UPOPULÆRE MENINGER #2

Hei alle sammen♥ Nok en helg er over! Siden Fredrik har ferie (og beleilig nok hadde fri på fredag) fikk vi startet helgen tidlig på fredagen, og tok med barna ut på langtur langs havet. I går tilbrakte vi dagen på stranda med min tante, og i dag har vi vært på besøk hos moren til Fredrik. Med andre ord har vi hatt fin helg hvor vi har fått funnet på litt av hvert, og vi har planer om å nyte de neste dagene ettersom det er litt over to uker til jeg begynner på skolen igjen etter en nokså lang sommerferie, som merkelig nok føles veldig kort. Hvert år. Haha!

Dere som følger meg på Instagram, vet antakeligvis at jeg med jevne mellomrom legger ut egne upopulære meninger med en meningsmåling på Instastory fra tid til annen. Jeg får ofte høre at jeg er “alt for politisk korrekt”, noe jeg til en viss grad også virkelig er, men jeg vil øve meg på å ytre meg om meninger jeg synes er vanskeligere å dele enn ting jeg “vet” alle er enige i.

Jeg tror debatt og ulike meninger er sunt, og vi trenger ikke laltid å hige etter å være enige med hverandre hele tiden. jeg har mange venninner som er totalt ulik meg både politisk, når det gjelder barneoppdragelse, osv. Selvsagt liker jeg dem ikke noe mindre av den grunn! Det har tvert i mot vært utelukkende positivt for meg å ha et så bredt spekter av venner, nettopp fordi det har lært meg til å bli reflektert. Jeg tror det er viktig og bra at man tillater seg å ha ulike meninger og at vi kan respektere hverandre uansett om vi diskuterer politikk eller hva slags musikk som er dårligst/best.

– Fra turen vår ved havnen på fredag –

– Jeg synes det er ekstremt upassende at influencer-mødre med barn i skolealder legger ut om sexlivet sitt, legger ut typ nakenbilder og snakker høyrøstet om alt som har med sex å gjøre, helt offentlig. La meg forklare hvorfor: Noen barn hadde sikkert håndtert det bra, at mammaen deres snakket om disse tingene høyt og ville klart å håndtere eventuelle kommentarer på dette som de antakeligvis ville fått av klassekamerater. Men, det er et viktig men her: Vi må huske på at det er slett ikke alle barn som hadde håndtert dette like bra. Som mamma selv, kjenner jeg at det er noe jeg ikke ville turt å ta sjansen på. I en ideell verden hadde ikke barn ertet hverandre, vi kunne gjort akkurat hva vi hadde følt for og likevel ikke blitt mobbet eller ertet – men TRO meg når jeg sier at barn kan være nådeløse med hverandre.

– Biker shorts og “bum bags” er noe av det styggeste jeg ser.

– Jeg synes at “ekte mammakropper”-bilder på Instagram (og for øvrig over alt på sosiale medier) er så utrolig slitsomt og oppbrukt. La meg forklare: Ja, for noen endrer kroppen seg veldig etter et svangerskap, og det er utrolig bra at mange velger å vise dette og at det er åpenhet rundt det. Det synes jeg virkelig. Men når alt man legger ut på Insta handler om det så blir det for mye for min del, og det trenger ikke å ha noe med tematikken å gjøre egentlig, men mengden av det samme innholdet som publiseres, og som har samme mål: Å vise at kroppen for noen endrer seg veldig etter å ha fått barn. Dessuten er jo fokuset på kropp der også uansett hvordan kroppen ser ut.

– Jeg synes det er en uting at vi alltid applauderer det å gå ned i vekt, selv når man ikke en gang vet hvorfor noen har gått ned. La meg forklare: Noen ønsker å gå ned i vekt, har fokus på trening og kosthold og er åpen om dette: Det er èn ting og da skal man selvsagt få all skryt. Men hvorfor er det ofte sånn at å gå ned i vekt= positive reaksjoner fra rundt en? Jeg har venninner som har fått slike kommentarer når de har gått ned på grunn av depresjon, dødsfall i familien og å ha slitt enormt psykisk – så dette er noe jeg har begynt å tenke en del over. Det er ikke alltid bra å ha gått ned i vekt, og det trenger absolutt ikke være et sunnhetstegn. Noen ganger tvert i mot!

– Jeg blir så sint når jeg hører fra sinnaveganere som kjefter på andre veganere, vegetarianere eller de som spiser kjøtt. Hvorfor? fordi vi trenger ikke 500 perfekte veganere som gjør alt riktig. Vi trenger at folk flest reduserer (ikke nødvendigvis kutter ut) inntaket sitt av kjøtt og melk.

– Jeg synes ikke at gym har noe i skolen å gjøre når det blir vurdert på lik linje med norsk og matte. At det å bevege seg skal være i skolen er jeg helt for, for det burde det. Men at det blir vurdert med karakterer fatter jeg ikke.

– Jeg er veldig glad i å gå på skole, selv om noen dager er tyngre enn andre selvsagt, og tror jeg kommer til å savne skolehverdagen senere i livet fordi den egentlig er veldig behagelig.

– Kpop er noe av det mest slitsomme rælet jeg kan forestille meg. På forhånd unnskyld til alle Kpopfans.

– Det skulle vært lov for ledelsen i barnehager å kreve at alle barn som begynner i den aktuelle barnehagen, må vaksinere seg. I hovedsak for å beskytte de minste barna, men også av åpenbare årsaker.

Det var alt for denne gang ♥ Kan lage massevis av disse innleggene med jevne mellomrom fremover, hvis dere liker dem!

11 kommentarer
    1. Veldig interessant å se deg skrive rett frem og hva du mener, uten å rettferdiggjøre deg selv som du vanligvis gjør (noe jeg syns er imponerende og et absolutt pluss, og det gjør deg til en bedre forfatter av teksten).
      Elsker bloggen din, du har så mye bra å si og i tillegg gjør du oss andre mer oppmerksomme på både verden vi lever i og folk i den. Ha en super fin uke! Klem ❤️

      1. Så hyggelig å høre Malin! Jeg tror du har helt rett i det at jeg er veldig til å rettferdiggjøre meg selv og det jeg gjør, hele tiden. Haha 🙂

        Tusen hjertelig, det betyr så masse å høre altså – virkelig <3

        Ha en super fin uke videre, du også! Klem fra meg.

    2. Enig med deg med alle faktisk 🙂 mest ang det med spising , skjønner ikke hvorfor folk må legge seg oppi hva andre spiser, om de elsker kjøtt, har et liv uten kjøtt, synes man skal velge selv hvilken vei man velger 🙂

      og det samme med foreldre/bloggere som snakker om sexlivet sitt åpentlyst, barn kan faktisk lese.

      Jeg hater og snakke om mitt, synes det er privat

      1. Fordi kjøtt- og melkeproduksjon beviselig er veldig skadelig for klimaet vårt, og fordi det å bytte ut med et vegetar/vegansk måltid i uken kan gjøre en enormt stor forskjell: Det er jo noe av det enkleste vi kan gjøre for å redusere klimautslippene 🙂 Derfor er det noe som angår oss alle, mener jeg da. Men jeg prøver ikke å bestemme over noen, og alle må ta sine egne valg. Jeg tenker bare at det er en veldig enkel ting man kan gjøre som bidrar til en ren planet for barna og barnebarna våre <3

    3. Hei! Visste du at kpop ikke bare er en type sanger, men mange forskjellige? Sangene er helt «vanlige» som alle andre sanger, men bare at det blir sunget på koreansk. Et eksempel på det er nå nylig – Zara Larsson «ga» bort sangen More&More (som skulle være en del av debutalbumet hennes) til kpopgruppen Twice. De har kun endret sangteksten til koreansk. Det jeg prøver å si er at kpop er mange forskjellige sanger, alt fra hiphop til R&B, jazz, classic, ballad osv. Respekterer meningen din, men synes du skal vite at man ikke kan dra alle kpop sanger under samme kam🙂 Ha en fin dag videre❤️

    4. Jeg er enig med de fleste, men litt usikker på gym. For noen elever er det eneste muligheten til å gå en god karakter. Synes det heller skal bedømmes etter innsats enn ferdigheter i gym, men synes det skal være karakter.

      Men et upopulære meninger innlegg er jo meningen at ikke alle er enig. Godt skrevet, og jrh er enig i alt annet. Spesielt ang. Sinna veganere.

    5. Enig med hun over her, at man burde få karakter i gym. Desverre er det ikke alle som er flinke i de teoretiske fagene på skolen, som egentlig er alle fag, utenom gym.

    6. Angående det med gym og karakter så er det egnetlig sånn i skolen at man skal vurderes i ganske stor grad etter innsats, fair play og personlig utvikling. Det er også sånn at man ikke skal vurderes på bakgrunn av hva andre får til, men man skal se på utviklingen hos den enkelt som skjer i løpet av året/perioden. På en 3000 meter er det egentlig ikke noe poeng i å sette opp ulike løpstider for ulike karakterer, men man må heller gjennomføre samme test 2 ganger med litt mellomrom og se på hvor stor forbedringen har blitt. Sånn skal det egentlig ha vært i noen år nå, men det skal sies at det nødvendigvis ikke er alle lærere som forholder seg til dette dessverre… Sånn skulle det også vært når du gikk på ungdomsskolen. Tyder på at det er mange lærere der ute som vurdere på feil grunnlag. Det skal altså ikke vurderes på lik linje med matte og norsk i den forstand, men karaktere teller jo like mye på et vitnemål. Men det skal være gode muligheter til å gjøre det bra uten å være noe toppidrettsutøver. Man må bare vise interesse og prøve å forbedre seg selv. Det er ikke nødvendigvis sånn at den best trente og som er best i alt vil få den beste karaktere så lenge personen ikke gidder å gjøre en innsats eller spille fair.

    7. Gym er faktisk et av de viktigste fagene i skolen, fordi det handler om å faktisk delta! Når arbeidsgivere skal ta inn folk til jobb, er det en av de fremste karakterene de ser på! Du trenger absolutt ikke være rask, ha gode fotballferdigheter eller være best i orientering! Det handler om innsats og det å vise at man faktisk «gidder» å gjøre noe!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg