TRIST, MEN SANT

Vi har vel alle fått med oss den forferdelige saken om George floyd, som tidligere denne uken kom frem i form av en video som gikk som en farsott på nett: Hvor han ble brutalt drept av politiet, etter å ha blitt pågrepet og lagt i bakken.

Lite provoserer meg like mye som at det i etterkant kommer frem at politimannen som gjorde dette, er siktet for uaktsomt drap. Uaksomt, du liksom. Det er absolutt det mest absurde og dummeste jeg har hørt. Det var et overlagt drap. Kveler du noen slik at de ikke får puste, og de gir beskjed om dette uten at du i det hele tatt reagerer eller stopper med det du driver med – så dreper du noen med viten og vilje. Om du kveler noen med hender eller om du gjør det med knærne dine, er derfor av svært liten betydning. Du kveler noen, og du dreper dem opplagt. Du er på ingen måte uskyldig og du bør derfor bli siktet for overlagt drap – som det jo defineres som.

Og de flerfoldige politifolkene som står rundt og ser på, uten å gjøre noe.. De er etter min mening medskyldige og bør bli straffet på akkurat lik linje som politimannen som fysisk drepte Floyd. Noe annet er uhørt.

Det knuser hjertet mitt å tenke på familien hans og venner samt andre etterlatte, som må se en video av at deres kjære blir drept. Og ikke minst, det knuser hjertet mitt å tenke på hvor mange andre dette har hendt med, uten at noe har fått filmet det.

Fordi

“Rasism isn’t getting worse,

its getting filmed”

Ekstremt trist, men også dessverre noe jeg tror er veldig sant. ♥

7 kommentarer
    1. Enig med deg i at dette var en ytterst tragisk hendelse! Forferdelig sak, som berører så mange mennesker og forståelig nok setter sinn i kok!
      Anbefaler å lese om forskjellen på uaktsomt, forsettlig og overlagt drap. Bør særlig være interessant for deg som har planer om å studere jus.

      1. Ikke sant :-/
        Takk for tips – det skal jeg lese mer om. Har overhode ikke satt meg ordentlig inn i rettsystemet i USA, så jeg beklager om jeg skrev noe galt i dette blogginnlegget. Hovedpoenget mitt er bare at jeg synes det er latterlig at han skal dømmes for noe annet enn at drepte Floyd med intensjon om å gjøre nettopp det. <3

    2. Enig med L over her, det virker som du ikke forstår helt forskjellen på overlagt, forsettelig og uaktsomt drap.

      I tillegg er det viktig å notere seg at USA har et helt annet lovsystem enn Norge, så du kan ikke sammenligne en rettssak hvor noen er siktet for overlagt drap i Norge og 1st eller 2nd Degree i USA. Det er en grunn til at han så langt er siktet for 3rd degree. Poenget er at han må dømmes for drap, og det er mye lettere å bevise og være ‘sikker’ på at han vil bli dømt ved å tiltale han for 3rd degee. Bevisene for drap er klare, selvsagt, så dømt vil han bli ved denne tiltalen. Ved både 1st og 2nd er det naturlig nok vanskeligere å bevise skyld, og dersom dette ikke går vil han ende opp som frifunnet. Det funker ikke som det gjør i Norge.

      1. Sånn for ordens skyld: Jeg har ikke gjort noe som helst for å prøve å forstå det og vil gjerne lese mer om det. Ikke kan jeg skryte på meg at jeg har satt meg noe særlig inn i rettssystemet i Usa, heller. Haha 🙂

        Hovedpoenget mitt er bare at jeg synes det er latterlig at han skal dømmes for noe annet enn at drepte Floyd med intensjon om å gjøre nettopp det. <3

        1. Ja, jeg skjønner det. Men du må også forstå hva overlagt drap er når du påstår det er handlingen.

          Skjønner også at du ikke har satt deg inn i det, det kan være vanskelig å forstå for oss nordmenn.

          Selvsagt virker det latterlig for oss i Norge (med et helt annet rettssystem) at han skal dømmes for noe ‘mindre’ enn det han har gjort, men det er ikke poenget nå. Ved å sikte for 3rd degree fokuserer man på at et drap faktisk har skjedd, og å bevise dey. Når man endrer siktelsen til 1st degree blir fokus noe helt annet, og sjansen for frifinnelse kan dessverre være altfor stor.

    3. Flott med den presiseringen, Anonym 12:53! Det er så viktig å ha forståelse for det enkelte lands jurisdiksjon, selv om det er annerledes enn hos oss. Som du sier; ved å sikte for 3rd degree sikrer man at vedkommende blir dømt med de bevisene som foreligger nå. En 1st degree-siktelse (tilnærmet overlagt drap) stiller krav til bevis om at det var en planlagt handling. Da ville sjansen for frifinnelse vært tilstede.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg