UKENS SPØRSMÅL: FORLOVELSE, MAMMAPOLITIET, OG TÅRER I ØYNENE

God kveld alle sammen! Jøss, det ble litt senere enn planlagt, dette blogginnlegget her. Sånn ble det i dag! Jeg holder på å pakke til vi reiser til familien min i Gjøvik i morgen, skal love dere at det er litt kaos her hjemme nå som vi pakker. Og jeg innser sakte men sikkert hvor hinsides mye klær vi har! Jaja, uansett er det godt å være i gang med pakkingen, men jeg tror det blir en noe sen kveld for min del. Haha!

I dag tenkte jeg at jeg skulle svare på ukens spørsmål, som er fra de siste ukene siden jeg ikke har hatt den spalten på bloggen min på en stund nå – det har rett og slett bare blitt nedprioritert. Men dere sender jo inn såpass med spørsmål at det alltid er mye å svare på når jeg først lager disse innleggene, da. Og det er ordentlig hyggelig synes jeg. Jeg tok ikke for meg alt for mange spørsmål denne uken, men bare send på Snapchat, Instagram, eller Facebook-siden min dersom du har noen til neste gang. Og håper dere er fornøyd med svarene mine denne gang!

Spørsmål til spørsmålsrunde: hvor mange i familien din leser bloggen din, eventuelt hvem? – Jeg vet at søstrene mine stort sett leser bloggen, mamma også. Pappa er også innom hver dag for å gi meg et klikk sier han, haha. Hvor mange ellers utover i familien som leser bloggen vet jeg faktisk ikke.

Hvordan går det på skolen? – Det går bra! Jøye meg altså, kan dere tro at jeg til høsten bare har ett år igjen på videregående før jeg har studiekompetanse og kan studere videre…? Får nesten tårer i øynene av tanken – dette betyr så mye for meg, og jeg har kjent så på å måtte jobbe hardt for resultater dette året. Jeg er stolt av meg selv etter dette skoleåret, men aller mest er jeg takknemlig over alle de fine menneskene jeg har i livet mitt, inkludert dere lesere, som har støttet meg og heiet meg på underveis.

Hva er dine tanker rundt å reise bort fra barna? Siden du har snakket om at Fredrik og du skal på ferie utover sommeren. – Dere som følger bloggen fast, vet antakeligvis at jeg i utgangspunktet ikke er noe begeistret for å dra fra barna. Det er jeg heller ikke når det kommer til å reise bort fra dem på ferie, men jeg forstår jo at barna ikke har vondt av å være hos noen andre enn oss den tiden det eventuelt skulle bli aktuelt. Grunnen til at det har blitt et tema å dra alene på ferie, kun Fredrik og meg, er fordi vi aldri har reist på noe sammen – og at en ferie med barna ikke blir noen egentlig ferie. Vi lever en slitsom og hektisk hverdag (som de fleste andre småbarnsforeldre) – og noen dager til å sove, slappe av og lade opp tror jeg ville gjort godt.

Kan du skrive hva slags karakterer du får? – Dette spørsmålet fikk jeg fra flere lesere, og ja, jeg kan skrive litt om karakterene mine. Men ikke før jeg har fått alle standpunktkarakterene mine, haha! Hittil har jeg bare fått tilbake én.

Har dere forlovet dere? – Fredrik og jeg har ikke forlovet oss, nei! Skvatt litt når jeg leste dette spørsmålet, gitt. Tiden er nok ikke inne for det helt enda. For min del er det heller ikke noen stor drøm å gifte meg, men det er kanskje litt tabu å si? Føler litt på at det er veldig forventet at det skal være sånn for kvinner.

Kan du begynne å legge ut bilder når du kjøper nye klær til deg selv og Leo og Noah? – Hvis det er noe dere synes er interessant: Ja, absolutt. Inspirasjons-blogginnlegg de gangene jeg kjøper klær til barna kan jeg i hvert fall få sikret!

Hei! Har lest bloggen din lenge og har et spørsmål til spørsmålsrunde. Husker godt da du ble kritisert fordi mange lesere mente du aldri kom til å komme deg tilbake på skolebenken. Jeg støttet deg da og støtter deg nå. Hva tenker du om de som sa det nå? – Jeg tenker at de tok feil. Utrolig koselig at du har lest bloggen så lenge ❤️

Vet du nå når Se&Hør intervju kommer ut? Kommer det både i blad og på nett? – Jeg vet ikke noe mer enda, nei. Jeg skal gi beskjed her på bloggen! Vet ikke om det kommer begge steder, men kan gi beskjed om dette også.

Når har du bursdag og hvilket år er du født i? – Jeg har bursdag 7 juni og er født i 1998.

Hva tenker du om mammapolitiet? Har du opplevd at mange har “arrestert” deg gjennom bloggen, i kommentarfeltet osv? – Nå skal jeg være helt ærlig og håper dere kan lese dette i en snill tone. Jeg har nevnt dette en gang tidligere, men når dette spørsmålet har dukket opp igjen tenkte jeg at jeg kunne skrive det en gang til. Jeg har lest så mye om mammapolitiet, og jeg tror det er mange som forveksler litt når det kommer til dette. Jeg husker jeg så en diskusjon mellom to mennesker i en eller annen Facebookgruppe for en stund siden. Mamma nr 1 la ut bilde av sønnen sin på Facebook som satt i bilsetet sitt, og skrev noe koselig om dagen de hadde hatt sammen. Etter en stund kommenterer en mamma nr 2 at hun bare ville gi beskjed om at dette bilsetet var veldig gammelt og utrygt, at hun jobbet på en barnebutikk og at hun hadde god peiling på bilseter, og at det er sterkt frarådet at små barn sitter fremovervendt i bil. Hun var høflig, men det hadde selvfølgelig vært enda bedre om hun hadde sendt privat melding istedenfor å ta det så “offentlig”. Mamma nr 1 ble rasende og ropte mammapoliti med en gang. Men er det egentlig det? Det er jo fakta at det er sterkt frarådet at barn sitter fremovervendt i bil. Og har man en fryktelig gammel bilstol, så er det jo uansett hvordan du vrir og vender på det, ikke det tryggeste for barnet ditt. Det var nok ikke gøy å bli konfrontert på den måten, og som sagt støtter jeg ikke at hun skrev det offentlig når hun kunne sendt melding istedenfor. Men det hun skrev var jo sant, og da er det fint at noen sier i fra. Er det ikke?

Jeg tenker dessuten at det er viktig å skille hva som er hat, og hva som er ment som kritikk. Det er forskjell på kritikk og hets! Det har jeg snakket mye om her inne på bloggen, opp i gjennom årene.

Så klart, jeg har jo opplevd at folk har vært ukoselig med meg gjennom bloggen og som har arrestert meg litt. Men samtidig tenker jeg at folk flest ikke gjør det fordi de er en aktiv del av mammapolitiet som er bedritne kjerringer som ønsker å gjøre livet surt for andre, og som ønsker at andre mødre skal føle seg jævlig. Jeg liker å tro at mye av det er sagt og gjort i beste mening, og som i eksemplet jeg nevnte ovenfor, at mye av det som blir stemplet som mammapoliti egentlig er mødre som bare bryr seg mye, og som er opptatt av å informere om de ser noe som de mistenker ikke er til det beste. Og at det kanskje også er enklere for oss mødre å ta det litt ekstra personlig nettopp fordi det går på den viktigste rollen man har, mammarollen. Den man er for barna sine. Som mamma vil man jo gjøre alt riktig hele tiden fordi man elsker barna sine og kun vil at de skal ha det aller beste. Ligger det noe i dette, tror dere?

Ha en flott onsdagskveld videre, vi snakkes om ikke så lenge!

8 kommentarer
    1. Hei! Så godt at du ikke mener det er feil å si ifra at noen bruker feil sete eller stilling på barnesete i bilen! Regner med du synes det er like greit å høre at en del av oss synes det er forferdelig å bruke barna sine for å tjene penger?

      1. Hei Ellen!

        Snakker du om det faktum at jeg blogger og diskusjonen med eksponering av barn? Skjønner ikke helt hva du mener med “å bruke barna for å tjene penger”, da jeg sjeldent legger ut nye bilder av dem, ei heller bruker dem i reklameoppdrag jeg har i forbindelse med bloggen. Bloggkontrakten jeg har med Egmont, har ingenting med mine barn å gjøre. Det stemmer for øvrig at jeg skriver en foreldre-relatert blogg, og for min del er det viktig å skjerme barna – men når jeg skriver om min hverdag og mitt liv, utelukker jeg ikke barna som om de ikke skulle vært en del av mitt liv. Det skjønner kanskje du også at blir litt rart? Selv om man selvfølgelig skal og bør skjerme dem.

        Med det sagt – jeg har da aldri antydet eller ment noe som helst annet enn at det er helt greit at noen synes det er feil å eksponere barna sine (til den grad jeg gjør det) på blogg og sosiale medier? Tvert i mot har jeg vel i løpet av X-antall blogginnlegg jeg har skrevet om tematikken, sagt at det er fullstendig OK at noen har et annet syn på dette enn meg. Kommentaren din kom egentlig skikkelig overraskende på meg, med tanke på mengden blogginnlegg jeg har skrev om temaet og at jeg alltid (!) har nevnt at det er helt greit at andre har et annet syn og en annen mening enn meg 🙂 Og det mener jeg virkelig!

        Ønsker deg og dine en fin 17.mai-feiring når den tid kommer! Og skulle det være noe du lurer på omkring dette temaet og mitt tilfelle, er det selvfølgelig bare å spørre 🙂

      2. Synes det er helt greit å ha en mening uten å være frekk og nedlatende, både når det gjelder eksponering av barn og bruk av bilsete…

    2. Det hadde ikke vært rart i det hele tatt om du hadde utelatt barna dine fra bloggen. Det hadde, for meg, satt deg i skikkelig respekt. Du hadde gitt barna dine muligheten til å skape sin egne digitale identitet, du hadde beskyttet dem. Selvom du skriver at du sjelden legger ut bilder av dem hadde jeg kjent dem igjen med en gang hadde jeg møtt dem.
      Jeg tenker at dette kan sammenlignes med at jeg hadde lagt ut bilder og skrevet om deg uten din samtykke. Jeg tipper du aldri hadde syntes det hadde vært ok. Så hvorfor er det ok når det gjelder mindreårige og spesielt sine egne barn. Det er utenfor min fatteevne.

      Men.. Ønsker deg og dine en god 17 mai feiring!:)

    3. Helt enig med leser over her! Veldig bra sagt. Jeg legger ved denne linken til bloggeren Fru Johansen hvor hun plukker fra hverandre alle “gode” grunner diverse bloggere bruker for å rettferdiggjøre at de deler bilder og tekst om barna sine med alle som ønsker å se dette. Anbefaler alle å lese innlegget hennes.

      http://frujohansen.no/?p=6211

    4. Du fikk vel også kommentar på bilsete til Leo engang, for at den nakkestøtten var ikke riktig stilt inn. Så flott når folk sier ifra. MEN, Det er jo ikke mammapoliti, det går vel mer under de som prøver å finne feil med alt. Hvis det er litt kjølig i luften ute, og de blander seg i hvorfor barnet feks ikke har på seg lue? Eller de kommenter negativt hvis man legger ut et bilde av at barnet spiser MC Donalds mat osv. Det er ikke greit i mine øyne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg