente som 16-åring, når skatt er betalt. Dette er på ingen måte kritikk mot deg, for jeg synst vanligvis du skriver veldig bra:) ville bare poengtere at 30000 kan være mye, selv om du er voksen og ferdig med utdannelse:kr

    5. Blir ganske provosert av det du skriv her, at 30 000 kanskje ikkje ikkje er mykje for ein voksen person med utdanning. Eg er sjukepleiar med 7 års ansiennitet. Dei einaste lønningene eg har som er over 30 000 kroner er desemberlønningane som er halv skatt. 30 000 kroner er mykje penger, også for voksne personer med høgskuleutdanning og fast jobb. Du burde kanskje setje deg litt inn i gjennomsnittslønna til Kari og Ola Nordmann, frøken 😉

    6. Blir ganske provosert av det du skriv her, at 30 000 kanskje ikkje ikkje er mykje for ein voksen person med utdanning. Eg er sjukepleiar med 7 års ansiennitet. Dei einaste lønningene eg har som er over 30 000 kroner er desemberlønningane som er halv skatt. 30 000 kroner er mykje penger, også for voksne personer med høgskuleutdanning og fast jobb. Du burde kanskje setje deg litt inn i gjennomsnittslønna til Kari og Ola Nordmann, frøken 😉

    7. 30k er mye for den vanlige mann i gata, jeg får inn såvidt 1/3 av det i mnd i en alder av 22. For oss som har store utgifter når det kommer til leger, div behandlinger og medisiner så hadde 30.000 utgjort en ENORM forskjell. Men sånn er det desverre ikke, så å legge frem temaet sånn i bloggen er nesten på kanten til usmakelig 🤷🏻‍♀️

    8. Her var det mange stygge kommentarer. Det er fakta at bloggere og influensere tjener utrolig mye penger, uavhengig om det er fortjent eller ikke. Sånn er det nå om dagen og det er veldig enkelt å tjene mye penger på sosiale medier hvis man gjør noe riktig. Jessica sier at hun tjente 30.000 som 16 åring og påpeker at hun synes det var mye penger, virker som at noen misforstod det. Skjønner ikke hvorfor man tar seg tid til å skrive nedlatende i kommentarfeltet her, ta for eks. Isabel raad i sammenligning som nylig kom ut med at hun tjener minst 400.000 i mnd før skatt.
      Jeg synes Jessica er en av de mest ærlige og jordnære bloggerne der ute, som ikke bombarderer følgerne sine med masse reklame for tulleting. Hadde vært spennende å høre mer om hvordan du sparer og budsjett for eks, det er nyttig for unge folk (som meg) å høre, når det virker som at du er flink med penger. Stå på Jessica, synes du er fantastisk flink <3

    9. Hei. Du er imponerende reflektert, synes jeg. Du sier ingenting om at 30000 er lite. Du vet at du har vært heldig og prøver så godt du kan å være et godt forbilde. At samfunnet gjør det mulig leve av blogging er overhode ikke ditt ansvar. Fortsett å følge ditt moralske kompass og å gjøre livet for deg og din fine familie så godt som mulig for dere, Alle vi andre får ta ansvar for oss selv, våre liv og våre kjære. Misunnelse og skuffelse over smått og stort vil det alltid være for alle, og du takler det som er av utfordringer for deg på en tilsynelatende flott måte. Litt tilfeldig at jeg trykket på innlegget, men morsomt å lese om det du får til. Go girl!

    10. Wtf sykt at en 16 åring får så mye av bloggnorge. Syns ikke bloggere skulle fått betalt i det hele tatt, da det bare er en valgfri hobby. Synd de velger å betale bloggere som ikke kommer med noe nyttig til verden haha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg