EN STOR KLUMP I MAGEN

Jeg har vært alene med barna i dag fra Fredrik dro på jobb i dag tidlig, fordi det var planleggingsdag i barnehagen til Leo. Vi har egentlig hatt en kjempekoselig dag sammen, Leo, Noah og jeg – men det har vært en hendelse i dag som dessverre har tatt litt over tankene mine i dag.

Jeg har skrevet om tilfeller som kan minne om lignende opplevelser tidligere. Da Leo ikke en gang var rukket å bli 1 måned gammel ble jeg for første gang ropt etter på gaten, og valgte å skrive om dette HER på bloggen. En tid senere var det noen som snakket høytlytt om unge “evneveike” mødre på butikken, og tilfeldigvis også at jeg var en av dem, og at det var “sånne som meg” som stjal skattepengene deres.  I tillegg til ganske mange andre episoder jeg har nevnt i bisetninger her på bloggen, men dette var to av de jeg kom på i farten. Det morsomme er jo at 90% av tiden når jeg opplever sånne ting, så skriver jeg ikke om det på bloggen.

Noen mener at dette er episoder jeg finner på for å få lesere på bloggen min (?) og at «sånt garantert ikke skjer i dagens samfunn» Vet du hva? Jeg skulle så inderlig ønske du hadde rett. Jeg skulle ønske jeg hadde trengt å finne opp sånne historier, men det gjør jeg dessverre ikke. For det er nok av dem. 

Det er ikke sånn at jeg ønsker sympati på grunn av dette. Jeg vil jo ikke at bloggen skal være en arena for sutring. Jeg er ikke ute etter å få høre at det er stakkars meg, buhu, at det er synd på meg som opplever ting som det. Jeg trenger dessuten ingens sympati for å vite at dette er galt, for det vet jeg utmerket godt at det er.

Jeg vil skrive om ting som dette for å bevisstgjøre. Jeg tror det hadde sjokkert mange om dere faktisk fikk se hvordan enkelte mennesker er, og hvor nedlatende og ufine enkelte er mot meg utelukkende fordi jeg har to barn og er ung. Det er lett å bagatellisere ting man ikke opplever selv, hendelser som dette inkludert – fordi man gjerne må oppleve ting selv for å forstå hvordan det føles og hvordan det er.

Jeg kan heller ikke late som at jeg ikke synes det er vondt noen ganger. Jeg er ingen kald person, og kan ikke velge å bare skru av alle følelser. Bak bloggen er jeg en person med følelser som alle andre mennesker.  Jeg gråter når barna mine tar sine første skritt. Jeg sitter oppe om natten og får ikke sove fordi jeg er bekymret for dem når de er syke. Jeg lyver ikke når jeg sier at jeg ikke synes det gjør noe å høre folk snakke stygt om meg anonymt på Internett, men når disse anonyme får et ansikt,  og står rett foran meg i virkeligheten, så blir det litt noe annet.

Noah ligger rett foran meg i vognen. Det er 22,5 varmegrader ute. Han er veldig varm av seg, og når temperaturen ute i tillegg var så høy, så merket jeg fort at han svettet i den kortermede, tynne bodyen sin. Jeg tok den av og pakket han heller inn i et par helsetepper. Etter et par minutter, så merker jeg allerede at han er mer komfortabel. Han smiler og ler til Leo som står på søskenbrettet og ser rett inn på Noah som ligger i dypvognen.

Jeg må på apoteket for å spørre om solkrem til barn og litt annet. Jeg blir møtt av noen som snakker til meg som at jeg er et lite barn som går tur med dukkevognen sin. Jeg får kommentarer som ligner “Men kjære lille jenta mi, dette er jo ikke noen dukke da” før hun ser ned på babyen min. Jeg får helt vondt inne i meg og vil bare ta med meg barna mine og gå, jeg kjenner at jeg bare har lyst til å gråte. Hvorfor fortjener ikke jeg også å bli behandlet på lik linje med andre mødre?

Det var godt å komme hjem igjen etter den turen, selv om jeg klarte å kose meg med barna mine resten av byturen før vi begynte på veien hjemover. Men det å komme hjem var virkelig godt. Det var det jeg trengte. Jeg vil at du skal vite at jeg bærer ikke nag. Jeg tilgir deg heller, for jeg vet at man må være den endringen man vil se her i verden. Jeg ser verken deg eller oppførselen din når jeg er hjemme. Jeg ser bare de lykkelige barna mine, og den kjærligheten de viser meg, og det er den eneste bekreftelsen jeg trenger.

19 kommentarer
    1. Dessverre er det sånne mennesker der ute. Men det folk ikke tenker på at vis du går tilbake 100 år så var det nesten normalt og være gift og ha barn når man er 18 år.
      Jeg vil bare si at jeg synes du er kjempe flink. Jeg så deg tilfeldig vis i byen i sta og må si at han eldste av de virka kjempe glad og det er det som er viktigst. Ikke osen alder man er, men at barna har det bra.
      Nå virka jeg litt sånn stalker. Men synes du fortjener masse skryt.

    2. Altså, hva feiler visse folk? Har de ikke lært manerer? Og kan jeg spør hvordan du handler i en slik situasjon? Jeg hadde blitt helt satt ut men definitivt satt personen på plass! Unskyld meg men sånn frekkhet hadde jeg ikke taklet med et smil.. du gjør en knall god jobb Jessica, du er den beste moren dine barn kunne fått!

    3. Utrolig bra skrevet! Veldig synd at andre skal dømme deg bare fordi du er ung. De drar alle unge mødre under en og samme kam. Når man er ung mor så er det tydeligvis en selvfølge at man ikke kan ta vare på et barn…Selv om noen unge mødre ikke er egnet for å ha barn betyr ikke det at alle er det. Men når man er ung så skal man liksom tåle dritten. Hva med alle de godt voksne som aldeles ikke skulle hatt barn, ingen som kommer med slike kommentarer til de. Nei vet du hva. Jeg har aldri sett noen som er så omsorgsfull, flink, moden og så sinnsykt oppegående som det du er! Stå på videre, du er tvers igjennom en fantastisk god mor og en stor inspirasjon! 🙂 ha en fin kveld videre <3

    4. Du er fantastisk god og flink mamma 🙂 Håper du klarer å “komme over” kommentarene, og huske på og tenke hvor god du er:)
      Veldig leit at en skal oppføre seg slik mot unge mødre.

    5. Hei!
      Vil bare si at du virker som en super flink mamma.. Sett deg i Larvik med barna flere ganger ( er ikke en stalket altså, bor her selv), men alle gangene har dy virket så rolig og med alt fokus på barna dine.. Stå på! Du er flinl!!
      Hilsen ung mor

    6. Blir så oppgitt hver gang jeg leser hva enkelte har å komme med.. Vet selv at jeg ikke hadde klart å holde meg så rolig som deg i slike situasjoner. Du er en god mamma med gode egenskaper 🙂

    7. Hva vet hun om deg? Snakk om å bruke hersketeknikker og å ydmyke andre mennesker. Jeg forstår ikke hva som får folk til å føle noen rett til å hevde seg så åpenlyst over andre mennesker. Det er en skikkelig ekkel følelse. Det har hendt meg også, og de drar liksom slutninger om at du er en forferdelig mor uten at de vet noen ting om sammenhengen og konteksten, og de kjenner deg ikke og vet ikke hvilken god mor du egentlig er. Jeg skal ikke si “ikke ta det til deg og hev deg over det”, for du er i din fulle rett til å være såret og lei deg. Jeg synes du reflekterer godt over det, og en mager trøst er kanskje at barna dine, mannen din, din familie og en stor prosentandel av Norges befolkning vet at du er ingen uansvarlig mor. Du elsker barna dine og er dyktig! Du trenger heller ikke bevise noe for noen. Hun må bare få tro hva hun vil, men hun burde settes på plass og høre at man skal ikke dømme en bok etter omslaget. Kanskje hun (eller han? Det var hvert fall en dame som dømte meg den gangen) aldri leser dette, men nå har i alle fall historien bevisstgjort for mange andre. Ønsker deg alt godt, beundrer deg og håper du får litt fred fra alle de ufyselige fordommene som ikke gjør noen noe godt. *Trøsteklem*

    8. Trist at det skal være slik. Men jeg skal si deg en ting; det er ikke kun alderen din nødvendigvis som gir slike komentarer. Er selv 32 år, og har ei jente på 10 år og en gutt på 7mnd. Møter jeg på rette personen så får også jeg slike kommentarer. Tror det er viktig at du ikke selv retter det mot alderen din, at du er ung mor osv. Vet du med sikkerhet at det er derfor personene kommenterer? Eller er det din egen usikkerhet sol gjør at du tenker slik? Selv som 32 åring har jeg ei gammel dame i nabolaget som alltid kommer med lignende kommentarer og får meg til å føle meg som en je skulle være 10 år. Alltid rettet mot morsrollen og barna, men jeg tenker at det bare er enkelte folk som er slik dessverre. Får du barn i 30-årene skal du kkke bli overrasket om du vil få kommentarer da også, morsrollen er lett å kritisere uavhengig av alderen din.

    9. For meg virker det som om du, med tanke på stadig innlegg om deg som ung mor, ar du selv fokuserer mye på det? Man kan være god mor uavhengig av alder, noe de fleste normale personer forstår, men når man hele tiden gir den delen av morsrollen oppmerksomhet selv så kan det bli lettere for andre også? Om du forstår hva jeg mener. Husk at de som gir deg slike kommentarer, er en veldig liten prosentandel av mennesker du møter på hver dag som ikke bryr seg i det hele tatt.

    10. Huff, unner deg virkelig ikke dette. Syns du virker som en kjempe flink mamma, i alle fall det jeg har lest å sett på ”kjære mamma” , alder har ingenting å si om du er en flink mamma, å jeg skjønner virkelig ikke at de gidder å fortsette dette tull snakke i alle fall ikke nå som du er 18 å faktisk regnes som en voksen person, har de virkelig ikke sett på de årene at du faktisk har klart deg utmerket som mamma? Jeg blir helt oppgitt av slike mennesker, men en ting skal du huske, de er bare så sykt sjalu på deg, å for at de skal føle seg bedre er de nødt til å hakke å snakke nedlatende om andre mennesker.
      Håper dere får en kjempe fin helg alle 4 <3

    11. Hei. Vil bare si at jeg stadig opplever det samme- og jeg er 24 år. Folk har et behov for å “lære” andre hvordan de skal gjøre ting. Blir ofte skuffet og lei meg over kommentarer fra andre om hvordan jeg skal kle på/kle av, oppdra og snakke til mitt eget barn. Fikk tårer i øynene da jeg leste hva du opplevde. Så krenkende, så ydmykende, helt grusomt. Nei. Hadde jeg vært der da du opplevde det så skulle jeg snakket litt med vedkommende. Hehe, ja, hører meg selv i denne kommentaren, litt creepy. Men poenget er i hvertfall at det er ikke du som gjør noe galt, det er andre som dekker et behov i seg sjøl – og dessverre tar det utover andre. Har fulgt bloggen din lenge – dere er fantastiske foreldre. Masse lykke til videre og kos dere så mye i solen 🙂

    12. Jeg er 42 og mor til 1-åring. Har også fått kommentarer fra fremmede som har en annen oppfatning enn meg om hva som er best for barnet. Tror dette er helt normalt og noe mange opplever. Mye har sikkert forandret siden de selv hadde baby og små barn.

    13. Jeg hadde følt det veldig krenkende selv, om det var meg som hadde opplevd denne hendelsen. Noen mennesker drar andre ned for å føle seg bedre. Ofte tror jeg det handler om misunnelse over at noen virker vellykkede og som veldig ordentlige mødre utad. Men det forsvarer overhodet ikke måten du ble møtt på 🙁

    14. Enig med hun over her som sier at det ikke nødvendigvis alltid er relatert til deg som ung mor.. Jeg kan ikke klassifiseres som ung mor lenger, men opplever dessverre også å få kommentarer i forhold til ungene som stikker… I vinter var det feks en eldre dame som kommenterte surt om jeg ikke brukte luer på ungene (hadde glemt lue, men vi var kun mellom bilen og butikken..). Jeg har også varme unger og skjønner godt at du kler av Noah. Men tror mange ville fått kommentarer fra godt voksne damer hvis man går rundt med en “halvnaken” baby… De er nemlig helt hysteriske på å kle på ungene godt med klær 🙂 Prøv å ikke ta deg nær av kommentarene 🙂

    15. Desverre vil mange mene noe negativt om unge som får barn fordi vi liksom lever i et høyt utdannet og intelligent samfunn. Jeg er et gammelt skrukketroll og mener de menneskene som mener noe negativt, de burde gå noen runder med seg selv. De er umodne og patetiske. De har tydeligvis ikke lært seg å sette pris på hverken livet eller mennesker rundt seg. Det sier mye om andre når de kritiserer en 16 åring som helt klart VET mer om ansvar og takknemlighet enn de. Hev hodet og gå med stolte skritt du snuppa 🙂

    16. Blir så forbanna over enkelte mennesker altså, hvordan er det mulig å komme med slikt oppgulp på andre personer? Jeg er enig med hva noen andre har skrevet i kommentarfeltet: det handler nødvendigvis ikke om at du er en ung mamma, men jeg tror du må ha mer fokus på at det ER mange forskjellige mennesker på vår jord. Og noen av dem har dessverre ikke mer peiling enn som så. Jeg har hørt mange råd og fått “veiledning” fra folk som ikke har peiling. Haha. Som om DE vet hva ungene MINE ønsker eller trenger. Nei, de får ta seg en bolle. Hev deg over det, du vet jo egentlig bedre. Du er en flott mamma! Vi kan ikke alle være like oppegående vet du.. God helg 🙂

    17. Off, det er helt utrolig hva noen mennesker kan få seg til å kommentere og si. Jeg har selv blitt snakket nedlatende til av voksne mennesker i andre situasjoner, hvor de tenker at siden jeg er ung så får jeg det ikke til, eller er dårligere på noen måte.
      Du må bare huske at det er de som er uvitende.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg