TIL DU SOM SKAL TIL SYDEN I SOMMER

Like før helgen leste jeg artikkelen fra Tv2.no om nordmenn som velger å trosse alle advarsler for å reise på sydenferie i sommer. Og at antallet nordmenn som har planlagt tur til varmere strøk langt fra anbefalte Skandinavia, er nært 300.000.

Da jeg leste dette kjente jeg sinnet mitt koke, men har over helgen omsider fått samlet meg og tenkte å si noen ord. Man når tross alt ikke frem til noen ved å være sint. Men jeg håper, inderlig, at dette blogginnlegget når noen av dere som har tenkt dere på sydenferie i år.

Dere som skal utenlands på sydenferie i sommer, utenfor Skandinavia: Jeg har virkelig prøvd, men jeg klarer ikke med beste evne å forstå dere.

I første omgang har det vært snakk om en enkelt sommer uten sydenferie grunnet en verdensomspennende epidemi (som jeg ikke en gang gidder å begynne å snakke om, simpelthen fordi jeg ikke lenger tror på at det finnes noen som ikke forstår alvoret i dette) Nå blir det muligens enda flere, om alle skal tenke som dere, og dra på sydenferie tross alle advarsler fra flere hold.

Jeg tror dessverre at bortskjemte nordmenn glemmer at det ikke er noen menneskerett å dra på sydenferie hvert år. For ekstra latterlig blir det jo når mange av oss ikke har reist til sydenferie på flere år, frivillig, og så skal noen påstå at det er så hinsides livsviktig at advarsler trosses, og at enda flere liv i verste fall går tapt som en direkte konsekvens av at de velger å trosse advarslene.

I denne saken får jeg litt av samme assosiasjonene som jeg får til gravide som nekter å slutte å spise matvarer sterkt frarådet for gravide å spise, fordi det kan være farlig for barnet i magen: Det er snakk om gitt periode av livet ditt hvor du ofrer noe for noen andre, fordi konsekvensene kan bli så enorme for andre enn deg selv.

Konsekvensene er kanskje ikke så ille for deg selv, men for noen andre. Som i eksempelet om barnet i magen.

Jeg håper at sydenferien smaker bittert i år for dere som likevel velger å dra. Noe sånt ville jeg vanligvis beklaget meg for å si, men det kommer jeg ikke til å gjøre nå.

– Gjerne del blogginnlegget mitt videre for å nå disse menneskene –

9 kommentarer
    1. Jeg er en av dem som har bestilt ferie, i slutten av august. Jeg kommer til å dra. Men ikke for å nyte livet på en solseng med paraplydrink i hånden. Jeg kommer til å reise fordi mannen min bor der, og fordi jeg da ikke har satt han på et halvt år. Siden han er fra et land utenfor EU/EØS, får han heller ikke komme hit som min ektefelle nå som Norge har åpnet for at de som er i forhold med noen (så lenge de kommer fra land innenfor EU/EØS kan komme til Norge). Derfor velger jeg å trosse advarslene, og reise til han.
      Jeg har en samfunnskritisk jobb, og har hele veien sett hvor mange som ikke har tatt hensyn til meg og andre i min jobb.
      Jeg kommer dog ikke til å oppsøke plasser med store folkemengder o.l når jeg reiser. Og vet at stedet jeg reiser til har strenge regler for å forhindre smitte.

    2. Så sjukt enig!! Jeg er 24 og har vært i syden 4 ganger totalt, en sydenferie er faktisk ikke et must!! Jeg kjenner ei som hadde planer om å reise til hjemlandet sitt i Asia i år, men som avbestilte reisen sin. Ho har ikke vært hjemme siden ho flytta til Norge for 10 år siden, familien hennes har ikke møtt ungene hennes en gang, og ho blir hjemme. Så håper for all del at folk tar til vett nå, en liten sydenferie er da ikke store offeret!

    3. Jeg tenker at man kanskje skal slutte å bry seg så veldig mye om hva andre rundt en gjør, for tro meg, de aller fleste har gode grunner til å velge som de gjør, og de andre når man sjeldent inn til uansett.

      Jeg er en av dem som håper og krysser fingrene at min sydentur ikke blir kansellert. Ikke fordi jeg mener det er en menneskerett å dra på sydenferie, ikke fordi jeg skal presse meg inn på fulle restauranter og strender, men fordi jeg som tidlig i 20-årene har kroppen full av leddgikt, som behandles med cellegift og kortisonsprøyter året rundt. Mitt eneste avbrekk fra vonde kortisonbehandlinger er årets sommerferie – da er jeg helt uten medisiner. Kroppen responderer så godt på det varme klimaet, og dette er den eneste pausen jeg får fra et smertehelvette uten like som jeg har levd i siden jeg var en liten jente, som plutselig mistet evnen til å gå på grunn av gikten som startet ved en alder av 3 år.

      Ser du meg på jobben, på gata, i en samtale med en annen mamma i barnehagen eller på en sommerfest ville du aldri gjettet at jeg har kroppsformen til en 90 år gammel dame med åresvis av slitasjegikt bak seg. Jeg utbroderer ikke grunnen til alle valgene jeg gjør til all og hvermannsen, og du hadde antakeligvis ristet på hodet og forbannet min planlagte ferie i år hadde du snakket med meg om årets planer. Jeg er så lei av at man må dømme andre, få andre til å skamme seg over de valgene man tar. Vi snakker så mye om åpenhet, kjærlighet, omtanke og medmenneskelighet. Hva med å ha troen på at mange av dine medmennesker har gode grunner til å velge som de gjør? Rekordmange nordmenn velger å feriere i Norge i år – jeg heier på dem alle sammen. Men jeg heier søren meg også på dem, som av en eller annen grunn, velger å reise til varmere strøk. Jeg håper bare at alle tar med seg sunn vett i bagasjen.

      1. Jeg er også en av de som blir bedre av varmen og som også studerer for å bli reise leder men jeg mener at dette er ikke tiden for meg eller andre å reise selv hvor sengeliggende jeg blir i år.
        Jeg har vært sengeliggende siden jeg var 11 og mine små øyeblikk av glede er reising. I min mening synes jeg fortsatt ikke at det er grunn for meg å reise bort i år.

      2. Jeg er også en av de som blir bedre av varmen og som også studerer for å bli reise leder men jeg mener at dette er ikke tiden for meg eller andre å reise selv hvor sengeliggende jeg blir i år.
        Jeg har vært sengeliggende siden jeg var 11 og mine små øyeblikk av glede er reising. I min mening synes jeg fortsatt ikke at det er grunn for meg å reise bort i år. Dette året her burde være om alle de som kan miste sin mamma eller kjæreste om en person fra Norge drar med smitte til et annet land eller når de tar det med hjem.

        1. Husk at grensene ikke bare åpner én vei, men begge. Utenlandske turister tas nå imot med åpne armer til Norge – 2,2 millioner tyskere hadde planlagt å reise til Norge i år. Om man velger å reise på Norgesferie og vasse i utenlandske turister på den måten, eller om man velger å reise utenlands til langt roligere områder (for jo – de fleste nordmenn ferierer hjemme i år) med sine forholdsregler – det får være opp til hver enkelt å bestemme. Så får man si da, at man håper Norgesferien smaker bittert også. Man er like fullt ansvarlig og eventuelt smittebærende hjemme blant turister.

    4. Hvilke liv går tapt av at noen velger å reise til f.eks. en gresk øy med lavere smittetall enn Norge? Det er større sjanse for å få corona på Norgesferie. Tenker uansett at de fleste oppegående folk forholder seg til hva som tillates av norske myndigheter, fremfor hva enkeltpersoner måtte mene.

      1. Altså jeg tenker mer på hvorfor vi som rike nordmenn skal dra med korona smitte til andre land som ikke trenger vårt bidrag. Selv ser jeg hvordan min mor som bor på tjøme sliter med når Oslo folka skal ned på tjøme og de ikke kan gå i butikken fordi Oslo menneskene gjør at det er risky.

    5. helt tragisk at noen velger og besøke land uten om de abefalte, men sånn er det, Mange tenker kun på seg selv og sitt

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg