UKENS SPØRSMÅL: KRITIKK, KOMMENTARER OG JODEL ++

“Har du betenkeligheter med å sende barna i barnehagen mtp koronasituasjonen?” – Det er mye uenigheter om dette og det forstår jeg godt. Jeg ser absolutt begge sidene av denne saken med å åpne barnehagene VS å holde de stengt lenger. Det handler jo om det mest dyrebare vi har, barna våre. MEN! Å se enkelte mødre rakke ned på andre mødre som sier de kommer til å sende i barna sine i barnehagen ved å slenge ut fraser som “Ja ja, gjør som du vil, MITT barn skal i hvert fall ikke være noen forsøkskanin” er faktisk ordentlig stygt. Ærlig talt, vær et forbilde for de barna du selv har og oppfør deg ordentlig, snakk til dine medmennesker på en ordentlig måte. For det er lov å være uenig og ytre sin mening, men vi burde tenke over hvordan vi bruker ordene mot hverandre. Især i en tid som denne, hvor det å være et medmenneske er viktigere enn… Ja, noen gang! Jeg stoler for øvrig mer på myndighetene, enn selvutnevnte koronavirus-eksperter på Facebook og Instagram. Det er såpass lite smitte her jeg bor at jeg har ingen betenkeligheter med å sende i barnehagen når den åpner igjen og myndighetene godkjenner dette. Lokalavisen uttalte blant annet før helgen at “Alle foreløpige smittede vet vi på grunn av sporing hvem er smittekilden til” her i Larvik. Vi omgås jo ingen i risikogruppene eller noe uansett. Går smittetallene opp igjen, før planlagt bhg-åpning eller etter det, tar vi selvfølgelig barna ut av barnehagen asap. Da ville jo også myndighetene stengt alt på nytt og skrinlagt åpningen.

Hadde jeg bodd i Oslo/Viken med utbredt smitte ville jeg antakeligvis tenkt mer på å holde hjemme. Akkurat det synes jeg også det blir lite fokus på, debatten blir liksom så sort hvitt og det finnes tydeligvis ikke nyanser. Enten er man en egoistisk mamma som sender i barnehagen og ikke bryr seg om barnet sitt, eller så er man en god mamma som holder dem hjemme. Det er faktisk forskjell på hvor i landet man bor. Selvfølgelig forstår jeg at du heller mot å holde hjemme om du bor i områdene med mye smitte! Det blir jo noe helt annet enn å sende i barnehagen i områder hvor det er lite smitte..

“Dette er overhode ikke ment som kritikk, men jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor du fortsatt kjøper, lager og serverer animalsk mat til barna dine når du selv følger et plantebasert kosthold? Har ofte hørt plantebaserte foreldre forsvare dette med at de vil la barna velge selv, men å servere dem kjøtt og andre animalia er jo også et VALG man tar på deres vegne. Alle foreldre vil jo det beste for barna sine og hvis du mener plantebasert er det rette valget, hvorfor viderefører du ikke dette valget til barna dine?
Takk på forhånd” – Takk for godt spørsmål! Først og fremst fordi det ikke er mitt valg å ta. Det hadde vært lett for meg å si at “Dette bestemmer jeg fordi jeg er moren deres” og dermed sørget for at de kun spiste plantebasert, men de er ikke en forlengelse av meg, men egne individer – og de skal få ta egne valg. En ting er at man tar hensyn til helseaspektet når det kommer til feks å spise kjøtt ved å ikke servere barna sine kjøtt hver eneste dag, i og med at det er ganske kjent at inntak av bearbeidet kjøtt øker risikoen for hjerte og karsykdommer, og blant annet kreft.  Jeg er enig i at det å servere dem kjøtt, egg og melkeprodukter også er et valg, men dette handler også om at det ikke er alle alternative matvarer de liker (de har aldri testet ut å være veganere altså – men de har jo fått smake på mye av min mat og jeg har sett hva de har likt og ikke) jeg som er voksen vet at siden jeg ikke spiser kjøtt, så må jeg få i meg nok jern på andre måter – og kan da velge å spise ekstra mye av jernrike veganske produkter: for eksempel grønnkål, bønner, og grønne linser for å nevne noe. Barna mine er ikke veldig glade i verken bønner elle grønnkål – i hvert fall ikke i den grad at de kunne spist såpass mye at det hadde holdt til hva kroppene deres trenger hver dag. Slik er det med mange andre næringsstoffer og vitaminer også – og det blir vanskelig å erstatte en viktig matkilde i kostholdet deres dersom de ikke liker det som er alternativet. Jeg er ikke villig til å ta noen sjanser med barna mine, eller at de skal risikere å bli feilernærte  – så derfor ble det løsningen. ♥

“Hva er det beste med å være guttemamma? Venter en gutt snart og har en jente fra før. Gleder meg til å få en liten guttebass i hus også.” – Gratulerer så mye! Nå har jo ikke jeg noe å sammenligne med, holdte jeg på å si, siden jeg kun har gutter – men det at det alltid er noe som skjer på grunn av energinivået deres synes jeg er helt herlig. Jeg har lyst til å si alt! Å være guttemamma er helt fantastisk fint. Det er sjeldent noe oppstyr rundt hva de skal ha på seg for eksempel (har hørt mange morsomme historier fra venner jeg har som er jentemødre, hvor det ofte er en kamp hva de skal ha på seg om morgenen, og de vil ha på seg kjoler i barnehagen osv) akkurat det problemet har ikke jeg hatt, men når alt kommer til alt så handler det jo om personligheten deres. Så jeg vil si at det er ufattelig mye fint ved å være guttemamma, men det er vanskelig for meg å trekke frem spesifikke ting som nødvendigvis er knyttet til det at jeg er mamma til gutter. Masse lykke til med resten av svangerskapet, å være tobarnsmamma og se søskenkjærligheten mellom barna ens er noe av det fineste som finnes♥

“Hvordan har du motivasjon til å gjøre det så bra på skolen?” – Jeg har enorm viljestyrke, så når jeg bestemmer meg for noe går jeg 100% inn for det og sørger for at jeg klarer det. Ellers har jeg funnet gode studieteknikker som funker for meg! Motivasjonen tror jeg man må finne selv, uansett hvordan man finner den. Om det er motivasjon du får av gode karakterer eller tanken på drømmejobben, eller kanskje noe helt annet. Det er for øvrig helt normalt at den kan dale i perioder, akkurat nå har jeg ikke en veldig god periode med tanke på motivasjon fordi det har vært så styrete å ha digital undervisning med begge barna hjemme på “fulltid” – men likevel tvinger jeg meg selv til å lese for å holde tritt på kveldene.

“Har du kontakt med andre bloggere?” – Ikke sånn at jeg møter noen av dem jevnlig, nei. Men jeg snakker med Martine Halvorsen fra tid til annen, som er superhyggelig og støttende!

“Kan du anbefale noen god sko til de små? Skal kjøpe til vesla” – Nå vet jeg ikke akkurat hva slags sko du er på jakt etter, men jeg har vært utrolig fornøyd med Kavat til guttene mine. Både som lære-å-gå-sko og joggesko nå i nyere tid! Bare en liten anbefaling her, altså.

“Blir du noen gang sur eller lei deg når du får stygge kommentarer?” – Jeg blir ikke lei meg, men jeg kan bli ganske sur om jeg føler at jeg får urettferdig kritikk. Jeg tror for all del ikke at jeg alltid gjør alt riktig, tvert i mot. Jeg synes selv at jeg har ganske greit med selvinnsikt, og det koster meg virkelig ingenting å innrømme feil og legge meg flat om jeg har gjort noe eller sagt noe som ikke var greit. Men av og til kan jeg kjenne på akkurat det, ja, at jeg føler jeg kan få en del urettferdig kritikk i forbindelse med bloggen og mine andre sosiale medier – fordi jeg antakeligvis ikke er så “likandes” som en del andre bloggere. Det at jeg muligens ikke er like “likandes” som andre er jo en ting, det i seg selv har jeg null problem med å akseptere da jeg heller vil være meg selv. Men for eksempel, enkelte bloggere slipper jo unna med å reklamere for det ene shady produktet etter det andre – mens jeg får kritikk selv når jeg promoterer barnebøker. Skjønner dere hvor jeg vil hen? Selv synes jeg det skal ganske godt gjøres å kritisere det å fronte barnebøker og lesing, men det er mulig jeg er inhabil. Haha.

“Kan du dele flere barnevennlige oppskrifter?” – Dette spørsmålet har jeg fått både på Instastory og Snapchat nå, så jeg tenkte jeg kunne ta det med her også. Klart jeg kan! Jeg holder også på med et blogginnlegg om hvilke næringsrike og sunne matvarer man kan lure inn i ulike retter slik at kresne barn spiser dem. Det er noe jeg har en del erfaring med så her har jeg faktisk noe å bidra med!

“Hvor er den statuen dere har i vinduskarmen deres fra?” – Den er fra Jotex, null reklame og jeg har betalt fullpris.

“Kan du vise mer av leiligheten deres?” – Det kommer en oppdatert house tour i løpet av sommeren! ♥

“Hvilke influencere liker du egentlig?” – Jeg vil ikke blande hva slags profil noen driver på Instagram eller blogg med det mennesket de er, jeg tror på at de aller fleste mennesker er gode og det finnes mange flinke folk der ute som jeg liker. Men at jeg fort mister respekten for hvem de er på sosiale medier når de reklamerer for shady greier er likevel ingen hemmelighet.

“Hva synes du om alt som blir skrevet på appen Jodel om bloggere?” – Synes det er en salig blanding av hets og konstruktiv kritikk der inne. Jeg forstår at flere bloggere synes det mange skriver der inne er på kanten, og jeg tror ikke egentlig utenforstående som ikke er offentlige personer i en eller annen grad, forstår hvordan det kan føles. Jeg prøver alltid å ha litt selvironi om det skrives om meg, enkelte ting er jo faktisk ganske morsomt og treffende også.

3 kommentarer
    1. Kommenterte dette på instastoryen din i går også, men skriver det også her: Jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver som svar til
      spørsmålet:
      “Har du betenkeligheter med å sende barna i barnehagen mtp koronasituasjonen?”

      Jeg har ikke selv barn, men jeg jobber i barnehage.

      (Jeg bor i Viken og jobber i Oslo)
      Jeg er klar til å «brette opp arma» å stå klar for å ta i mot barna i barnehagen jeg jobber i, på mandag. Jeg gleder meg til å se dem igjen, og tenker at vi bare må gjøre det beste ut av det. Nå skal jo barnehageansatte/barn med symptomer testes, og det er heller ikke sikkert alle kommer til å sende barna sine enda,

      Jeg er i risikogruppe pga astma og overvekt, men er mer redd for å bli smittet på vei til/fra jobb med buss/t-bane og i butikken, enn jeg er for å bli smittet på jobb.

    2. Jeg har heldigvis ikke små barn og slipper derfor å ta stilling til barnehagestart eller ikke. Likevel er jeg redd for at det ikke er så lurt å starte med de aller minste barna, de som ikke skjønner/husker å holde avstand når de blir ivrige i leken. De minste som av og til trenger trøst og sitte litt på fanget. Hvordan får de gjort det? Et/to barn for hver voksen? Tror ikke jeg hadde sendt mine hverken i barnehage eller på skolen. Myndighetene har tatt feil før, de kan fort gjøre det igjen. Jeg hadde forstått det om de åpnet ungdomsskoler og videregående, de er store nok til å forstå.
      Selv om folk skal testes ved symptomer er jeg ikke trygg, de kan ha smittet mange før de selv får symptomer. Vet om en familie der tre generasjoner er smittet, barnet, som er skoleelev er hardest rammet men ingen er innlagt på sykehus selv om alle testet positivt.

      Hva tenker du om at en blogger hardnakket påstår at myndighetene (lang)fredag åpnet opp for samling av grupper på ti personer men gikk så tilbake til fem personer? Vedkommende fikk kritikk fordi hun arrangerte en middag og når noen påpekte antallet sto hun på sitt.

      Synes det er voksent gjort av deg å tenke på barnas beste når det kommer til kosthold. Skulle det gå galt, for at de ikke fikk i seg nok av alt, er det irreversibelt og de kunne ha fått skade for livet. Jeg tenker som deg, vi må ta de, for dem, beste og sikreste avgjørelsene når de er små, når de blir større/voksne kan de ta egne avgjørelser og valg. Mine barn måtte smake på alt før de fikk lov å si at de ikke likte det. Overraskende mye var godt likevel. Vi hadde et variert kosthold med kjøtt, fisk, masse grønnsaker til, pannekaker, (lørdags)grøt før pizza på kvelden.

    3. Jeg ble rett og slett glad av svaret med mat til barna (at du spiser plantebasert). Er så sjeldent jeg ser dette. Har selv ei jeg kjenner sommer veganer og har to barn (2mnd og 4 år). Hun har aldri gitt, eller har planer om, å gi barna sine noe annet enn vegansk. 4 åringen er så mager, har vitamin og mineral mangel (får tilskudd intravenøst nå) samt er lik bleik nettopp pga dette. Lege og barnevern er godt inn i bildet pga omsorgssvikt. Så tusen takk for at du gjør det sånn som du gjør. Det er slike veganere/vegetarianere jeg har ekstrem stor respekt for❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg