SKAL VI FLYTTE?

Etter at jeg i fjor skrev et blogginnlegg hvor jeg luftet noen tanker her på bloggen om at vi kanskje måtte flytte når jeg var ferdig med VGS, har jeg i etterkant fått spørsmål fra flere av dere om det fortsatt er planen. Vi var inne på tanken om å flytte i tilfelle jeg ikke skulle komme inn på jusstudiet i Oslo, fordi jeg da eventuelt kunne komme inn på Lillehammer siden snittet der var mye lavere (omtrent 5,0) ulempen med det var at det kun tilbyr en bachelor i juss og ikke en master. Og det å ha en bachelor i juss, er som jeg har skjønt (så arrester meg gjerne om jeg er på viddene) ikke helt det store. Da må man nesten ha master, og det 5-årige løpet er det bare Oslo samt noen andre byer som Bergen, Tromsø og så videre som har. Siden det ikke akkurat er aktuelt å flytte til Bergen eller Tromsø hvor vi verken har familie eller nettverk, og det heller ikke blir aktuelt å ta en bachelor på Lillehammer, har vi bestemt at vi blir boende i Larvik og at vi ikke skal flytte!

Noe jeg er veldig glad for, om jeg skal være ærlig. Jeg elsker virkelig å bo i Larvik og kan egentlig ikke se for meg at jeg flytter noen andre steder. Men man skal aldri si aldri, for plutselig står jeg i en annen livssituasjon om noen år, det vet man jo heller aldri. Poenget er bare jeg stortrives virkelig, og dersom jeg kan slippe å flytte så hadde det virkelig vært det beste ♥

Så det blir pendling til Oslo. Jeg har også hørt fra et par lesere som har gått studiet, at det ikke er veldig mange obligatoriske forelesninger. Nå skal jeg ikke belage alt dette på noe jeg har hørt selvfølgelig, men dersom det skulle vise seg å være feil – og det blir tøft å pendle i lengden, ja, da får vi vurdere å flytte nærmere slik at det blir lettere den perioden jeg skal studere, og heller flytte tilbake igjen i Larvik når jeg er ferdig. Det løser seg. Dette er ikke egentlig noe jeg personlig stresser noe over i det hele tatt, men siden jeg har fått spørsmål om det tenkte jeg å svare på det en gang for alle.

Ønsker alle sammen en fin tirsdagskveld videre!

8 kommentarer
    1. Hei! Så gøy at du kanskje skal på juss. Jeg bor i Bergen og har selv søkt her og i Tromsø. De nevnte har “mye” obligatorisk, mens Oslo har nesten ikke noe. Du kan finne mer ut om dette hvis du går inn på universitets nettsider og finner emnene du skal ta. Håper du kommer inn der du ønsker <33

    2. Hei, er jurist selv fra jusstudiet i Bergen. Mange tar bachelor i Lillehammer eller Universitetet i Agder, før de så går over på master i Oslo, Bergen eller Tromsø. Det er en fin mulighet om du ikke kommer inn i Oslo i første omgang.

      1. Hei du! Morsomt å høre fra noen som går på studiet. Jeg skjønner, men er det ikke vanskelig å søke seg videre fra Bachelor og til master? Hva slags karakterer tar de utgangspunkt i når du søker deg inn videre? 🙂

        1. Studert 3 årig nå. Drar til Danmark til høsten. De følger ikke vanlige VGS karakterer sånn som alle universitetene…

          Det som kreves er et ganske bra snitt på bachelor. Så det er altså muligheter dersom man er bedre på jus enn VGS-fag 🙂

          For øvrig noen bachelor som har svært få plasser ved universitetene, der man kommer inn om man er best.

          Du bør sjekke opp.

          Lykke til!

    3. Hei!

      Ser at du nevner å muligens flytte nærmere Oslo for en periode og så flytte tilbake. Nå er ikke jeg noe mammapoliti, men har dere også diskutert hvordan det kan bli for barna? Evt snakket/skal snakke med barna om der blir aktuelt å flytte? De er jo fortsatt ganske små, men Leo begynner vel på skolen før dere skal flytte og noen barn kan oppleve det som stressende å flytte frem og tilbake mellom byer med tanke på venner og lek. Dette er ikke kritikk altså! Jeg er bare genuint nysgjerrig på om dette er noe dere har diskutert og veid med i alternativet om flytting 🙂 Synes dere er flotte foreldre, og er veldig imponert over hvor godt dere har taklet alle utfordinger med sykdom hos baby og barnehagestart (som jeg vet kan være tøft for alle, og kudos for at dere valgte å ha dem i barnehage selv om du fint kunne gått med dem hjemme!)

      1. Barn er mer robuste enn mange tror.. Selv er jeg skilsmissebarn som derfor har vokst opp med bytting av skole og “fram & tilbake” det gikk helt fint, jeg var en mester i å få meg venner, uansett hvor jeg befant meg 🙂 Har man en trygg “grunnvoll” hjemme med mor & far, går det ofte veldig fint 🙂

      2. Hei!

        Synes dette var et fint innspill. Jeg vil jo helst ikke flytte på barna når de innen den tid antakeligvis er godt på plass på skolen, i tillegg til at vi har skapt oss et nettverk her (både barna og vi) med venner og alt. Eller kanskje vil vi føle at det er riktig? Det kan jo også hende. Uansett, hvis vi ser at det blir vanskelig å flytte på dem, så kan et alternativ være at jeg flytter på en hybel litt nærmere skolen hvor jeg tilbringer noen av de mest hektiske hverdagene kanskje? Det finnes jo mange muligheter, men det er som du skriver viktig å ta dette i betraktning også.

        Selv om jeg ikke tror det nødvendigvis hadde gjort noen skade at vi hadde flyttet på oss (som hun i kommentaren over her blant annet skriver) så er dette noe med flytting noe jeg har vært veldig bevisst på med barna. Dette blir jo veldig hypotetisk, men jeg tenker at det er viktig at vi tenker over disse aspektene også. Tusen takk for både hyggelige ord og godt innspill! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg