UKENS SPØRSMÅL OG SVAR: LØNN, HALLOWEEN OG VEKT

Skal barna kle seg ut til Halloween, og skal dere? I så fall hva? – Jeg tror barna skal kle seg ut, men usikker på hva enda. Fredrik skal også kle seg ut, jeg også. Jeg har nemlig valgt antrekk i år etter hvem dere blogglesere mener jeg ligner på, som jeg har hørt utallige ganger på bloggen de siste årene. Haha!

Hvorfor skal det være så “hemmelig” hva man tjener som blogger? Jeg har ingen problemer med å fortelle folk hva jeg tjener? Alle bloggere sier det er en ordentlig jobb, men ingen vil si noe om hva de tjener..

– Jeg kan kun snakke for meg selv, og ikke andre bloggere. Blogging er fortsatt en jobb selv om man ikke nødvendigvis liker å fortelle om lønnen sin til Gud og hvermann. Det handler ikke om bloggyrket i seg selv for min del, jeg ville ikke likt å snakke om hva jeg hadde tjent uansett hva slags jobb jeg hadde hatt – fordi lønn og økonomi er noe jeg anser som en privatsak. Jeg er heller ikke interessert i å vite hva andre tjener, så det går begge veier. Istedenfor å irritere seg grønn over at enkelte bloggere ikke liker å snakke om hva de tjener, kan man jo heller stille seg spørsmålet om hvorfor det er så forbanna viktig for en selv å vite hva andre ukjente mennesker tjener.

“Hva er ditt happy moment denne uken? Ett eller annet som har skjedd, stort eller lite, som har gjort deg glad?” – Noah i dag tidlig like før Fredrik skulle levere guttene i barnehagen: han ville gå ikke før han hadde gitt meg et kyss på kinnet, og krøp opp til meg som halvsov i sengen og gav meg et kyss på kinnet og SÅ kunne han bli med storebror og pappa til barnehagen. Fantastiske lille gutten min, akkurat som storebroren sin.

Hei! Har synet ditt på eksponering av barna gjennom bilder endret seg i det siste? Synes du var så veldig nøye med å ikke vise ansikt da du først endret, men så har det blitt gradvis mer og mer, og nå synes jeg vi ser ansiktene deres ganske ofte. Jeg mener det absolutt ikke som kritikk eler noe, jeg bare oppriktig lurer på om du har endret mening eller om det er ubevisst/tilfeldig. Må bare legge til at jeg synes du har en fin blogg og at du virker som en moden og reflektert jente og mor.”

– Synes det er så fint at dere også spør meg om disse tingene! Jeg føler ikke selv at jeg deler flere og flere ansiktsbilder av barna, men det oppleves kanskje sånn fordi jeg for tiden deler mest gamle bilder fra guttene var små (hektisk om dagen, så rekker ikke ta like mange bilder ellers av meg selv og hverdagen som jeg skulle ønske!) det tenker jeg er helt innafor da de tross alt har endret seg mye siden den gang. Det hender også at jeg deler nye bilder hvor ansiktene deres er synlige, men det skjer kun en gang i blant. Både i tekst og bilder mener jeg barna mine er svært lite eksponerte i bloggen. Jeg kom til et punkt, når jeg kun delte bilder hvor ansiktene aldri var synlige, da jeg tenkte: jeg ville jo likevel kjent igjen barna, dersom de ikke var mine, selv om ansiktene aldri var synlige på bildene jeg deler. Så da kom jeg til problemstillingen: Enten utelukke dem fullstendig fra alt, slik at det ikke en gang er synlig at jeg er mamma, eller ikke ha en så streng tilnærming til det så lenge man er bevisst med tanke på mengden eksponering. Da valgte jeg sistnevnte, for å blogge/skrive om et liv uten barn ville ikke vært å skrive om mitt liv. Mitt liv innebærer og dreier seg om mye, men i stor grad barna mine. Så derfor er det vel en liten endring i hva jeg tenker om det. Og tusen takk for fine ord!

En liten sidenote også, som jeg føler blir litt nødvendig når jeg først skal si noe om eksponering:

Når alt kommer til alt er jeg (og Fredrik) forelderen til guttene, og frem til de er voksne tar vi valg på vegne av dem. Jeg tenker ikke en gang at det er et stort valg å ta, at jeg deler et bilde av barna en gang i blant. “Men hvorfor ikke bare la dem bestemme selv når de blir eldre?” Mange foreldre tar andre valg som går på ting som jeg personlig mener kanskje ikke er til det beste for barna deres, som kanskje barna bør få bestemme selv når de blir eldre, og som jeg mener forelderen ikke bør ta på vegne av barnet sitt – men jeg ser aldri noe oppstyr rundt andre av den type valg, det er liksom kun eksponering av barn det er snakk om på den måten. For da, dere.. DA er man dårlig mamma, da! Det er jo verdt å tenke over, synes jeg. Enda jeg grøsser ved overeksponering selv, og aldri i livet ville brukt barna mine i reklame for eksempel. Det er jo også et lite svar til de som mener at man alltid eksponerer barna sine for egen fortjeneste og penger – har fått to spørsmål om reklameoppdrag hvor annonsøren krevde at barna mine var med i reklamebildene bare den siste måneden, og takket glatt nei. Forteller ikke om det fordi det er noe jeg vil ha skryt for, men som et svar til de som mener overnevnte ☺️

“Når fikk du barn første gang?” – Da jeg var 16. Derfor “Mammasom16”

Hei! Skjer det at folk tar Noah for å være jente? Elsker selv langt hår på guttebarn, og har selv en gutt på snart 3, som jeg vil at skal få langt hår. Men er redd folk blir å ta han for å være jente” – Det skjer at han blir tatt for å være jente, ja! Utvilsomt. Men vi synes han er helt bedårende med langt hår og de nydelige krøllene hans (må for øvrig klippe luggen hans nå snart, haha!) og for oss er det blitt en del av han, at han har litt lengde på håret sitt. Jeg retter på noen dersom de refererer til han som jente (hun var søt etc, hva heter hun) jeg vil aldri at han skal føle at han må kle seg på en bestemt måte, ha håret på en bestemt måte, eller ja – hva enn – fordi det liksom skal være kjønnsbestemt. Så det er noe jeg kommer til å oppfordre guttene mine til når de blir eldre også: gå som du vil, og vær akkurat den du er, uavhengig av hva som kanskje anses som “jentete” eller “guttete” ♥

Hvor mye veide guttene dine da de ble født? – 4 kg så og si, begge to. Skilte 60 gram mellom dem. Glemmer aldri da en jordmor kom for å sjekke til meg etter keisersnittet med førstemann, og hun bare “Ja, han var 4 kg?” jeg nikker, og hun bare “Ja, ja. Like greit det ikke ble fødsel da, for det ville neppe gått” 😂 Var også i faresonen for å ha smalt bekken, nemlig.

Hvor kjøper du de lyseblå buksene dine? Ref snap og bilder her på bloggen. – Bik bok! Ingen reklame, men elsker lyseblå jeans og de har de fineste der.

Riktig god helg til dere alle sammen!

6 kommentarer
    1. Så rar kommentar fra jordmor. For det ble jo fødsel, ellers ville du vært gravid fortsatt… Mente nok vaginal fødsel😊

      1. Også rart å si noe sånt, for det er faktisk veldig sjeldent at det er misforhold mellom barnets hode og bekkenets størrelse som er årsak til keisersnitt 🙂 og høye/store damer kan ha smale bekken og motsatt også!

        1. Jeg er klar over at store/høye damer kan ha smale bekken og motsatt, men i tillegg til å få innvilget keisersnitt pga alvorlig fødelsangst, var jeg også i faresone for å ha for smalt bekken da dette også ble undersøkt. 🙂

          1. Synes det er veldig flott at du har fått keisersnitt på grunn av alvorlig fødselsangst 🙂 Og synes det er supert at du er åpen om dette 🙂

    2. Så herlig innlegg 🙂

      Synes gutter er fine med lengre hår jeg 🙂 er faktisk 2 gutter i klasse til barnet mitt som har det, synes det er fint,de er veldig guttete så er ikke vanskelig og se at det er gutter og Jeg synes Noah er lik en gutt selvom han har langt hår 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg