UKENS SPØRSMÅL: KRITIKK, VAKSINE, OG SKOLESLUTT

Hei dere! Tredje juledag (hvis det kalles det?) og siste feriedag for Fredrik sin del, før han er tilbake på jobb i morgen. Jeg har ferie fra skolen frem til 4 januar, men skal da ha hjemmeskole! Flaks, for er da planleggingsdag i barnehagen. Ellers begynner jeg på den andre jobben min igjen på tirsdag, men skal kun jobbe et par-tre dager uken som kommer nå – så får fortsatt litt ferie og mye tid med barna. Veldig kos! Her kommer svar på spørsmålene jeg har fått inn de siste ukene. Kaller det fortsatt bare “Ukens spørsmål” men er jo mer enn en uke siden sist nå, haha!

Hva skal du gjøre når du er ferdig på VGS til sommeren? – Først skal jeg ha et friår hvor jeg tar opp matten min (trenger å heve den èn karakter) og jobbe litt så jeg har noe annet enn “blogger” på CVen min. Året etter søker jeg meg videre inn på universitet i Oslo (men fortsatt boende her i Larvik) for å studere.

Hvor lenge har kjæresten din og du kjent hverandre? – Fredrik og jeg ble kjent i slutten av 2012, så det er 8 år siden nå. Tiden flyr!

Hva gleder du deg mest til i 2021? – Først og fremst: Vaksinen for corona! Mange er redde for bivirkninger for vaksinen siden den er såpass ny, men jeg velger heller en risiko for bivirkninger fremfor et liv med enmeteren, konstant passe på å ha håndsprit, aldri kunne klemme venner og familie utenom de man bor med, aldri kunne dra på fest eller festival med alle vennene sine, å aldri kunne reise utenlands uten fjorten dagers karatene, aldri kunne feire stor barnebursdag for barna mine med alle vennene- og oldeforeldrene deres. Ikke minst den konstante frykten for å at man, Gud forby, er en av de som ikke får symptomer og smitter andre som vil kunne dø av viruset. Jeg vet ikke med dere, men jeg vet at for meg er det et latterlig enkelt valg. Gi meg den vaksinen så tar jeg den med glede, sier jeg bare.

Hvor mange ser storyen din på Snapchat? – Per nå har jeg 33 000 følgere på Snapchat, så det er omtrent 30 000 som ser alt jeg legger ut. Noen dager er vi oppe i 50 000, det er helt vanvittig. Er så mange mennesker at jeg må bruke litt tid bare på å ta innover meg hvor mange det faktisk er.

Hvorfor blogger du ikke like mye som før? – Jeg har for det første mindre tid til det, har ikke kjøpt meg ny macbook etter at min røk tidligere i høst (så det ødelegger motivasjonen litt) i tillegg har jeg hatt fullt opp med Snapchat som per nå er min største kanal. Håper jeg får opp antall bloggoppdateringer i 2021, for jeg tenker ikke å gi meg før jeg begynner med studier og sånt. Kommer nok til å fortsette på Snapchat og Instagram uansett.

Hvor har du kjøpt julestrømpene til barna dine med navn på? – Mange som har lurt på dette etter at jeg har postet bilder av dem på Snapchat! Jeg kjøpte de julen for fire år siden, på Etsy.com. Søkte bare etter “Personalized christmas stockings” eller noe i den duren. Veldig fine og guttene elsker dem! Håper på å ha dem hele barndommen deres og til de blir tenåringsgutter.

Hva tenker du om at mange gruer seg til jul fordi de ikke får noen gaver i det hele tatt, og du legger ut bilder på Snapchat og bloggen av et juletre fullt av gaver under? Hvordan tror du det får andre som ikke får noen gaver, til å føle seg? – Fikk dette spørsmålet av flere på julaften da jeg la ut bilder av juletre med gaver under, samt at jeg lo litt av hvor mange gaver som lå under treet siden vi var Fredriks pappa, mamma og bror + Fredrik, meg, Leo og Noah + bestemoren min (oldemoren til guttene) som feiret sammen i år, og det blir jo fort noen gaver når man er så mange mennesker som feirer sammen. Til det velger jeg å svare at jeg skjønner hva de som sender meg slike meldinger mener, men at det blir utrolig vanskelig å legge ut noe i det hele tatt på sosiale medier, dersom man alltid skal ta utgangspunkt i at noen som ikke har det man legger ut bilder av, ser det.

Når det er sagt har jeg ikke et fokus på gaver generelt verken på bloggen eller øvrig, noe som er et bevisst valg. Hadde virkelig forstått denne kritikken dersom jeg hadde hatt et voldsomt fokus på dette. I tillegg er jeg, selv om jeg i motsetning til mange andre bloggere sjeldent skriver noe om det, opptatt av veldedighet og støtter mye spesielt rundt juletider. Jeg vil ikke ha skryt for det og jeg skriver det ikke for å høste skryt, men for å vise at jeg bidrar og støtter der jeg kan, og at jeg tenker mye på de som ikke har nok i julehøytiden. Men jeg tror ikke bilder på sosiale medier av juletrær med gaver under er det store problemet.

Hva spiste du på julaften siden du ikke spiser kjøtt? – Jeg spiste vegansk pinnekjøtt (laget av en salt kjøtterstatning fra Oumph!) marinert i soyasaus og røykaroma, og pannestekt. Og vegisterkaker♥ Med tradisjonelt tilbehør selvsagt. Kjempegodt! Skjønner utrolig godt at mange vil ha kjøtt på selve julaften, men det er mange andre dager i julen enn julaften, og derfor vil jeg oppfordre alle til å teste ut en vegetarisk eller vegansk rett nå i romjulen eller etter nyttår. Er helt overbevist om at dere vil like det dere prøver! Selv var jeg ekstremt skeptisk før jeg sluttet å spise kjøtt, så her har dere min fulle forståelse, likevel finnes det så utrolig mye god vegansk/vegetarisk mat at det er SÅ verdt å teste ut.

Hva fikk du til jul, og hva fikk barna dine til jul?  – Jeg fikk mest penger, en del klær, litt gavekort, noe hårprodukter og sminke. Barna fikk leker (!!), ytterklær, nye madrasser til sengene sine, penger, bøker og puslespill, bamser! I år merket jeg at spesielt eldstemann gledet seg skikkelig til jul lenge i forveien, hadde forventninger og elsket julen. SÅ gøy å være vitne til hvor morsomt de synes det er, og hvor store de begynner å bli nå, så de forstå jo så mye av det. Blir rørt av tanken på alle menneskene som har brukt tid, penger og energi på å finne en ting hver til Leo og Noah. 🎁

Hvordan har 2020 vært for deg? – Et veldig rart og annerledes år (som det har vært for de fleste antar jeg!) med ganske lite blogging sammenlignet med tidligere år.

Hva heter Instagramkontoen til Fredrik? – Han har en konto hvor han ikke poster noe, som kun er for privat bruk. Fredrik er litt annerledes enn meg på dette feltet, han kan godt skrive et gjesteinnlegg i ny og ne, men han er ikke interessert i å ha mye følgere på sosiale medier og den slags.

3 kommentarer
    1. Jeg syns det å si at man aldri kan reise uten karantene, aldri kan klemme venner og familie og så videre blir å krisemaksimere voldsomt. En eller annen gang vil jo også covid-19 bli histore, med eller uten vaksine. Jeg er selv for vaksinen, men det å si at heller den enn å aldri ditt og datt blir feil.

      1. Nja, det vet jeg ikke helt. For at vaksinene skal fungere (vaksinene er vi avhengig av for å gå tilbake til den normale hverdagen vi hadde før, om vi ikke heller vil sitte og vente og det kan ta mange, mange år i følge forskere) er vi, som med andre vaksiner, helt avhengig av at så mange som mulig tar dem. Dersom vi ikke gjør det, vil ikke samfunnet kunne gå tilbake som normalt før om veldig lenge. Viruset er såpass smittsomt, og siden vi ikke er i konstant lockdown, vil det si at så lenge vi går uten vaksine, vil nye mennesker stadig bli smittet. Det har også blitt dokumentert flere saker hvor mange har fått coronaviruset flere ganger, enda de har hatt det før (kilde: https://www.tv2.no/a/11709406/)

        Men la oss si at det var å krisemaksimere da, bare for sakens skyld.

        Det er lenge til vi har en normal hverdag igjen uten en vaksine. Hvor lenge velger du heller det livet vi har nå, kontra risikoen for bivirkninger som kommer med en vaksine? For det er jo det som er hovedpoenget mitt her. Et liv sånn som nå, er ikke for meg et liv slik jeg vil ha det resten av livet, eller bare i 5 år til.

        Så til syvende og sist, blir det jo å velge mellom et normalt liv igjen, slik vi hadde det før, med en fungerende vaksine. Eller la være, og viruset vil herje til alle har fått det, kanskje enda flere dør, og vi ikke aner om vi alle kan få det flere ganger. Som eventuelt vil føre til at det går på rundgang.

        Beklager om du mente jeg formulerte meg svart hvitt i blogginnlegget, tenkte ikke å utbrodere så voldsomt i et svar på en spørsmålsrunde. Men er i hvert fall dette jeg mente, om det var uklart.

        1. Heldigvis lever vi ikke i et diktatur, og vaksine er frivillig. De som ikke forstår hvorfor folk ikke vil ha vaksinen forstår heller ikke vitenskap eller historie. Vi vet ikke senvirkninger av vaksinen før om noen år, og historien viser at det i hovedsak handler om å tjene mest penger.
          Om du vil bli litt mer opplyst på temaet så bør du lese “hva visste de og når visste de det?”

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg