SPØRSMÅL OG SVAR: DE MEST PERSONLIGE PÅ LENGE

God kveld alle sammen! Her har jeg hatt en veldig rolig, men koselig helg med mye god mat, lek med barna og kos. Akkurat som en helt vanlig helg hos oss, egentlig. I dagens blogginnlegg (les: kveldens) tenkte jeg at jeg skulle svare på noen personlige spørsmål jeg har fått i det siste – siden det er en liten stund siden sist jeg svarte på spørsmål fra dere som leser ❤️

Bor du sammen med Fredrik nå? – Han har meldt flytting hit, ja, nå har vi vel offisielt flyttet sammen.

Hvordan går det med forholdet ditt til Fredrik nå? – Det går veldig fint. Fredrik er en person som står meg veldig nær og som betyr veldig mye for meg. Jeg er glad for at vi ikke gav opp forholdet vårt.

Ikke frekt ment men hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 år, tenker du ikke at man burde la være få barn før hjernen er ferdig utviklet? – Det at hjernen min ikke er ferdig utviklet er blitt brukt mot meg i alle år, uavhengig av hvor underutviklet min hjerne er påstått å være, så må jeg innrømme at jeg aldri har hørt noen av de rundt oss si at jeg verken er preget av det, eller at det er noen direkte negative virkninger av det som de gjenkjenner hos meg. Siden hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 25 år, sies det også at man før man når denne alderen i stor grad styres av impulser. Jeg kan ikke si at det er noe jeg kjenner meg igjen i. Uansett så hevder også en rekke forskere på motsatt side at hjernen begynner å svikte fra man fyller 25 år. Jeg er lei av å forsvare barna mine og min rolle som mor med tanke på alderen min, barna mine er flotte barn som ikke har tatt noen skade av at de vi er unge (og den underutviklede hjernen min som enkelte kritikere påstår at jeg har). Jeg tenker egentlig at det svarer for seg.

Hvordan går det med søvnparalysen din, som du har skrevet om at du har slitt en del med? – Det går vel egentlig helt OK. Hvis du ikke vet hva søvnparalyse er, har jeg skrevet mer om det nederst i DETTE blogginnlegget. Det er verken bedre eller verre enn tidligere, selv om jeg nå har utviklet en større forståelse av hva som trigger den.

I lys av dine siste uttalelser om plastisk kirurgi og den pågående debatten: Tror du at du ville hatt lettere for å gjennomføre flere operasjoner om du ikke hadde vært blogger? – Jeg skjønner at dette svaret ikke vil gjøre meg noe særlig populær blant dere nå, men ja – det hadde absolutt gjort det enklere. Jeg er for øvrig glad jeg føler det som jeg gjør, for jeg skjønner at flere inngrep for min del bare vil føre til enda flere komplekser, og da er man plutselig inne i en evig runddans hvor man fikser på noe, og så finner nye komplekser – om og om igjen. Dessuten tror jeg det er et veldig usunt fokus – å bruke så mye tid/penger/energi på noe som egentlig er så overfladisk. Det som gjør det ekstra vanskelig er vel at “alle” er enige i at det er overfladisk, samtidig lever vi jo i en verden som er ekstremt utseendefiksert – så hvorfor gjør vi det da, om vi alle er enige i at det er så dumt, feil og overfladisk?

Hvordan går det med karakterene dine på skolen? Er det vanskeligere å få gode karakterer nå som du har barn samtidig, sammenlignet med før du fikk barna dine? – Det går egentlig veldig bra med karakterene mine – men den eneste grunnen til at det gjør det er fordi jeg jobber med skolen hver eneste dag, og har gjort det siden jeg begynte på skolen. Jeg synes det er både enklere og vanskeligere å få gode karakterer etter jeg fikk barn egentlig: Enklere fordi jeg har så mye motivasjon for å gjøre det bra nettopp på grunn av guttene mine. Vanskeligere fordi det er begrenset med tid å ta av på grunn av barna – så det har gått av en del tid om nettene siden jeg begynte på skolen. Ikke hver dag selvfølgelig (!) men før prøver, innleveringer etc. Jeg sier ikke at det er en sunn måte å gjøre det på, men jeg har vært nødt til å gjøre det sånn og det har fungert.

Er du gravid på nytt? – Nei, jeg er ikke gravid. Hvor kommer dette fra? Haha!

Hvordan har du det for tiden? – Akkurat nå har jeg det helt OK – verken mer eller mindre. Jeg er takknemlig for alt jeg har i livet mitt, samtidig som jeg tillater meg å føle på at jeg kan ha dårlige perioder, og at det er helt greit. Og menneskelig.

Tusen takk for at dere leser – jeg gleder meg uten unntak alltid til å oppdatere bloggen, og dere er den eneste grunnen til det. Uken som kommer nå blir både koselig og spennende med Leo sin bursdag og mye annet – og jeg gleder meg vilt til å dele den med dere.

3 kommentarer
    1. Hei.

      Hjernen er kanskje ikke utviklet før man er 25 år, neivel.
      Men her har kvinner fått barn stort sett rundt 20årsalderen i Norge i lang tid.

      I andre land er det helt normalt at jenter (ja det vi kaller jenter) får barn før de er 20.
      Jared Diamond skrev i sin bok “Verden fram til i går”, at han ble svært overrasket da han besøkte Ny Guinea og så hvordan en jente på 13 (eller 14, gidder ikke å hente boka) tok seg av sitt barn på et år som en profesjonell. Han hadde selv fått barn som 40åring og følte seg ikke i stand til å ta seg av barna sine (tvillinger) selv da. Han lurte derfor på hvordan hun kunne takle det så bra å være mor. I løpet av tiden han var på Ny Guinea innså han at barna der hjelper til med å passe på og oppdra andre barn gjennom hele sin barndom fram til de selv blir foreldre.

      Jeg syns det er fullstendig ubegrunnet å kritisere Jessica for å ha fått barn tidlig. Hun er helt sikkert i stand til å ta vare på sine barn på lik linje med meg som ikke fikk barn før jeg var 31.
      Man kan liksågodt bli rådvill om hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner med små barn som 30åring enn som 16åring.
      Selvsagt er det vel logisk at man har en større ro når barnet er planlagt og man er veletablert, men det betyr IKKE at man er en bedre mamma.

      En god mamma er den mammaen som elsker barnet sitt og gjør sitt beste for det.

    2. Det at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 25 er på mange måter det samme som å si at kvinner ikke får mensen før de er 13: det stemmer ikke i alle tilfeller.

      Noen utvikler seg fysisk eller psykisk mye raskere enn gjennomsnittet, andre igjen, er tregere.

      Jeg vet om trettenåringer som er mye mindre følelse/impulsstyrt enn mange på 35+.

      Man bør passe seg for å oppgi konkrete tall og si “SÅNN er det! For ALLE!”, for det stemmer sjelden.

    3. Hei, til neste spørsmålsrunde. Sparer du penger eller går alt til utgifter

      Ha en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg