DETTE HAR JEG ALDRI GJORT FØR!

Hei dere! I dag skulle jeg ønske at jeg kunne fortalt dere om tidenes travleste dag hvor jeg hadde funnet på masse gøy med barna siden det tross alt er lørdag i dag, men sannheten er at jeg har ligget på sofaen i flerfoldige timer med småvondt i halsen, joggebukse, usminket og hår til alle kanter i en mislykket hestehale. En ganske stor motsetning til hva bildene i dette blogginnlegget tilsier – bildene er med andre ord ikke fra i dag. Hadde jeg lagt ut bilder fra i dag ville jeg nok skremt halvparten av dere bort fra bloggen. Neida. Haha!

Uansett – barna har vært ute og funnet på noe gøy i dag med litt av familien til pappaen deres, mens jeg fikk sovet litt. Nå er vi jo godt inne i september og godt i gang med høsten, så jeg tenkte jeg kunne lage en liten film-guide i dag! Dette har jeg aldri gjort før – men jeg tenkte det kunne være koselig å tipse dere om noe å se på kveldene som det begynner å bli kaldt ute. Noe av det absolutt koseligste jeg vet om nå på høsten er nemlig er å se masse filmer inne på kveldene. Om du har noen filmtips selv, er det bare å legge igjen i kommentarfeltet!

Skrekkfilmer

Min favorittkategori! Dere som har lest bloggen en stund vet garantert at jeg elsker skrekkfilmer. Jeg har sett så og si alt som finnes av skrekkfilmer som ligger ute på Netflix, viaplay og så videre. Det er veldig mange skrekkfilmer jeg kunne ha nevnt, men jeg har valgt ut et par som jeg vil anbefale dere – og så har jeg prøvd å ligge litt unna filmene som “alle” har sett og anbefaler videre, håper jeg ikke har mislyktes totalt me det

Hush – Hush så jeg første gangen i fjor, etter at besteveninna mi (som, surprise, også elsker skrekkfilmer like høyt som meg) anbefalte meg den. I grove trekk handler filmen om en kvinne i 20-årene som er døv. Hun har bosatt seg på landet for at hun ironisk nok skal få litt fred og ro. En kveld dukker det opp en maskert mann utenfor huset hennes som har drept naboene hennes, og som raskt oppdager at hun er døv – og som derfor tror at hun er et lett bytte. Men det viser seg å ikke stemme. Likevel veldig nervepirrende og ekkel film, som er verdt å se for de som liker skrekk.

IT – De fleste som liker skrekkfilmer har garantert fått med seg at Stephen Kings muligens mest anerkjente skrekkfilm, ble lagd på nytt i 2017. Orginalen er fra 1986 og er trolig den grøsserfilmen jeg har sett mest i løpet av oppveksten. Orginalen er skremmende og ekkel den også, men jeg ble utrolig positivt overrasket over den nye versjonen fra 2017 med samme tittel. Handlingen i denne filmen utspiller seg i en liten by kalt Derry – hvor syv barn som virker til å være mobbeofre blir gode venner, og bestemmer seg for å finne ut av hvorfor det til stadighet forsvinner flere barn i hjembyen deres. Pluss for en fantastisk flink svensk hovedskuespiller!

Thrillere

Okei da – veldig glad i denne kategorien også merker jeg!

Shutter Island – utvilsomt en av mine favorittfilmer til dags dato. Leonardo Dicaprio spiller en etterforsker som drar til den øde øya Shutter Island sammen med sin nye partner, for å hjelpe lederne ved mentalsykehuset på øya med å finne en savnet pasient. De bestemmer seg omsider for å gi opp oppdraget, men en vanvittig storm inntreffer og hindrer dem fra å dra. Men det spørs om det egentlig er stormen som hindrer dem. En psykologisk thriller som trenger at du følger med, men i gjengjeld en film du kan se om og om igjen. 

Get out – Denne thrilleren med utgivelsesår 2017 så jeg først tidligere i år. Den krysser kanskje litt over i skrekk-kategorien også, men la gå. Det jeg kanskje liker aller best med denne, er at den tross skrekk-krysningen inneholder få typiske skrekkfilm klisjeer og er særs orginal. Hovedpersonen Chris er afroamerikaner og har fått seg en amerikansk kjæreste uten utenlandsk bakgrunn. Han er litt nervøs for å treffe foreldrene hennes, men blir tatt i mot med tilsynelatende åpne og fordomsfrie armer. Før det viser seg at familien har tjenere og gartnere som alle er afroamerikanske, og som oppfører seg veldig mistenkelig. En film verdt å se!

Fine filmer

Selv om dette på ingen måte egentlig er mine type filmer, har jeg selvfølgelig noen favoritter når det kommer til mer klissete filmer også.

If only – Herregud, jeg griner nesten bare jeg tenker på denne. Denne filmen er egentlig en veldig fin oppvekker når det kommer til det å ta hverandre for gitt i et forhold. Jennifer Love Hewitt spiller en ung jente som er veldig forelsket i en mann som har jobb som førsteprioritet.

Miracles from heaven – Igjen, egentlig langt unna hva slags sjanger jeg liker – men denne filmen var altså så herlig. Og er til og med basert på en sann historie! I hovedsak utspiller handlingen seg i Texas hos en familie på fem. Det oppdages omsider at en av døtrene deres, Anna, er blitt alvorlig syk og trenger et mirakel for å kunne overleve.

Komedier

Horrible bosses 1 & 2 – Den første filmen baserer seg på tre menn som hater sjefene sine, som er typiske drittsekker, og bestemmer seg for å ville kvitte seg med dem. Veien dit er litt hangover-lignende, og veldig underholdende. Et pluss med disse filmene er at du ikke nødvendigvis må ha sett den første, for at film nummer to skal gi mening. Film nummer to baserer seg nemlig på et nytt eventyr hvor de tre mennene bestemmer seg for å være sine egne sjefer (siden det spoiler alert, ikke gikk så bra å kvitte seg med dem i første film) og dermed drive for seg selv ved å selge et egenskapt produkt. De møter på en rik mann som ønsker å investere i produktet deres og gjøre dem til rike menn, men det hele er selvfølgelig for godt til å være sant.

We´re the millers – Denne komediefavoritten har jeg sett sikkert 10 ganger, og jeg synes fremdeles den er like morsom. Jeg ristet oppgitt på hodet da jeg så at denne filmen hadde fått terningkast 2 av P3 sitt egne selvutnevnte-filmpoliti, men det skremte heldigvis ikke meg fra å se den likevel. En dopsmugler blir ranet og skylder plutselig sjefen sin store mengder både penger og dop. Hvordan kan han gjøre opp for seg? Ved å smugle dop fra Mexico og tilbake til USA. Men gjør han det helt alene som en middelalrende mann, ville han antakelig sett ganske mistenkelig ut. Derfor betaler han en stripper, en hjemløs jente og en gutt som bor i samme bygning som han – for at de skal late som at de er hans familie, slik at han kan komme seg helskinnet fra Mexico-turen.

Beste filmer som er basert på en sann historie og som er verdt å nevne Wolf of Wall street med Leonardo dicaprio. Pain and Gain med Dwayne Johnson og Mark wahlberg, og The conjuring 2. Sistnevnte er skrekk, de to første er stort sett action. Vil dere ha serietips, har jeg skrevet et blogginnlegg med mine favoritter som dere kan lese HER.

Håper dere likte blogginnlegget, og at dere koser dere resten av kvelden! Det skal i hvert fall vi ❤️

11 kommentarer

Siste innlegg