UKENS SPØRSMÅL: JENTE ELLER GUTT, ANDRE BLOGGERE OG HOUSE-TOUR

Hei alle sammen! Jeg har fått inn så mange spennende, morsomme og koselige både spørsmål og meldinger i dag etter å ha informert om at dere kunne stille meg spørsmål til denne spalten på både Instagram og Snapchat. Jeg skulle ønske jeg hadde tid til å svare på absolutt alle! Jeg håper uansett at dere er fornøyde med svarene, og at dere liker dagens blogginnlegg ❤️

Har Fredrik noe forhold til barna eller er du alenemamma? – Fredrik har masse med barna å gjøre, det har han hatt helt siden de ble født. Han er den fødte pappa!

Er det noen grunn til at du har valgt å bli veganer fremfor vegetarianer eller pescetarianer? – Ja, grunnen til det er at jeg ikke ønsket å støtte verken kjøttindustrien eller meieri-industrien, etter å ha gjort såpass mye research som jeg gjorde. Samtidig, synes jeg det er en råflott at man bare kutter ned kjøttinntaket generelt – om man er veldig avhengig av kjøtt og kjøttprodukter. Det viktigste er jo å kunne gjøre noe, kontra å ikke gjøre noe i det hele tatt. Kjøttproduksjon er tross alt det som forurenser miljøet vårt mest på verdensbasis, og det sjokkerer meg enda. Det å være vegetarianer er også utrolig bra! Man må ikke gjøre en så radikal endring som det å bli veganer for å gjøre en forskjell for miljøet og dyrene, det synes jeg er viktig å huske på.

Kan du ha house-tour snart? – Jeg har en House-tour video liggende ute på Youtube, men jeg skal få til å vise litt mer av leiligheten på Snapchat (@Mammasom16) og/eller Instastory (@Mammasom16). Koselig at dere etterspør dette, jeg synes det er gøy å vise dere hvordan vi bor.

Har du fått med deg at delstaten New York nå har gjort abort lovlig helt frem til fødselen? Tanker om det? – Takk til deg som tipset meg om dette i kommentarfeltet, for dette hadde gått meg hus forbi. Jeg får helt vondt i sjela av tanken på abortere fostere som fint kan overleve utenfor magen, og det kan de såvisst i niende måned! Hvor skal da grensen mellom det som nødig må kalles mord og abort gå? Vi skal være takknemlige for muligheten vi har med abort. Vi skal og burde ikke misbruke muligheten, og hvert fall ikke bytte den ut med prevensjon, eller øke grensene så drastisk at hele svangerskapet er så og si fullført – for vi møter et ekstremt vanskelig etisk spørsmål idet vi på sykehuset har leger og jordmødre som jobber for harde livet for å redde det ene barnet, mens man i naborommet selvaborterer et som er akkurat like gammelt. Især i de tilfellene hvor det ikke finnes noen tungtveiende argumenter for hvorfor man skal gjøre det! Det er et hån, og jeg blir faktisk ordentlig             forbanna.

Gjør du noe spesielt for å ha overskudd til å rekke gjennom alt, eller er du bare beintøff med en helt fantastisk stå-på-vilje? Digger deg, håper du, kjæresten og guttene har hatt en herlig helg! – Ble så glad nå av å lese dette. Jeg trener litt for å få overskudd, ellers er det ikke alltid jeg egentlig har overskudd – men likevel klarer å få ting gjort simpelthen fordi jeg tvinger meg selv litt. Det må til!

Hvor gammel er du nå? – Jeg er 20 år gammel. Eller, 20 og et halvt da – jeg fyller 21 år i juni.

Ikke et spørsmål, men du er så vakker! Så flink blogger, den beste mener nå jeg. – Det er virkelig så koselig å høre, dere aner ikke. Tusen hjertelig!

Angrer du noen gang på at du ble mamma så ung? – Nei, det har jeg aldri angret på. Jeg har tvert i mot takket meg selv hver eneste dag for at jeg fulgte hjertet mitt, selv om jeg var ung.

Håper du ditt neste barn blir en jente? – Nei, hvis jeg skulle ha ønsket noe så håper jeg at mitt neste barn blir en gutt. Nå har jeg jo så mye erfaring med å være guttemamma, og synes det er så stas. Men så klart, det ville jo ikke vært noe mindre stas med ei jente – jeg føler meg kanskje bare tryggere på gutt siden jeg allerede har to stykker. Haha! Ikke at kjønnet på et kommende barn egentlig er av betydning.

Hva synes du om Anna Rasmussen? (Mamma til Michelle) – Dette spørsmålet har jeg fått SÅ uendelige mange ganger, jeg har alltid latt være å svare – men i dag tenkte jeg å svare siden dette tydeligvis er et så etterspurt spørsmål. Jeg kjenner ikke Anna personlig, så jeg kan selvfølgelig bare svare basert på det inntrykket jeg har fått av henne “utad”. Jeg synes det er synd å se hvordan hun sletter unna alt av kritiske spørsmål og kommentarer, fordi kritikk er sunt og bra og noe vi alle trenger for å bli bedre. Jeg synes også det er synd hvordan hun har opptrådd mot meg personlig – for de som husker, hadde vi en uenighet tilbake i 2015 da hun hadde et par-tre blogginnlegg som var regelrett kopiert fra meg. Dette prøvde jeg å gi beskjed om, men hun slettet bare unna og blokkerte meg over alt. Jeg skulle likevel holdt meg for god til å ta det offentlig, så akkurat det har jeg personlig beklaget meg for i etterkant ovenfor henne. Jeg har ingen problem med å beklage meg. Jeg har vist henne støtte offentlig når hun ventet sitt tredje barn, skrevet støttende kommentarer offentlig (men til og med det blir slettet av henne) og prøvd å hilse på henne på bloggmøter, men hun ignorerer og er ikke interessert. Helt greit så klart, men jeg har åpenbart ikke det samme inntrykket av henne nå som jeg hadde før jeg startet bloggen. Med det sagt, har jeg skjønt at hun har hatt noen tøffe år, og som en del andre bloggere har hun fått mye pes hun ikke har fortjent. Jeg tror virkelig hun er en god mor for barna sine, og ønsker henne oppriktig alt godt. ❤️

Ha en god kveld videre! Nå står skolearbeid og tid med besøket mitt fra Gjøvik på planen, før det er ny skoleuke fra i morgen av. Håper dere har hatt en like koselig helg som meg!

9 kommentarer
    1. Dette med abortloven i New York.. Det er ikke sånn at enhver gravid kvinne kan gå gjennom store deler av svangerskapet for så å bestemme seg for at “nei, jeg vil ikke bli mamma likevel, jeg” og få utført en abort.

      Den nye loven om abort som det har blitt så mye spetakkel rundt, sier at man kan få utført en abort helt frem til fødselen dersom 1) det er grunn til å tro at mor ikke vil overleve fødselen, eller 2) det påvises såpass sterke misdannelser eller en såpass sterk funksjonsnedsettelse hos barnet at barnet aldri vil være i stand til å fungere i samfunnet sosialt, at det vil leve et veldig kort liv, og/eller at barnet konstant vil være preget av svært sterke, fysiske smerter i løpet av livet.

      Så det er litt mer rundt dette enn bare “nå kan man ta abort når som helst i svangerskapet”.

      1. Så utrolig fint at du sa i fra! Det var jeg ikke klar over. De artiklene jeg leste om lovendringen la det frem på den måten jeg tolket det, så her tar jeg fullt og helt selvkritikk og skulle ha sjekket flere steder før jeg svarte på spørsmålet. Tusen takk for at du gav beskjed! 🙂

    2. Må bare. Kommentere det ene spm ang om fredrik har samvær med barna, eller om du er alenemor. Siden du ikke er sammen med bf, så er du jo alenemor. Det har jo ikke noe med samvær og gjøre. Ville bare kommentere det, siden det er feil.

    3. Geez, jeg kjenner jeg blir så oppgitt over Anna. Damen har 3 barn, men fortsatt hjernen til en 12 år gammel jente. Mer bortskjemt kvinne skal man lete lenge etter. Hun har sperret alt av kommentarfelt og instagram, så det ikke er mulig å gi henne kritikk heller. Det er mange barn og unge som ser opp til henne, og da er det viktig at hun får beskjed når det er noe upassende eller støtende hun blogger om. Aaagh, jeg blir så jævlig irritert over at datteren min skal vokse opp til «forbilder» som hu der.

    4. Ikke spre fake news da?! Skremmende at du ikke sjekker kilder, men blindt stoler på hva kommentatorene skriver.

      «Tirsdag denne uken signerte guvernøren i delstaten New York i USA en ny abortlov som tillater abort etter uke 24.

      Abort på fostre etter uke 24 er nå tillatt hvis barnet ikke er levedyktig eller hvis det er fare for kvinnens helse.

      Dette melder flere amerikanske mediehus, deriblant CNN.»
      https://korsetsseier.no/2019/01/24/tillater-abort-frem-til-fodsel/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg