TIL SKREKK OG ADVARSEL

God kveld dere ♥

OK da. Mulig jeg overdramatiserer en smule. En stor smule…? For dette er jo i forhold til mye annet et lite luksusproblem, om jeg kan kalle det så. Men jeg føler virkelig at jeg skylder dere å vise dere dette, så har dere muligheten til å velge om dere vil ha et slikt i fremtiden når noen av dere selv skal gå gravide. For etter at jeg nevnte det stygge strekkmerket jeg har fått på navlen i dette innlegget fordi jeg valgte å ta piercing i navlen som 13 og 15 -åring, var det overraskende mange som lurte på om jeg kunne vise bilder.

 

Synes det ble mer synlig fra siden, så prøvde å ta noen bilder på den måten! Som dere kanskje kan se er det veldig mye mindre synlig rett forfra på bilder. Litt rart i grunn!

Ja, selvsagt er jeg heldig som kun har dette strekkmerket på magen. Jeg har (som tidligere skrevet) sluppet utrolig billig unna – og når jeg nå snart går inn i min 39 uke i svangerskapet er det ikke mye som tyder på at magen plutselig vil bli full av strekkmerker. Men bank i bordet, for all del, man vet jo aldri!

Og det er ikke det at selve merket er så ille, det vil jo høyst sannsynlig være veldig mye mindre synlig når jeg er ferdig med å gå gravid uansett. Men det å tenke at jeg kunne ha sluppet bare jeg hadde tenkt litt lenger, det er jo kjipt. Og tro dere meg, jeg velger ikke å vise dere dette fordi jeg synes navlen min er blitt så himla fin, men fordi det er ting som man kanskje ikke tenker over når man er såpass ung og tar piercing, og jeg vil ikke at andre skal gjøre den samme feilen som meg. Hadde jeg fått valget igjen ville jeg definitivt ikke tatt den piercingen!

EDIT: Det er altså ikke fødselsstripen jeg snakker om. Den vet jeg forsvinner etter fødselen, og det er relativt vanlig. Jeg forstår at det kan være vanskelig å se strekkmerket på bildene, men det var det beste jeg fikk til uten å måtte ta nærbilde av selve navlen. Jeg spør ikke om dette er et strekkmerke, for det har jeg fått bekreftet.

Vel, så håper jeg alle har hatt en kjempe fin dag! Synes dere forresten at det blir litt mange innlegg om dagen? Skrik ut ♥ Snakkes!!

42 kommentarer
    1. Jeg elsker, at du skriver mange innlegg om dagen! <3 Kanskje to innlegg per dag er nok 😀
      Bloggen din er best!

    2. Anonym: Hei!

      Mulig det ligner på et arr – for det vil det jo bli, men det er et strekkmerke. Var vanskelig å få vist det på en ordentlig måte, hadde du sett det i virkeligheten ville du ikke vært i tvil! 🙂

    3. Unnskyld meg. Å få strekkmerker har INGENTING med piercing i navlen å gjøre.. Tror du har misforstått kraftig

    4. Er du dum? Fikk barn selv i så ung alder og har piercing i navlen, jeg vet hva som er riktig 😉 det du har er ett arr som kalles fødsels-stripe, det får nesten alle og det FORSVINNER etter fødsel. Ikke legg ut innlegg om ting du ikke har peiling på

    5. Peder: Hei Marita! Som du egentlig heter. (medoy.blogg.no)

      Du har nå kommentert for tredje gangen i dette innlegget (med forskjellige navn), og tror muligens du glemte at du kommenterte her inne for noen dager siden med det virkelige navnet ditt og bloggadressen din, dermed fant jeg bloggadressen din.

      I dette innlegget spør jeg ikke om dette er et strekkmerke eller ikke, det vet jeg jo at det er, jeg har fått det bekreftet. Jeg ser på bildene at fødselsstripen er ganske synlig den også – men det er selvsagt ikke den jeg snakker om!

      At du ikke kan se strekkmerket er en ting, men det gir deg allikevel ingen rett til å avgjøre om det er det eller ikke når du ikke en gang har sett det på annet enn en skjerm. Jeg stoler på jordmoren min som også sier at dette er et strekkmerke, og jeg har strekkmerker andre steder på kroppen som jeg kan sammenligne med. Ergo; det er ikke så mye å lure på!

      Jeg er på ingen måte ute etter å være i konflikt med noen, men jeg synes virkelig dette var unødvendig av deg. Håper jeg slipper å se flere slike kommentarer fra deg i fremtiden.

      Jessica

    6. Helt sykt hva folk får seg til å kommentere…Jessica vet da veldig godt selv om dette er et strekkmerke eller ikke?? Utrolig unødvendig å komme med sånne type kommentarer^^
      Synes du har en veldig fin blogg, og du skriver veldig bra! Synes det er helt greit med et par innlegg om dagen 🙂
      Du er så tøff som tør å stå frem med alt dette! du er et menneske jeg har stor respekt for! Lykke til i tiden som kommer, og ikke ta deg nær av alle negative kommentarer..Noen må bare slenge dritt, sånn er det dessverre..
      Du er rå! <3

    7. Anonym: Tusen hjertelig takk <3 Åh, så utrolig koselig å høre!

      Ja, er en del negative kommentarer - men det får jeg bare tåle! Som du også skriver vet jeg jo veldig godt selv om dette er et strekkmerke eller ikke 🙂 Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar!

    8. Jeg fikk ganske identisk som deg begrunn av piercing i navlen og det er STREKKMERKE! Att noen andre av dere har fått arr eller evt noe annet er mulig. Men kall nå ikke ett menneske dum for noe de vet og har rett i. Det skjer ofte med folk som har hatt piercing att det danner seg ett ganske heftig STREKKMERKE i den forbindelse. Å dessverre å måtte si det har jeg mitt 12 år etter!

    9. Ja det er et strekkmerke har akkurat det samme pluss at rett før fødsel var magen full av strekkmerker :p så håper du er heldig og slipper dette :p

    10. Anonym: Oi, fikk du strekkmerkene på magen rett før fødsel? I hvilken uke? Håper jeg slipper det ja, men uansett så er det jo verdt det! 🙂

      Tusen takk for at du la igjen en kommentar 🙂

    11. Gøy at du ville legge ut bilder av strekkmerket ditt etter piercingen. Synes det et utrolig unødvendig å kommentere slik som “Peder” gjør, kvalmenes! Stå på 😀 Elsker bloggen din!

    12. Har født to barn, men fikk ikke et eneste strekkmerke på magen. Gikk opp ca 12 kg begge gangene. Hadde også piercing i navlen som jeg tok ut på slutten, ikke noe arr heldigvis.

    13. Malin: Ja, synes det var en god idé når jeg fikk kommentarer på om jeg kunne legge ut bilder, for da er det kanskje noen som kan lære av feilen min! Utrolig koselig å høre at du elsker bloggen! Det setter jeg stor pris på 🙂

    14. Det er et strekkmerke:) Har det samme selv og det kommer nok til å være der etter fødsel en stund :-/ men det er ikke noe å bry seg om! Du har vært ekstremt heldig.
      Flott blogg forresten:)
      Hilsen ung mamma(19) til ei lita prinsesse på1,5år:)

    15. Josefine: Godt å se at jeg ikke er den eneste som har/har hatt dette i hvert fall! Og absolutt, det er jo ingen verdens undergang – man får jo verdens fineste gave i gjengjeld!

      Tusen takk <3

    16. Hei! 🙂 Magen din ser kjempeflott ut! Men sitter å leser kommentarene over, så ikke for å lage noen diskusjon, men er ikke strekkmerker arrdannelser? Men som selvfølgelig heter strekkenerker siden de kommer av at huden strekkes? Rett meg om jeg tar feil 🙂 Forresten veldig umodent av de som skriver nedlatende kommentarer over her! Alle er bare mennesker og ingen som kan alt. Om man ikke liker det Jessica skriver på bloggen sin er det jo la være å lese den (lifehack)

    17. Ida: Hei!

      Tusen takk, Ida! Jo, det er vel det 🙂 Etter kilder på nettet står det at det er “skader” i huden som oppstår under rask vektoppgang eller at huden blir strukket (som feks under graviditet) Men det jeg sikter til er i hvert fall et strekkmerke, skulle jo gjerne vært foruten det, men siden skaden allerede er skjedd så vil jeg hvert fall gjøre det jeg kan for at andre ikke gjør den samme feilen som meg! 🙂

      Tusen takk for kommentar, Ida!

    18. Ikke for å være dust, men det der er ingenting 🙂 Ikke rart unge jenter er dødsredd for å få strekkmerker når man bli matet med at et liiiite strekkmerke er stykt. At folk legger ut slike innlegg kan gjøre at ganske mange føler seg dårlig, uten at de i utgangpungtet gjorde det.
      Selv hadde jeg ikke et eneste strekkmerke før jeg pluttselig våknet opp med magen full dagen etter termin. Selv om jeg bare var 16 år gammel når jeg ble gravid tør jeg å påstå at jeg var moden nok til å innse at en del av det å være gravid er i flere tilfeller strekkmerker. Og selv om magen er full av strekkmerker er jeg fortsatt kjempestolt over kroppen min som har bært fram en liten datter…
      Nå skriver du jo selv at du overdramatiserer det, noe som viser at du kanskje har en liten forståelse, men når en har en blogg med ganske mange unge lesere er det viktig å huske på at du har et visst annsvar. Jeg kan tenke meg at mange av de som leser bloggen din er unge, gravide jenter.
      Jeg skal heller ikke snakke for høyt, for jeg skrev mye jeg angrer på da bloggen min hadde et par tusen lesere, flerparten unge, gravide jenter! Dette er heller ikke ment negativt rettet spessielt mot deg. Håper bare du forstår at det er veldig viktig å tenke på dette med ansvaret du påtar deg med det du skriver, spessielt siden du blir oppfattet som en veldig reflektert ung dame!
      MVH Josefine Lossius 🙂

    19. Har også tidenes styggeste strekkmerke over navelen på grunn av piercing. Faktisk, en liten periode så det ut som en playboybunny. Helt sykt! Nå er det rett og slett bare et stygt, slapt, mørkbrunt merke der arret var. Lite pent. Fraråder ALLE å ta piercing i navlen!

    20. josefine Lossius (17 år og mam: Hei!

      jeg er klar over at dette ikke er så mye å klage over, dette nevner jeg også i innlegget mitt. Men så synes jeg jo også at jeg skal kunne synes at dette er kjipt selv om det er mennesker som har langt flere og verre enn meg. På samme måte må jeg jo kunne klage på at jeg enkelte ganger har det vondt, selv om det er tusenvis av mennesker som har det verre enn meg!

      Og så var jo heller ikke poenget med dette innlegget å fremme at jeg har et bittelite men stygt strekkmerke over navlen, men å vise unge jenter som kanskje vurderer å ta piercing i navlen at de da risikerer å få et slikt når de en gang i fremtiden skal gå gravide.

      “Selv hadde jeg ikke et eneste strekkmerke før jeg pluttselig våknet opp med magen full dagen etter termin. Selv om jeg bare var 16 år gammel når jeg ble gravid tør jeg å påstå at jeg var moden nok til å innse at en del av det å være gravid er i flere tilfeller strekkmerker. Og selv om magen er full av strekkmerker er jeg fortsatt kjempestolt over kroppen min som har bært fram en liten datter..”

      Jeg forsto ikke helt denne delen. Jeg nevner da støtt og stadig strekkmerkene mine andre steder på kroppen (ligger nå til og med bilder av noen av dem ute på bloggen) og er veldig tydelig på at jeg ikke synes de gjør noe overhode? Som jeg selv har skrevet i enkelte innlegg her inne; det gjør meg ingenting å få strekkmerker. Det vil jo uansett være verdt det når man får verdens fineste gave i gjengjeld! Men selvsagt vil jeg oppfordre unge jenter til å tenke seg om før de tar piercing i navlen fordi de kan ende opp med strekkmerker som de i utgangspunktet ikke trengte å få? Jeg vet hvert fall med meg selv at uansett hvor mange jeg måtte få vil jeg jo gjøre det jeg kan for å forebygge dem 🙂

    21. ser det er mange dumme folk her som ikke tenker på at vi mennesker faktisk er forskjellige. Jeg har ei jente på 6uker å har opplevt det motsatte av Jessica! Jeg har MASSE strekkmerker, OGSÅ etter at jeg har hatt piercing! Ja, du får et arr og arret ser MYE større ut når det blir strekkt men d kan bli strekkmerke OVER arret! Og det ser jeg at Jessica har fått! Iom at et arr fra en poercing ikke strekker seg så langt oppover;) ville bare få formidlet dette:)

    22. Nå kan det være den første kommentaren min var litt rotete, da jeg satt med en sovende baby på fanget. Kommer ikke til å diskutere på dette i evigheter, for det har jeg som mamma ikke tid til.
      MEN synest det blir feil å sammenligne smerte med et lite merke på kroppen som du har fått av å bære fram sønnen eller datteren din. Poenget mitt var at mange unge lesere muligens klikker seg innom bloggen din og det er viktig at du tenker godt igjennom hva du skriver. Og som sakt, er ikke ment negativt mot spessielt deg, men hvorfor bidra til økt kroppspress om en kan forebygge det ved å ikke nevne en liten skjønnhetsflekk ingen ser? Nøyaktig det du tar opp i innlegget ble tatt opp av bloggeren “mammatilmichelle” – og det kom da klart frem i media at nettopp det hun skrev økte kroppspresset lang mer en 4-dager-etter-fødsel-bilder.
      (Nevnte også det var bra du skrev at det var overdramatisering, for det er jo viktig å få frem. Desverre kan jeg ikke refereres til hva du har skrevet tidligere, da dette er første gang jeg har sett bloggen din og har dermed ikke sett alle innleggene om strekkmerkene dine)
      MVH Josefine Lossius 🙂

    23. josefine Lossius (17 år og mam:

      Tror du misforsto? Prinsippet er nemlig det samme. Du mener at jeg ikke skal legge ut innlegg der jeg viser et lite strekkmerke og skriver at det er kjipt fordi du mener at dette bidrar til et økt kroppspress. Men skal ikke vi som ikke er dekket i strekkmerker få lov til å synes det er kjipt å allikevel få noen?

      Som jeg allerede har skrevet skrev jeg ikke innlegget for å fremme det faktum at jeg har et lite strekkmerke over navlen, men for å kunne få yngre jenter til å tenke seg om flere ganger før de velger å ta en piercing som i fremtiden og (og da spesielt ved fremtidige svangerskap) kan bidra til at de kan få strekkmerker de i utgangspunktet ikke behøvde å få!

    24. Har akkurat det samme,mitt er arr nå da^^,men jeg fekk også strekkmerke der med navlen^^) fine mage du har:) strekkmerka lysner etter hvert også:)

    25. Jeg fikk heldigvis ikke strekkmerker av piercingen, men hullet til piercingen min endte opp med å “flytte” seg, eller gro utover kan man også si, så det ser helt jævlig ut når jeg har i smykker der. Dessverre er det sånn det fort blir. Men jeg syns du er tøff som deler det som fort kan bli “komplekser” for noen. Jeg vet med meg selv at jeg ble nesten sprø da jeg oppdaget et nytt merke. Det er ikke alle som har likt syn på tigerstripene sine, og det må man bare respektere 🙂 Stå på, Jessica, du er beintøff!!

    26. Hehe, har også piercing, og jeg fikk noe som ligner en playboybunny! Haha! Pluss strekkmerker på mage og hofter da 😉

    27. Har også fått et slikt arr/strekk merke pga. piercring! Angrer veldig! Syntes det er super bra at du viser andre hva som skjer, så kanskje flere unge tenker seg godt om før de tar piercring i navelen. Forresten, ikke for å skremme, men dagen etter fødsel kom alle mine strekkmerker 🙁 Virker som at alt slo til når magen trakk seg sammen. Nå 6 uker etter har de bleknet litt og blir bare svakere og svakere 😀

    28. jeg har også fått det! Men min er skikkelig irriterende fordi mine strekkmerker er akkurat som et kryss over navlen 😫

    29. Det er nesten slik jeg vurderer å poppe popcorn når jeg leste igjennom kommentarene.. Fred på jord, for noen trangsynte nettroll!
      Ville bare si at jeg selv fikk dette strekkmerket pga. piercingshullet, og mitt har nesten gått helt bort 🙂 Jeg fikk en drøss med andre strekkmerker, men pyttsannpål! Du har en kjempe flott mage, og jeg blir glad for å se at du har sluppet unna 😀 (Ja, tenkt det nettroll! Det går faktisk ann å droppe surlippa og sjalusien!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg