SVAR PÅ MEST STILTE SPØRSMÅL!

God mandag alle sammen! Her er det planleggingsdag i barnehagen i dag, og siden jeg kun hadde èn skoletime i dag (og vi er ferdige med både vurderinger, og undervisning – det er kun forberedelser til en muntlig eksamen det ikke er sikkert at jeg kommer opp i en gang) så ble det meg som ble hjemme med barna i dag! Synes ikke Fredrik skulle ta en hel jobbdag fri for èn skoletime, spesielt når det ikke er noe viktig som skjer på skolen og vi egentlig bare øver i tilfelle noen av oss kommer opp til muntlig eksamen neste uke. Da kan jeg heldigvis øve hjemmefra også, så da ble det sånn i dag! I dag skal jeg svare litt på de mest stilte spørsmålene jeg har fått inn i det siste.

Hva tenker du om Sophie sitt svar på “Angst føles bedre når man ser fab ut”? (Her refereres det altså til blogginnlegget jeg skrev her om dagen)

– For meg virker det som at hun har misforstått hva kritikken har gått ut på. I hvert fall slik jeg mente min kritikk – nå er jeg for øvrig fullstendig klar over at hun sikkert ikke en gang har lest mitt blogginnlegg, da. Hensikten med mitt blogginnlegg var å få alle av oss til å tenke oss om en ekstra gang når vi snakker om psykiske sykdommer og lidelser, for hvordan det smitter over på andre. For hvordan skal vi egentlig kunne forvente at utenforstående skal kunne male seg et bilde av hvor ille det er å slite med eksempelvis angst, om vi snakker om det som noe som blir bedre bare man ser “fab” ut? Uansett om du tuller, er ironisk, driver med “mørk humor” eller bare valgte å skrive noe for å skrive noe, så handler det fremdeles om hvordan vi snakker om psykiske sykdommer. Og der mener jeg vi alle har et ansvar, enda mer de av oss som har hundretusener av følgere og derfor også mye innflytelse på veldig mange mennesker. Dette blir jo spesielt aktuelt når det var så ufattelige mange som ikke forsto at det var ment som tull, fordi hun også skrev det i et ellers normalt avsnitt. For meg blir det også fullstendig skivebom å kalle alle som reagerer på dette for “generasjon krenk”. Jeg er helt enig i at det er mange som lett lar seg krenke av ting, det er noe jeg selv har skrevet om tidligere på bloggen og som jeg mener er en uting – men hva med å tenke litt over hvorfor så mange reagerer? Reflektere litt rundt det? Mamma og pappa lærte meg en gang at om det, satt på spissen selvfølgelig, er “alle andre” som tar feil og en selv som har riktig – så kan det være lurt å gå litt i seg selv. Det synes jeg er en fin huskeregel. Og hun mister meg også helt når hun skriver at hun “ikke kan se for seg hvordan det er å bli krenket av alt fordi det virker jævlig slitsomt og anstrengende” Det er da ikke sånn at man er en av de som lar seg krenke av alt, bare fordi man mener at denne uttalelsen alene er uheldig og kritikkverdig? 🤔

Hvordan er egentlig forholdet ditt til foreldrene til Fredrik?

– Det er egentlig veldig bra, synes jeg! De er veldig fine og gode mennesker som er gode besteforeldre for barna våre, og som vi er glade for å ha i livene våre.

Nå som du er godt i gang med din skolegang, har Fredrik noen planer om å ta videre utdanning?

– Nei, han har ingen foreløpige planer om det som jeg vet om, i hvert fall. Men kanskje han finner ut at han vil om noen år? Hvem vet! Vi får se hva som skjer. Han har jo fagbrev og jobber ganske mye for tiden!

Er blond din naturlige hårfarge?

– Nei, min naturlige hårfarge er mørk brun og nesten på grensa til svart.

Hvor skal Fredrik og du reise på utenlandsferie?

– Vi vet enda ikke! Haha! Vi tar det tydeligvis med knusende ro og kommer sikkert ikke til å bestille før i slutten av juni eller juli – vi drar jo ikke før i august en gang før det er skolestart. Jeg vet jeg har bedt dere om tips tidligere til hvor vi kan dra, men har dere noen flere så må dere bare komme med det! Det eneste kravet vi har er at vi ikke ønsker å bo på et hotell eller i et område hvor det er masse støy. Vi vil ha rolige omgivelser og masse varme ☀️

Hvorfor har du ikke mer reklame på bloggen din?

– Fordi jeg har satt meg en grense som går på at jeg ikke vil ha flere annonsører enn to ulike per mnd. Dette fordi jeg ikke ønsker å ha en blogg fullspekket med reklame, og fordi det er noe jeg vet leserne mine har satt pris på helt ved oppstarten av bloggen min: Nemlig at jeg ikke har en såkalt reklameblogg. Jeg får fremdeles mange tilbud fra ulike annonsører om å reklamere på bloggen min, for mai måned hadde jeg vel forespørsler fra 6 ulike seriøse annonsører og da takket jeg ja til to av dem. Heldigvis (!) lar jeg meg ikke friste av annonsører som bare er ute etter å tjene penger på at jeg har trofaste lesere som stoler på meg. Har blant annet akkurat takket nei til nok en kampanje med “bloggerpiller”, og dette sier jeg ikke for å kaste skygge over noen, men ærlig talt klarer jeg ikke å forstå hvorfor de virkelige store bloggerne takker ja til sånt? Det er jo som å si indirekte at integriteten ens kan kjøpes for den rette sum med penger?

For hvis jeg kan velge å takke nei til slike tilbud og likevel klare meg mer enn bra, så kan jammen meg de med 30 000 lesere hver dag gjøre det også. Fakta er tydeligvis at de likevel velger å gjøre det, enda man har en rekke studier som beviser at slike piller for hud/hår/å bli brun ikke fungerer ELLER kan kjøpes til en brøkdel av prisen hos helsekosten – og det sier jo sitt. Skjønner det er lettjente penger, men ærlig talt så skjønner ikke hvordan enkelte har samvittighet til å gjøre det! Jeg hadde ikke klart å sove om natten. Selge tull til de som har gitt meg muligheten til å leve av bloggen min, er jo i grunn som å skyte seg selv i foten. Jeg vet at jeg har skrevet om dette tidligere, men dette er noe som virkelig engasjerer meg!

Du skryter av at du ikke har fikset på utseendet ditt, men er jo ganske lett å se at du har gjort endringer med utseendet ditt når man ser hvordan du feks så ut i 2015?

– Jeg har ikke fikset på utseendet mitt. Har nok bare blitt flinkere til å sminke meg, fått lengre hår, etc. Og bare vokst litt opp, rett og slett. Jeg var 16 år i 2015, nå er jeg snart 21 år og det er klart man forandrer seg naturlig på 5 år 🙂 Ser du ut som da du var 16 år?

Hva hadde du gjort dersom Fredrik hadde vært utro mot deg nå? Og kan du spørre Fredrik hva han hadde gjort om du hadde vært utro?

Det vet jeg ikke, det hadde kommet veldig an på. Nå vil jeg bare understreke at det ikke er noen grunn til at vi skulle gjort det mot hverandre, men jeg kan svare ut i fra om det hadde skjedd. Det er jo litt forskjellig hva man definerer som utroskap. Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle svare på, jeg føler på et ansvar for å lære guttene mine at det er uakseptabelt å gjøre mot noen man er glad i. Jeg har skrevet litt mer utfyllende om dette i et blogginnlegg tidligere som du kan lese HER.

Fredrik: “Jeg hadde blitt lei meg, veldig såret og sint, men hadde ikke gått fra Jessica. For det hadde jeg aldri i verden klart.”

Hvilken skole går du på? 

– Jeg går på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.

Jeg undervurderer alltid hvor lang tid det faktisk tar å skrive disse blogginnleggene! Haha! Er det mulig, altså. Tiden flyr når man har det morsomt, og jeg er jo veldig glad i å svare på spørsmål fra dere. Håper dere er fornøyde med svarene jeg rakk i dag, så gleder jeg meg til neste uke og nye spørsmål.

Ha en veldig fin kveld videre!

4 kommentarer
    1. Å dra krenkekortet har virkelig blitt en uting. I dag kan man si hva man vil, være så frekk og nedlatende man bare vil, fordi med en gang noen tør å heve stemmen og si ifra, så drar man med en gang frem krenkekortet.

      Mange av oss burde jobbe mye mer med å kunne ta imot kritikk, og ikke minst tenke mer over hva vi sier.

      Det er noen som alltid kommer unna med å si hva de vil fordi de har krekkortet klart i baklomma.

      Virkelig en uting, og jeg er veldig enig med deg Jessica i det du sier.

    2. Hei, dette er ikke ment som en frekk kommentar, men har du mistet en del lesere i det siste? :/ Siden du har ligget på 3000 en stund nå, pleide du ikke å ha 6000? Tror du isåfall det er på grunn av alle nye ph bloggere?

      1. Hei Maja! Det tolker jeg selvfølgelig ikke som kritikk, bare gøy at du spurte og at du følger med!

        Gjennomsnittet totalt sett så ligger lesertallene mine fremdeles på rundt 5000, som de har gjort siden 2016. Men i perioder er det mer, og i perioder mindre. Slik har det alltid vært, helt siden jeg startet med bloggen i 2015. I februar i år lå jeg på rundt 8000 i gjennomsnitt, nå ligger det på rundt 3000, i desember var gjennomsnittet 4000, og i april var det 6000 som var gjennomsnittet. Etter å ha sett gjennom alle tallene for 2018 og 2019 hittil er otalt sett gjennomsnittet fremdeles altså 5000, men som sagt: bloggtall går opp og ned i perioder, og slik har det alltid vært.

        Det er altså ikke pga ph-bloggere, de kommer hvert år og sånn er det også alltid. Vanligvis er det bare en femtedel av bloggerne (gjerne en eller to) som fremdeles blogger og gir jernet etter noen måneder. Og det synes jeg bare er kult altså, det er plass til oss alle her i BloggNorge mener jeg. Men hvert år er det samme regla: 20 nye ph-bloggere, og etter noen måneder er det kanskje bare to igjen – for det innses at det er mye jobb, og man må holde seg aktuell. For det er klart, akkurat nå er det aktuelt med årets deltakere, men interessen daler gjennom sommeren og til høsten. Da må man jobbe hardt for å holde seg aktuell kan jeg tenke meg, og det er derfor det bare er få igjen etter noen måneder. Neste år kommer det nye deltakere igjen, med nye blogger, og sånn fortsetter det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg