DET HAR VÆRT ET HELVETE

Hei alle sammen. I dag tenkte jeg å ta opp noe med dere og være litt ærlig angående noe jeg tror mange kjenner seg igjen i.

Mange har spurt etter jeg en gang nevnte at Leo og jeg sov til klokken 12 på dagen. Jeg fikk høre av kjente at flere skrev stygt om meg andre steder på nettet på grunn av dette, og samtlige av leserne mine ble sjokkert fordi de synes det var så innmari sent.

Jeg har nevnt til dere tidligere at leggingen med Leo har vært et skikkelig styr. Noen av dere har også lurt på hvorfor ikke Fredrik kan ta Leo om natten når han har vært urolig, og her er svaret ganske enkelt: Fredrik skal opp tidlig dagen etter for å dra på jobb, og da må jeg ta meg av det. Uansett om jeg også skal grytidlig opp dagen etter og har hatt en lang dag, så har vi gjort det sånn fordi det er viktigere for meg at Fredrik er opplagt på jobb.

Når vi først fikk Leo stresset vi ikke med leggerutiner. Babyen bør få bestemme, og det fikk han også. Jeg måtte litt opp om natten (2 ganger) de første 2 månedene for å pumpe meg når jeg fortsatt ammet han, fordi ammingen også var et problem som jeg har fortalt dere tidligere HER.  Vi lot han sove og holde på slik han ville, og helsesøster betrygget oss med at døgnrtymen hans helt sikkert kom til å ordne seg og gå av seg selv. Og det gjorde den jo også etter nyfødtperioden. Vi sto opp tidlig og la oss relativt tidlig. 

Så begynte tennene å komme skikkelig frem nede, og da var jeg oppe nesten hele natten flere netter på rad husker jeg. Sto opp grytidlig dagen etter og prøvde å legge han i 8-9 tiden på kvelden ettersom han hadde sovet lite på natten, så da tenkte jeg at det kom til å gå bra. Det gjorde det ikke, og resultatet var at han sov et par timer på kvelden før han våknet igjen når jeg hadde lagt meg, og da var han lys våken. Forsto virkelig ikke at han orket, så lite som han sov akkurat de dagene!

Etter mye byssing og synging og fryktelig lite søvn på både lillemann og meg i en periode gikk det seg til. Han sovnet i halv ni-ni tiden på kvelden og var oppe syv tiden dagen etter. Perfekt! Jeg fikk sove om natten igjen og jeg hadde litt alenetid på kvelden også, som jo er viktig når man så og si aldri er alene ellers.

Og så begynte det å gjøre vondt i tennene hans igjen, samt det jeg tror var en del vondt i magen. Plutselig ville han ikke sove om natten igjen, og jeg var oppe store deler av natten fordi han våknet hvert 15ende minutt. Det varte en god periode og jeg hadde så fryktelig mye å gjøre ellers på dagtid at når jeg ikke fikk søvn i det hele tatt i tillegg ble jeg helt utkjørt. Jeg laget hjemmelaget middag hver dag, prøvde iherdig å holde huset fint og ryddig, jeg jobbet veldig mye, jeg trente, og i tillegg var Leo fryktelig grinete og ville ikke en gang sitte alene i 10 sekunder. Jeg gråt av ingenting, var sur og grinete. En dag når Leo endelig sovnet og jeg hadde fått jobbet en del samt trent, så var klokken 4 på natten og huset så ut som en krigssone.  Da var jeg så sliten at jeg sa natta til rotet, gikk og la meg: Og Leo og jeg sov til 11 og 12 de to, tre neste dagene.

Det trengte jeg. Orket ikke tenke på hva folk ville si. Jeg gjorde så godt jeg kunne og nå var kroppen min så sliten at det sa stopp. 

Etter en periode (igjen!) ordnet det seg og Leo sovnet og sto opp til vanlig tid igjen. Nå har vi vært i en periode hvor Leo ikke har sovnet før elleve om kvelden igjen (mistenker flere tenner som kommer bak), men jeg står opp tidligere og tidligere for hver dag (Nå har jeg stått opp rundt 8 hver dag så lenge jeg kan huske, må stå opp enda tidligere fremover) for jeg skal få til dette. Jeg har fått det til mange ganger før, og jeg kan jo ikke akkurat skylde på Leo fordi han har vondt i tennene eller fordi han er skikkelig overtrøtt.

Så neste gang du blir helt sjokkert fordi du leser om at en mamma sto opp med babyen sin klokken 12 på formidddagen: Vit at det mest sannsynlig ligger mer bak enn at hun «ikke gidder å stå opp»


 

I tillegg håper jeg alle leserne mine ikke ser på dette blogginnlegget som “klaging” for jeg vet at jeg kunne hatt det veldig mye tøffere, og jeg vet at det sikkert er flere av mine lesere som har hatt kolikkbabyer. All respekt til dere. Jeg tror ikke verden sirkulerer rundt meg. Jeg vil bare dele åpent og ærlig, fordi jeg synes det er så alt for få som gjør det.

Når det er sagt håper jeg fredagskvelden blir fantastisk for dere ♥

31 kommentarer
    1. Håper fredagen deres blir herlig. Jeg synes det er dumt at du engang trenger å rettferdiggjøre det. Hvorfor skal folk bry seg så himla mye om du våkner kl 12 mrd Leo noen dager? Herregud, det har vell ingen noe med å gjøre, og selvfølgelig ligger det noe bak det. Stå på, ikke tenk på all kritikken, det er virkelig mange der ute som ikke har nok å gjøre på så de begynner å blande seg i alle andre sine saker.

    2. violeta: Tusen takk for støtten!

      Ja, er enig med deg. Men så skrev jeg ikke bare dette for å rettferdiggjøre, men fordi jeg tror mange mødre der ute kjenner seg igjen og at det kan være godt å se at man er langt fra alene!

      god klem <3

    3. Hei
      Jessica 😃
      Håper alt går bra med deg og den lille og familien din
      Ta godt vare på deg selv, den lille og familien din
      Ha en fin helg og en god kveld
      Så gleder eg meg til å følge med på bloggen og se hvordan Leo har det fra dag til dag
      Du skal vite at mange er stolte over deg som tar så godt vare på Leo 😊
      Fortsett med det
      Ha det fint

    4. Hvem i f…. har noe med når dere sover? Om dere sov til kl tre på ettermiddagen, så er det ingen som har noe med det. Det er noen grunn til at foreldrene er ute i permisjon med sine små, du kan fort snu døgnet.
      Det beste rådet jeg kan gi deg er at du prøver å sove når Leo sover. Lås ytterdøren, sett telefonen på lydløs og sov, omså en lur midt på dagen. Ikke vær redd for at noen kommer og rydder rotet for deg, det er der når du våkner igjen.
      Skjønner heller ikke hensikten med at du skal begynne å stå opp så tidlig? Greit hvis Leo er våken, men sover han, sov du og, ikke la dårlig samvittighet få deg til å stå opp tidlig bare for at det liksom er det normale. For det er det ikke når man har små barn, det tror jeg de aller fleste mødre kan skrive under på.

    5. Tulla du med meg? Eg ha no ikkje tenkt øve at du sto opp so seint ein gang, og dei som gjer det har som oftest ein grunn til det, spesielt som mor!
      Og berre det at du må forklare deg bli for dumt, du gjer det som er best for deg og Leo, heilt unødvendig at du skal måtte forklare det..
      Uansett så må du ha ei god helg, og kose deg masse!

    6. Jeg har en sønn på 3mnd og vi sover varierende hele tiden, har verken legge rutiner eller alarm om morgenen! Phfff! Bare tull at folk skal henge seg opp i det, alle er forskjellige. Her følger heller jeg legge rutinene hans når han selv vil legge seg og står opp når han selv våkner og vil stå opp. Jeg gidder ikke og lage ris til egen bak med og prøve og få noe rutine på dette! Det får være opp til hvert enkelt og hva som fungerer for dem. Vi er da alle forskjellige! Og det er heldigvis barna også.

    7. Husk at når du har fått unge, kan du ikke bestemme selv kattig du skal legge dæ å stå opp 😉 det er nok barnet som bestemmer dette fram til dem e blitt litt eldre! 😉 håper du får en super fin fredag med kjente å kjære! <3

    8. Vi har fortsatt ikke faste rutiner på vår, får styre selv 🙂 Er 17 mnd, og ligger gjerne og sover til 9-10 selv om vi legger han kl 18 🙂

    9. Kjipt at folk bryr seg om små filleting…
      Her har vi fått til grei rutine, men hun våkner rundt seks hver dag. Du kan tro det var luksus at hun sov til syv i dag – haha! Hverdagsgleder 🙂

    10. Det e helt greit og sove lenge etter sånne perioder! Da trenger du og Leo og kvile ut! Her har jeg vært sykog sovet dårlig. Da tok jeg med vilje og slo av vekker klokken for å sove ut 😊

    11. Hev deg over det! Som om de gjør alt perfekt, nei nei nei.. 😒 Leo får masse omsorg, trygghet og kjærlighet, om det blir noen sene morgener har da ingenting å si. 😊 GOD HELG

    12. Bare nyt mammapermisjonen og sov !!:) dokke har vell ingen plikter på morgenen , da er det bare og kose seg sove lenge og nyte !:)
      Det gjør i hvertfall jeg , jeg sover så lenge han sover på morgenen 🙂
      Klem

    13. Om gutten min hadde sovet så lenge som til 11-12 tiden hadde jeg GLATT latt både han og meg sove! 🙂 synd det har gått så langt at du føler du må forsvare deg, det er tross alt ditt barn og ditt valg 🙁

    14. Kan ikke tro at folka kan tenke på noe sånt i det heletatt.. jeg har en sønn på 3 mnd og da ham var sånn 1 mnd endret rutinen hans helt og da sov vi mellom 6-9 tida om morgen og våkney fra 12-15 ingen har noe med deg og sønnen din å gjøre du vet hva som et best for deg. Vi kan ikke tvinge babyer til å sove.barnet mitt endret rutinen sin innen en måned og nå sover vi 8 tida på kvelden og vpkner 6 om morgeningen. Veldig fornøyd jeg si vet aldri når de kan skifte rutinen så nyt og sov når de sover få deg søvn d er det viktigste.

    15. Jeg vil sove!!! Har en sønn som er like gammel som din, og jeg har bare så lyst på en natts søvn!! Så føler med deg, det er beintøft! Min liker å være våken en times tid rundt midnatt, og kl 5 er det morgen….

    16. Sier som mange andre her. Hvor lenge dere sover betyr ingenting. Her har jeg to sovebarn. Så morgenene starter ofte ganske sent her. Nyt det de gangene du har mulighet. Man trenger søvn for å være “den beste mammaen”

    17. Wow jeg har aldri reagert på dette. Det er vel opp til deg når dere vil står opp 🙂 Jeg gjør akkurat det samme selv, men så har jeg bare meg selv å tenke på, da. Sov så lenge du kan, utnytt det for all del. Ikke heng deg opp i hva andre mener, jeg kan tenke meg hvor fælt det må være å sove lite.

    18. Du trenger ikke unskylde deg for at du står opp sent en gang i blant, alle mødre gjør det en gang inni mellom tror jeg. Det har i hvertfall jeg gjort med alle mine 4 barn, å de har ikke vondt av det.

    19. Utrolig hva “mammapolitiet” klarer å lire av seg. Håper du likevel klarer å nyte de dagene gutten din sover lenge, det har nok dere begge godt av. Hadde det på akkurat samme måte med gutten min når han var på den alderen og heldigvis var det ingen som skulle kommentere hva som var best for oss. Du virker som en sterk og flott mamma for gutten din, og jeg har klokkertro på at du vet hva som er best for dere 😊. Ta deg tid, sov når du kan, vis masse kjærlighet og omsorg så ordner leggerutinene seg etterhvert

    20. Du er flink ikke bry deg om hva andre sier. Jeg har selv en sønn. Legging er ikke Altid like lett. Så lenge man finner en rytme som passer deg og Leo så er alt bra uansett hva kl er

    21. Disse kommentarene du får skal du ikke ta deg nær av. Jeg føler at du kanskje tror at du er nødt til å “forsvare” ting du gjør ofte fordi du er ung mor, har jeg rett? Det jeg mener er at ting du gjør og ting jeg gjør likt som deg(jeg er 27år) får du pes for pga alderen mens det er mer “ok” at jeg gjør det samme fordi jeg er eldre enn deg. Jeg og min sønn satt oppe til 2-3om natten de første mnd. Jeg hadde en ræva døgnrytme etter mye nattarbeid tidligere. Jeg gadd ikke stresse med rutiner, lot babyen styre. Ingen sa noe på det, ikke til meg hvertfall. Vi sto opp alt fra 09-13. Hva så? Hvorfor skal andre bry seg om mine manglende rutiner. Jeg tenkte som så at denne permisjonen er den eneste jeg kan styre som JEG vil. Ved neste permisjon blir jeg to barnsmamma og da må jeg styre dagen min etter storebror som skal i barnehagen og som står opp tidlig. Etter ca 6 mnd hadde min sønn selv funnet rutinen hvor han la seg i 19-20 tiden. Det ordner seg og jeg er glad for at jeg ikke stresset ved å gjøre ting etter “boka” og alle de perfekte mødrene. Ikke lager jeg alltid hjemmelaget mat, det kan være litt rot hjemme (ikke mye men litt;-)) og jeg ammet ikke lenger enn 3 uker da det ikke fungerte. Jeg har en trygg, blid, matglad og sosial gutt på 1år nå som ikke har tatt skade av noe av dette. På mammaforum er jo alt dette uhørt men i det virkelige liv hvor mannfolka er gjemt bak anonymknappen er ikke dette noe uvanlig. Jeg har 9 venninner med barn og vi har alle gjort ting som passet oss. Så drit i hva andre mener. Ditt liv, ditt barn, din hverdag. DU vet best!

    22. Jeg kommenterer aldri blogger, men må faktisk kommentere dette ! Har en gutt selv på 10,5 mnd og det er jo en selvfølge at når han plages el ikke får såve på nettene så får eller ikke du det ! Å da trenger dere hvile .. Det lyser lang vei at de netttrollene som kommenterer enten ikke har barn selv eller bare prøver å finne feil siden du er så “ung” ! Stå på, sov på dagen når dere føler for det! Det er derfor man har permisjon! Jeg sover ofte på dagen sammen med min gutt flere timer bare fordi jeg syns det er deilig og har muligheten til det 🙂

    23. Det viser jo bare at du følger Leo sine behov. Det er jo dere som kjenner han best. Noe funker for noen, noe funker for dere.. barn er jo små mennesker med individuelle behov. Tannperioden må man bare gjøre det beste ut av. Jeg tenker på hvor vondt jeg hadde i visdomstennene mine når de herja på. Det er sikkert litt samme greia…
      Uansett, elsker at ikke alt fremstilles så rosenrødt her på bloggen! Barn er fantastiske, men også krevende.

    24. Haha jeg ler, ikke av deg Jessica – men av de trollene som virkelig har et så lite innholdsrikt liv at de henger seg opp i når du står opp med babyen din. Hadde jeg vært toppblogger og skrevet om hvordan dagene her går med en baby på 2 måneder så hadde jeg blitt hengt ut til de grader skjønner jeg. Man gjør da det som passer en best og det som er best for deg og babyen. Og tviler på at Leo tok noe som helst skade av å sove til kl tolv, TOLV??? Ærlig talt. Baby og jeg sover til rundt elleve/tolv omtrent hver dag da hun nekter og sovne før kl et/to på natten enda, og jeg kan heller ikke tvinge henne til noe annet så da blir det slik 🙂 og jammen har vi det supert fordet og hun er frisk og rask!

    25. Hei Jessica. Må bare gi deg det samme rådet som jeg fikk da min datter var baby og jeg styrte litt fælt med dette med rutiner og slik. Visste du at søvn avler søvn? Dvs det har ingen hensikt å dra barnet opp om morgenen om dere har hatt en dårlig natt. Fordi barnet heller kan ende med å bli overtrøtt og sove enda mindre. Det hadde jeg aldri tenkt over da helsesøster sa det til meg. Så sov både du og Leo med god samvittighet 😊

    26. ikke bry deg om hva andre mener,jeg hadde ikke faste rutiner på min før han var 8mnd, før det sov han fra 22 tiden til 10-12 og fra 8mnd fra 20-8-12 og fra han begynte i barnehage når han var 19mnd så ble det fra 20-615 da måtte han opp,men i helgene sover han til ca 9-12, og lar han sove

    27. Her sover vi glatt til 12 om L-B tillater det. Vi har jo slitt med mageproblemer de siste 6mnd og mye nattevåk pga det. Så når hun sover, så får hun sove. 🙂 ikke bry deg om mammapolitiet, nyt hver time du får på øyet! Det gjør vi 😉

    28. Hei. Jeg synes at noen folk bare skal la vær og bry seg så mye om hva andre folk gjør. Ok du sto opp litt senere enn det den personen pleier. Men det er bare tull og skrive sånn. Alle er forskjellig.
      Ha en fin dag videre Jessica. Og stå på.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg