TOM FOR ORD

I dag er det en trist dag, i en enda tristere verden.

En svensk kvinne er nå død etter å gjennomført en “Brazillian butt lift” også kalt BBL, ved en klinikk i Istanbul i Tyrkia.. Istanbul, dere, som 90% av toppbloggerne her i Norge som har lagt seg under kniven, valgte å reise til for å få det gjort.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Å spare inn et par tusenlapper på noe som gjøres med kroppen din når du ligger i narkose ved å operere i utlandet, er etter min mening en helt ubegripelig ting å gjøre mot seg selv. Og bare det at det er flere toppbloggere her til lands som har valgt å fronte (!!) disse inngrepene sine som har vist seg å ha en dødelighet på 1 av 3000 mennesker (noe som er latterlig høyt) er så idiotisk at jeg sliter med å finne ord. Jeg blir bare helt tom.

Folk må for all del gjøre som de vil med egen kropp, men når det er allmenn kjent at “alle” toppbloggere og influencere opererer seg i Istanbul, og det går så til helvete med enkelte som opererer seg der – så tror jeg det er enda viktigere å snakke høyere om hva du risikerer ved en slik operasjon. Da SPESIELT i utlandet.

Så da får jeg ta på meg å være sinnablogger, hvis det kan hjelpe å få nådd ut til flere med denne informasjonen.

Ikke bare er det en risiko å operere i utlandet ved klinikker som har et frynsete rykte og sjansen for komplikasjoner er skyhøye, men hva om noe skulle gå skikkelig galt og du er i et helt fremmed land? Hva med om du må legges inn på sykehus, kommunikasjonsproblemer med tanke på ulike språk, forsikringer? Hva med å føle seg trygg og ivaretatt hvis noe skulle gå galt, noe det, i følge alle komplikasjoner knyttet til disse klinikkene i utlandet, er relativt stor sjanse for?

Det kommer fra noen som sitter her flatbrystet, etter å ha fjernet silikon etter store komplikasjoner i fjor høst. Dette gjort i Norge. Her er det i minste et skikkelig sikkerhetsnett, og så vidt meg bekjent er det sjeldent plastiske operasjoner som å legge inn silikon får så fatale følger som å miste livet. Men garantien for alt går bra finnes ikke her i Norge heller. Den finnes ingen steder, for den eksisterer ikke.

Sist gang jeg tok opp dette temaet var da en annen svensk kvinne hadde operert seg ved en slik klinikk i samme by i Tyrkia, Istanbul, og fikk en forferdelig infeksjon. Dette delte jeg på Instastory tidligere i januar med tilhørende link til konto med bilder som kvinnen selv hadde valgt å dele for advare andre. Og la meg bare si det sånn at det er noe av det groveste jeg har sett av operasjoner som har gått galt.

Men det at en kvinne nå, med barn og hele pakka, har mistet livet på grunn av en slik operasjon.. Det tar virkelig kaka. Alle mine tanker går til hennes pårørende♥

Jeg skriver om dette fordi jeg oppriktig mener det er noe alle burde få med seg. Vi lever i en trist verden, og den føles enda tristere i dag.

Ingen operasjon er verdt å risikere livet sitt for.

12 kommentarer
    1. Øhhh.. det blir daglig gjort operasjoner i Norge med risiko for å miste livet. Nøye vurdert av våre dyktigste kirurger i samråd med pasient og pårørende . Tror ikke du vet så mye om kirurgisk fagfelt at du skal uttale deg så bastant.

      1. Hei anonym! Tror du misforsto hva jeg mente, mente at det er en åpenbar større risiko som fører med å operere seg i utlandet på slike klinikker som har et frynsete rykte, dårlige anmeldelser og mange som får komplikasjoner – kontra å operere her i Norge. Skjønte ikke om du mente du var uenig i det? Synes det er unødvendig å legge til “øhh..” og være ufin, vær så snill da. Det koster ingenting å være hyggelig og si i fra på en ordentlig måte. Jeg føler oppriktig talt ikke at jeg har uttalt meg noe særlig bastant her, men om du kunne vist til hvor skal jeg selvsagt se på det 🙂 Etter de komplikasjonene jeg har vært gjennom selv, som endte i en operasjon (gjenstår fremdeles en) samtaler med plastiske kirurger osv har jeg nok en del kunnskap enn de fleste, men noen ekspert har jeg aldri sagt at jeg er altså! Overhodet ikke.

    2. Problemet er vel at du tror du har kunnskap om temaet bare fordi du har opplevd en ting selv, noe som blir rent anekdotisk. Dessuten synes jeg setningen «ingen operasjon er verdt å risikere livet for.» er så bastant man kan få det.

    3. Ingen operasjon er verdt å ofre livet for? Vet du, der er jeg helt enig i det du skriver. Men du kan da ikke mene det? Du har selv, frivillig og helt uten noen som helst medisinsk grunn, latt deg operere, med den risikoen det innebærer, kun for å få større bryster.

      Ikke si at du ikke ble advart, det var vi flere som skrev på bloggen din, men du hadde bestemt deg du. Og du hadde penger til å gjøre det i Norge. Risikoen for å dø under en operasjon er selvsagt til stede uansett hvilket land du velger. Risikoen for å dø av komplikasjoner etter en operasjon er til stede. Så hvorfor påstår du at ingen operasjon er verdt å ofre livet for når du selv vitterlig har vært villig til å ofre livet, levne to små gutter morløs, kun for større pupper?

      Du må gjerne være sinnabloggeren, men ikke vær bloggmoralens vokter, du er ikke bedre enn de som reiser til utlandet.

    4. Hei. Føler dette innlegge blir veldig feil formulert når du selv har valgt å gjennomføre et inngrep. Du ser du skal ta på deg et ansvar som “sinnabloggeren” og fortelle hvor idiotisk det er å fremme kosmetiske inngrep som blogger. Beklager hvis dette sårer deg altså, men du har også vært med på dette. Selv om du har valgt å opererer det i Norge, så kan du ikke rettferdiggjøre at du har vært med på å “normalisere” noe som overhodet ikke er normalt. Ja du hadde nok dine grunner osv, men hold de for deg selv. Jeg mener det ikke blir noe bedre å snakke om sånne inngrep på en offentlig blogg, tvert imot.

    5. Ikke ment som kritikk, mer en konstruktiv tilbakemelding. Litt enig i det de sier over her. Jeg vil tro en del som faktisk er syke og som trenger operasjon for å ha muligheter for å bli friske vil mene at det er verdt det! Det blir i grunn litt dobbeltmoralsk å kalle deg selv sinnablogger og ta opp dette tema og komme med en så bastant uttalelse når du selv har valgt å operere. Veldig enig med deg med tanke på at denne hendelsen er ikke annet enn ufattelig trist.

    6. Egentlig enig med alle de over. Du har selv fremmet kosmetisk kirurgi tidligere, via blogginnlegg om silikon, mens du nå tar avstand fra alt siden du fikk komplikasjoner. Hva hadde du gjort om alt gikk helt greit og du aldri hadde fått komplikasjoner? Jeg tenker du ville beholdt resultatene og postet bilder av resultatet uten å nødvendigvis opplyst om det i hvert blogginnlegg/snap/instagrambilde/etc.

      Jeg synes også det er litt feil når du markedsfører deg selv som det eneste kvinnelige forbildet i bloggverdenen som ikke reklamerer for betakaroten og hårpiller (ref. et tidligere blogginnlegg). Bloggverdenen er stor, og det finnes massevis av bloggere der ute som ikke reklamerer for noen av delene, ei heller plastisk kirurgi.

    7. Når hun sier at ingen operasjon er verdt å ofre livet for, så mener hun sikkert ikke alle operasjoner som finnes. Det går da an å lede litt mellom linjene og se sammenhengen. Det er en vesentlig forskjell på operasjoner som er nødvendig for helsen, og de kosmetiske operasjonene som er et resultat av det som sitter mellom ørene på folk. Det å operere seg når det strengt tatt ikke er behov for det, er en unødvendig risiko. Og dere som gjemmer dere bak «ikke kritikk» osv: ta dere en bolle!

      Synes det er veldig bra at du skriver om dette, Jessica. Du er vel en av få bloggere som faktisk kan kalles et godt forbilde.

      1. Ho har jo selv operert seg kun for å få større pupper. Er ikke det unødvendig så vet ikke jeg.. Viktig tema å ta opp ja, men kanskje ikke rette personen til å rette pekefinger.

        1. Okei, så i følge din logikk her er det altså ikke lov til å lære av feil, angre, og skifte fokus? Jeg har jo lagt meg langflat X antall ganger for at jeg i det hele tatt nevnet operasjonen på bloggen, hva mer vil du jeg skal gjøre? Med all respekt, altså.

    8. Det blir så feil når du som selv har operert gang på gang på gang på gang går ut og snakker imot kosmetisk kirurgi. Syns du melker den situasjonen veldig. Hvis du virkelig er imot det så må du heller la være å skrive om det i det hele tatt. Det er dessuten veldig kort tid siden din egen operasjon og ja kanskje du har skiftet mening men dette blir bare så feil. Én gang ut og advare- ok, men nå har du gjentatte ganger skrevet opp og ned om dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg